تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد 1397 - 19:44
کد خبر : 32929

چرا دستور آتش زدن کالای قاچاق روی زمین ماند؟ به غلط در گوش مردم فرو کردند که کالای ایرانی کیفیت ندارد+فیلم

چرا دستور آتش زدن کالای قاچاق روی زمین ماند؟ به غلط در گوش مردم فرو کردند که کالای ایرانی کیفیت ندارد+فیلم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت صنایع سرم آرا یکی از شرکت های تولید داخلی در زمینه کاشی و سرامیک زینتی است که از سال ۸۷  فعالیتهای خود را در زمینه طراحی سه بعدی فروشگاه ها و نمایشگاه های کاشی و سرامیک آغاز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت صنایع سرم آرا یکی از شرکت های تولید داخلی در زمینه کاشی و سرامیک زینتی است که از سال ۸۷  فعالیتهای خود را در زمینه طراحی سه بعدی فروشگاه ها و نمایشگاه های کاشی و سرامیک آغاز کرد. این شرکت با داشتن ایده هایی در زمینه دکورهای زنده کاشی و سرامیک و نیز در اختیار داشتن تیم طراحی خود، توانسته تا کنون طراحی بالغ بر ۱۰ فروشگاه را به پایان رسانده و گامی نو در عرضه کاشی و سرامیک در کشور بردارد .

شرکت صنایع سرام آرا، رنج بسیار گسترده ای از محصولات را تولید میکند. انواع کاشی های دکوری، تک گل، باند، قطعات ویژه سیگاری، لندنی، شیشه ای و با رنج گسترده ای از افکت های مختلف باعث شده کمتر کسی نتواند سلیقه خود را در بین محصولات ما پیدا کند. این شرکت بیش از ۲۰۰ طراح فعال در حال تولید، ۵۰ طرح در مراحل آزمایشگاهی و نیز طرح های بسیار در دست طراحی و آماده سازی آزمایشگاهی، همواره بروز و فعال دارد.

این شرکت طی چند سال اخیر با توجه به شرایط رکود حاکم در بازار نه تنها تعدیل نیرو نداشته است بلکه جذب نیرو و طرح توسعه ای شرکت را پیش گرفته است و موفق به این شده است که تولیدات آنها به کشورهای مختلف صادر و واردات در این بخش به صفر برسد.

به سراغ علی اصغر آهنی ها، مدیرعامل شرکت صنایع سرم آرا رفتیم تا در جریان مشکلات تولیدکنندگان این بخش و رمز موفقیت و پایداری این شرکت قرار بگیریم.

علی اصغر آهنی ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره مشکلات در مسیر تولید گفت: نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری هر سال را با موضوع اقتصاد نامگذاری کرده اند. هدف و استراتژی رهبری پایه ریزی و استحکام بنیه در کشور در ناملایماتی است که با دنیای بیرونی خود داریم. متأسفانه طی یک دهه گذشته فارغ از اینکه چه کسی بر دستگاه های اجرایی مقننه و اجرایی بوده اند، به نظر من فرمایشات رهبری جدی گرفته نشده است یا کار عملیاتی برای آن انجام نشده است.

وی گفت: امسال هم مقام معظم رهبری بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند، در تحقق شعار سال علاوه بر اینکه مردم باید نسبت به این موضوع حساس باشند مسئولان نیز نسبت به شعار باید تعصب داشته باشند. در شرایطی که اقتصاد دچار مشکل است پیام رهبری امید‌بخش تن خسته تولید مداران بود.

آهنی ها با تأکید بر اینکه تولید کنندگان شرایط سختی را دارند گفت: شرکت صنایع سرم آرا،یکی از بزرگترین شرکت در صنعت کاشی و سرامیک تزئینی کشور صاحب برند است و در سال ۸۲ با هدف تولید انبوه و شرکتی و خروج از تولیدات زیرپله ای در این صنعت شروع به کار کرده است. سیر تحولات شرکت از سال ۸۳ شروع شد و همیشه به عنوان یکی از بهترین برندها شناخته شد و نوآوری و خلاقیت در این شرکت وجود دارد. در سال ۹۱ حدود ۵۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید می کردیم اما از سال ۹۲ که رکود رخ داد حدود ۲۵۰ میلیون مترمربع در دوسال قبل و سال گذشته به ۳۴۰میلیون مترمربع رسید. ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ میلیون متر در کشور داریم. در این صنعت واردات کاشی بین ۲تا۳درصد است. این صعنت توانسته است در سطح نرم افزاری و سخت افزاری به سطح ارتقای خوبی دست یابد، هر صنعتی دچار مشکلات خاص خود است. ازسال ۹۳ طرح توسعه شرکت آغاز شد.

* با تولیدات متنوع واردات کاشی و سرامیک تزیینی را به صفر رساندیم

وی بیان کرد: با خرید یک کارخانه سنگبری در جوار کارخانه ،ساخت سوله ها و ماشین آلات را آغاز کردیم. شرکت در این مدت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. اولین شرکتی هستیم که موفق شده ایم به فرابورس وارد شویم. امروز در آستانه عرضه سهام اولیه در بورس هستیم، بیش از ۹۰۰ نفر سهام دار داریم. با تکنیک و ماشین آلات جدید محصولات ویژه ای را تولید کنیم،کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که صاحب نام این شرکت هستند،محصولاتی دارند که در این شرکت همان محصولات را با قدرت ۱۰۰ درصد تولید می‌کنیم و نیازی به واردات نداریم. تمام شرکت هایی که زمینه واردات را در سال گذشته داشتند، با توجه به رقابت کیفی و ریالی که در این شرکت انجام شد، عملاً وارداتشان به صفر رسید.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار ادامه داد: برخی محصولات در زمینه کاشی و سرامیک تزیینی وجود دارد که از چین وارد می‌شود،با هدف گیری که در شرکت داشتیم تمام محصولاتی که از چین وارد می‌شد را با بهترین کیفیت تولید کردیم و دیگری نیازی به واردات نیست. گرفتن بازارهای منطقه آسیای میانه و عربی از چین یکی از اهداف این شرکت است. در بعضی از بخش ها صادرات را شروع کرده ایم، در روسیه پایگاه ثابت داریم. به آذربایجان،عراق،پاکستان و روسیه صادرات داریم.کشورهای عربی را در دستور کار داریم، با کاهش تولیدات در صنعت ساختمان میزان تولیدات این شرکت نیز کاهش یافته است. میزان تولیداتمان در طی این مدت تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. پیش بینی می‌کنیم اگر صنعت ساختمان رونق گیرد و در بازار عرضه و تقاضای فعال‌تری وارد شویم می توانیم افزایش چشم‌گیرتری در تولید داشته باشیم.

وی درباره نوسات نرخ ارز در مسیر تولید گفت: برای انجام کار اقتصادی نیاز به ثبات اقتصادی داریم، متأسفانه در کشور در طول دوران مختلف جهش غیر برنامه ریزی شده وبدون کنترل را شاهد هستیم. در حال حاضر هنوز موفق به دریافت ارز نشده ایم.

آهنی ها گفت: طی چندسال گذشته که رهبری مباحثی را در بحث اقتصاد بیان می‌کردند،البته در بخش هایی هم موفق بودیم. تلاش داریم در بخش های اقتصادی با همکاری تولید کنندگان خرد به نتیجه برسیم. بسیاری از مواد اولیه را وارد کرده ایم و امروز که می‌خواهیم پول آن را پرداخت کنیم ارز لازم را نداریم. اگر بخواهیم تهیه کنیم باید با قیمت آزاد ارز تهیه کنیم.

* رکود بازار مسکن مهمترین معضل این صنعت

آهنی ها افزود: در این شرکت بیش از ۱۸۰ نفر درگیر کار هستند،در این صنعت می توان گفت چند مورد اساسی وجود دارد که آفت این صنعت است. اولین مورد رکود بازار مسکن است. ۲سال است انتظار می کشیم که از رکود بازار مسکن خارج شویم. در سال ۹۱ ماهانه بیش از ۶۰هزار جواز ساختمانی صادر می‌شد،امروز حداکثر ۳۰هزار جواز به صورت ماهیانه صادر می‌شد. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم از میانگین واحدهای بزرگ به واحدهای کوچک‌تر سوق یافته ایم. طبیعتاً امکان دکور ساختمان کاهش یافته است. بحث دوم مواد اولیه است. متأسفانه بخشی از مواد اولیه وارداتی است. یکی از مباحثی که وجود دارد این است که در این صنعت مواد اولیه ما وارداتی است. نظام تعرفه ای موادی که داخل شرکت می شود بیش از ۲۵ درصد تعرفه ورود مواد است.

*انتقاد به روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود:دولت باید هوای تولید کنندگان را بیشتر داشته باشد. هیچ وقت با اجرای قانون صحیح در کشور مخالف نیستیم اما با اجحاف مخالف هستیم. در سال ۸۸ قانون ارزش افزوده به صورت آزمایشی اجرا شد. زمانی که این اتفاق افتاد، با توجه به اینکه دولت و کارگاه‌های زیرزمینی نتوانسته بودند مشکل خود را حل کنند،این بار را گردن تولید کننده گذاشتند. به طور مثال یک تولید کننده در ۳ماه حدود ۱۰میلیارد فروش داشته است،این میزان عدد کمی نیست. ۹درصد این ۱۰ میلیارد تومان حدود۹۰۰میلیون تومان می‌شود. به طور مثال تولید کننده در این سه حدود ۲میلیارد تومان هم جنس خریداری کرده است،یعنی اگر از ۱۰میلیارد تومان حدود ۲میلیارد تومان جنس کسر شود حدود ۸میلیارد تومان باقی می ماند. اگر ۸میلیاردتومان در۹درصد ضرب شود حدود ۷۲۰میلیون تومان ،تولید کننده باید در بازه زمانی ۴۵ روز به حساب دارایی واریز کند.

وی ادامه داد: زمانی که تولید کننده در طی فرآیند تولید چک های دریافتی حدود ۶ماهه دارد و پولی دریافت نکرده است، باید بابت ارزش افزوده پول نقد به دولت پرداخت کند. کجای دنیا اینگونه از تولید کننده حمایت می‌کنند؟!

آهنی ها افزود: شنیده ایم که قرار است امسال در مجلس این طرح بعد از سال‌ها بررسی شود. بسیاری از مشکلات در کشور ما به دلیل قانون گذاری غلط است. بحث واردات بی رویه مسئله ای دیگر است. کشور یک محدوده ارزی مشخص دارد. باید واردات را معنادار کنیم . زمانی که در کشور واردات بی رویه داریم،باید سازمان یافته واردات داشته باشیم. برخی از محصولات که امکان تولیدات در کشور دارد نباید تولید شود، امروز جهان غرب و چین جنگ اقتصادی بر سر این دارند که تولید داخل رونق بگیرد. دو دسته قاچاق در کشور وجود دارد. برخی از قاچاق‌ها سازمان‌یافته است، که گمرک های کشور جهت جلوگیری شروع به اقداماتی برای مقابله کرده است. برخی از قاچاق ها از مبادی غیر رسمی است که متأسفانه تنها توجه به قاچاق از مبادی غیررسمی است.به طور مثال تنها راه مقابله با قاچاق مقابله با کوله برها است.

*ضرورت توجه به تأکید رهبری بر مقابله با قاچاق کالا

وی اظهار داشت:مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده اند که هر چه به عنوان قاچاق گرفتید امحا کنید. وقتی کسی ببیند که میلیاردها پولش به فنا می‌رود دیگر به سراغ قاچاق نمی‌رود. در این صورت جلوی قاچاق گرفته می‌شود. باید همه مبادی ورودی قاچاق به کشور گرفته می‌شود. هیچ دستگاهی در این موضوع نباید تخطی کند. اعتقاد که داریم اما باید ارائه هم در کنار آن داشته باشیم.

آهنی ها اظهار داشت: از دیگر مسائلی که در بحث رونق اقتصاد باید مد نظر قرار گرفته شود، نوع تفاهم نامه های صادراتی است. به جای اینکه توافق نامه ها اقتصادی باشد بیشتر مسائل سیاسی را مد نظر دارد. به طور مثال توافق نامه ای که با ترکیه امضا کردیم به سمتی رفت که صنعت نساجی را به سمت نابودی کشاند. همه این مسائل ضربه های زیادی بر کشور وارد می کند.

مدیرعامل شرکت صنایع سرم آرا با بیان اینکه دولت مسئولیت حفاظت از تولید را بر عهده دارد گفت:حافظت از اقتصاد امری واجب است. یکی از مباحثی که باید به آن توجه جدی کنیم، هزینه های واحدهای تولیدی است. در حال حاضر نرخ بهره بانکی در کشور ۱۸درصد است،فرمول واقعی آن حدود ۲درصد بالاتر است. امروز ۲۰تا۳۰درصد پولی که قرار است بانک پرداخت کند نمی دهد، بلکه در حساب جاری می ماند و تولید کننده حق برداشت از آن وجود ندارد. اگر نتواندن اقساط را بپردازد حدود ۶درصد باید جریمه بپردازد. در شرایطی که حدود ۸.۲ درصد تورم اقتصادی داریم باز هم با این شرایط تولید اقتصادی است؟

وی گفت: تولید رفته رفته به سمتی می رود که توان برایش باقی نمی ماند. در کشور نزدیک به ۳۵ درصد اشتغال در بخش صنعت است. این ۳۵درصد اشتغال حدود ۸۵تا ۹۰درصد آن مربوط به واحدهای خرد ،کوچک و متوسط است. واحدهایی که آسیب پذیری بالایی دارند در جریان نوسانات اقتصادی به شدت آسیب می بینند چرا که تأثیر گذار هستند. سهم دستمزد بر قیمت تمام شده در صنایع کوچیک حدود ۲۰تا۵۰درصد است.

وی ادامه داد: برای حمایت از تولید یا کارگر یا کارفرما تمام قوانین باید با در کنار هم لحاظ شود. برای حمایت تولید که بخشی از آن به کارگر مرتبط است باید قانون کار،تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری در کنار هم لحاظ شود.

آهنی ها درباره میزان ظرفیت تولید شرکت سرم آرا گفت: امروز صنعت کاشی و سرامیک تزیینی واحدهای خرد،عموماً تعطیل شده اند.اما واحدهای بزرگ همچنان فعال هستند. برای اینکه بتوانیم صنعت را راه بیندازیم باید از رکود خارج شویم. اگر صنعت ساختمان رونق بگیرد بیش از ۱۱۰ صنعت کوچک تر مشغول به کار می شوند. تعداد زیادی از واحدهای تولیدی به دلیل مشکلاتی که وجود داشته امروز تعطیل شده اند. تعداد زیادی هم هستند که با ظرفیت پایین فعالیت می کنند. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی در کشور در انبارهای کارخانجات و انبارهای تجار وجود دارد، این یک زنگ خطر بسیار جدی است. این نکته بسیار با اهمیت است. در این صنعت با توجه به اینکه در صنایع مزیت دار هستیم قابلیت رقابت و ورود به بازارهای منطقه ای را داریم. متأسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و رقابت های ناسالم در این بخش که مشاهده می شود به برند کشور لطمه بسیاری می زند. باید برای صادرات یک برنامه ریزی نظام یافته داشته باشیم. می توانیم بازار منطقه ای و آسیا میانه را بگیریم. فعال کردن صنایع موجود بدون نیاز به سرمایه گذاری خاص می تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف ماداشته باشد.

*تغییر ذائقه مصرف با شبکه های مجازی

وی با بیان اینکه پول به سمتی می رود که سود داشته باشد گفت: سرمایه گذاری در بانک دارای سود بسیاری است. ممکن است مجموعه های خاصی به دلیل توانمندی تیم هایی که وجود دارند به نتایج خوبی برسند اما آیا شرایط برای تولید مهیا نیست. بلکه صنایع باید با سختی تلاش کنند،باید منطق حکم فرما باشد. سرمایه گذار از نظر قوانین و شرایط باید یک آرامش داشته باشد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهار داشت: در صنعت کاشی و سرامیک آمار برای سال گذشته است که حدود ۲میلیون و ۳۰۰هزار متر واردات کاشی و سرامیک داشتیم، از مبادی رسمی وارد شده است. این واردات در کشور تولید نمی شود، مواردی که در داخل تولید می شود واردات ندارد. ما قابلیت صادرات داریم. متأسفانه در بحث حمایت از کالای ایرانی یک بدبینی بین مردم وجود دارد. به طور مثال گاهی چند خودرو بی کیفیت باعث شده که نگاه مردم نسبت به کالای ایرانی منفی شود. اما اینگونه نیست، تمام کالای تولیدی کشور که بی کیفیت نیست. اتفاقاً بسیاری از تولیدات ایرانی قابل رقابت به تولیدات خارجی است. ایرانی ها توانمندی های خود را به دنیا معرفی نکرده اند، درصورتی که تولیدات معرفی شده بود پیشرفت بسیاری داشتیم. تولیدات با کیفیت، خدمات پس از فروش، طراحی خوب یکی از وظایف اصلی تولید کننده است. مردم هم باید به این فکر کنند که اگر از کالای ایرانی حمایت کنند انگار فرزند خودشان قرار است پشت دستگاه مشغول کار شود.

آهنی ها ادامه داد:شبکه های مجازی ذائقه افراد را برای مصرف تغییر می دهد. برای مصرف کننده ذائقه سازی می کنند. باید با طراحی و کیفیت ذائقه مخاطب را تغییر و به سمت حمایت از کالای ایرانی سوق دهیم. بسیاری از ایرانی ها تولیداتی خریداری می کنند که برند خارجی دارد. به این موضوع دقت نمی کنند که بخشی از این مارک یا برندی که بر روی لباس دوخته شده است واقعی نیست، بلکه تولید کننده برای ترس از فروش نرفتن جنس خود از مارک یا برچسب های قلابی استفاده کرده است. بخشی از اصلاح الگوی مصرف کالای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است. اینکه در گوش مردم فرو کرده اند که کالای ایرانی بی کیفیت است را قبول ندارم. بسیاری از محصولات کشور ما استاندارهایی بهتر از استاندارد جهانی دارند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد