تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1397 - 7:14
کد خبر : 33159

سلب حق ته لنجی از ملوانان هرمزگانی/ تبعیض دولتی ها پایه زندگی ساحل نشینان را متزلزل می کند

سلب حق ته لنجی از ملوانان هرمزگانی/ تبعیض دولتی ها پایه زندگی ساحل نشینان را متزلزل می کند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ته لنجی واژه ای است که درشهرهای ساحلی جنوب ایران به کرات شنیده می شود که طبق قانون کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ته لنجی واژه ای است که درشهرهای ساحلی جنوب ایران به کرات شنیده می شود که طبق قانون کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند لذا براساس آیین نامه اجرایی قانون مقرران صادرات و واردات هر ملوانه سالانه می تواند ۶بار کالا به ارزش ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند که درپی این قانون زمینه اشتغال بسیاری از جوانان جویای شغل فراهم شده بود.

از آنجایی که استان هرمزگان با بهره مندی از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز آبی جامعه ملوانی بیشتری را در خود جای داده است لذا به ضرس قاطع می توان گفت ته لنجی یکی از حقوق قانونی و خواسته ملوانان این دیار است.

شهرستانهای میناب، جاسک، سیریک، قشم، بندرخمیر و بندرلنگه ملوانان زیادی را در خود پرورش داده اند به گونه ای که بیش از یک هزار فروند لنج و هر لنج حدود ۱۰ ملوان را به کارگیری کرده است اما با گذشت زمان به علت سیاست های اشتباه و ناکارآمد دولت ها روز به روز از جمعیت این قشر جامعه کاسته می شود.

زندگی سخت و مشق لنج داران هرساله به دلیل محدودیت ها و وضع قوانین و مقررات دست وپاگیر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و اداره شیلات بافراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم می کند به نحوی که  معیشت خانواده های ملوانان را شدت تحت تاثیر قرار می دهد و پایه های زندگی آنها را سست می کند.

کالای ملوانی یکی از مهمترین آیتم های حیات دریانوردی و لنج داری است که نه تنها زندگی ملوانان را دگرگون ساخت بلکه وضعیت اقتصادی کشور نیز زیر چتر حمایت های خود قرار داد چون واردات کالا به میزان مشخص وضعیت اقتصادی ساکنان مناطق جنوبی را بهبود بخشید اما در سال های اخیر به ویژه از سال ۱۳۹۰ این قانون دچار تغییرات تدریجی شده و هر بار ضمن ایجاد محدودیت، سبب اعتراض لنجدارن می شود.

 

زندگی ملوانان هرمزگانی روند نزولی را سپری می کند

در ابتدای وضع قانون ته لنجی هر لنجدار می توانست هر سال ۶بار اقلام مورد نیاز خود را وارد کند اما وقتی که در سال ۹۰ این قانون توسط دولتمردان مورد بازنگری قرار گرفت طبق بخشنامه جدید هر ملوان هر سال فقط ۴بار می تواند کالای ملوانی به ارزش ریالی ۱۰۰ میلیون را بدون پرداخت عوارض وارد کند.

اعمال بخشنامه جدید و ارائه محدودیت های بیشمار و بستن دست و پای ملوانان در حق قانونی آنها وضعیت اقتصادی ملوانان نه تنها روند روبه رشد و مثبتی نداشته بلکه روند نزولی خود را با شتاب هرچه بیشتر طی می کند در صورتی که پس از اعمال این بخشنامه با محدودیت ها، دست های پشت پرده باندهای بزرگ قاچاق بدون هیچ گونه محدودیتی کانتینرهای قاچاق را وارد کشور کرده و جیب های خود را سرشار از سودهای میلیونی می کنند.

براساس مصوبه ساماندهی فعالیت‌های تجاری ملوانی دولت، با وجود اینکه هرمزگان از جمله استان های ساحلی است اما مصوبه کالای ملوانی در این استان اجرا نمی‌شود که این امر سبب دغدغه مرزنشینان مناطق مختلف هرمزگان شده است.

در آبان ماه سال گذشته فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی  با اشاره به تبیین دستورالعمل آئین‌نامه فعالیت‌های تجاری ملوانی، از ابلاغ و اجرای مصوبه ته لنجی در در هرمزگان خبر داد و گفت: فعالیت ها و مبادلات مرزنشینان در هرمزگان از سابقه تاریخی برخوردار است به گونه ای که بخش اعظمی از زندگی مردم این استان برپایه مبادلات تجاری از طریق دریا با کشورهای حاشیه هم جوار سپری می شود.

 

ته لنجی شامل هرمزگان نمی‌شود

استاندار هرمزگان در این نشست قول و امید داده بود که با اجرای این مصوبه فضای سالمی جهت انجام مبادلات مرزی و کارهای تجاری ملوانی در هرمزگان فراهم می شود و فعالیت های قانونی از غیرقانونی از هم تمییز داده می شوند اما اکنون که چندماه از سخنان استاندار هرمزگان می گذرد طبق گفته های مقامات استانی ته لنجی شامل هرمزگان نمی شود.

احمد مرادی، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه هرمزگان مهم‌ترین استان مرزی کشور است، اظهار کرد:  سابقه مبارزه با قاچاق در استان به ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد و همه مدیران  در این خصوص حرف‌های مشترکی می‌زنند،  از سال ۱۳۱۲ قانون مبارزه با قاچاق تصویب شده و طی ۸۵ سال انتظارات برآورده نشده است و بنا به آمارهای موجود گردش مالی قاچاق در سال های گذشته به ۲۰میلیارد دلار می‌رسید  که ۳میلیارد دلار آن شامل ته لنجی و …بود و در حال حاضربه ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به وجود یک هزار کیلومتر مرز آبی در هرمزگان تاکید کرد: توجه به مرز زیاد آبی، میزانی که برای ته لنجی مشخص شده جوابگوی نیاز مردم نیست و این قانون متاسفانه در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان اجرا نمی‌شود بارها گفته‌ایم همان میزان که به استان بوشهر اعلام کرده‌اید به ما هم بدهید تا مرزنشینان بتوانند به معیشت بپردازند.

از آنجایی که هرمزگان نیز همچون استان بوشهر از استان های ساحلی  و ملوانان بسیاری را در خود جای داده است لذا از دولتمردان انتظار می رود که تبعیض و دوگانگی در ارائه مصوبات را کنار گذاشته و با جود شرایط همسان استانها عدالت را برقرار کنند زیرا اجرایی شدن مصوبه ته لنجی برای ملوانان هرمزگانی می تواند روزنه ها و شاخص های امید به زندگی را بهبود ببخشد.

معیشت ساحل نشینانی که زندگی آن ها از گذشته های دور به دریا و صنایع مرتبط با دریانوری گره و پیوند عمیقی خورده است با ایجاد روزنه امیدی به جای غرق شدن در مشکلات و دغدغه های روزافزون می تواند زندگی آنان را دگرگون کند و ساماندهی کالای ته لنجی بدون اغماض یکی از حقوق ملوانان هرمزگانی است که توسط مقامات استانی از دولتمردان مطالبه می شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد