تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1397 - 6:54
کد خبر : 32549

مجوز شورای شهر قم برای تامین تجهیزات چینی!

مجوز شورای شهر قم برای تامین تجهیزات چینی!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا از قم، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد. سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا از قم، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، محسن رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، سیدمرتضی حسام‌نژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر معاونین و مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.

اخذ مجوز تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژه‌های عمرانی شهر قم نخستین دستور این جلسه بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.

وی در تشریح این لایحه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در قالب یوزانس و با یک سال تنفس، ۲۰ درصد پیش پرداخت و چهارساله برای خرید سه رام قطار و پیشبرد عملیات عمرانی خط اول مترو قم است.

اخوان با بیان اینکه مبلغ این قرارداد ۵۰ میلیون یورو است گفت: هزینه کارمزد و مدیریت در مجموع حدود ۱۶ درصد است.

قاری قرآن معاون شهردار قم نیز در این خصوص گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال پیش‌روی هستیم و یکی از شرکت‌های پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم افزود: در بحث فاینانس و گرفتن اعتبارات مالی از شرکت‌های مختلف به صورت مذاکره‌ای اتفاق می‌افتد چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با شرکت‌ روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن محرری با بیان اینکه چاره‌ای نداریم تا با تامین سه رام قطار فاز یک خط اول مترو راه‌اندازی شود اظهار کرد: بازپرداخت این مبلغ تفاهم‌نامه که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود ممکن است برای شهر مشکل‌ساز شود.

وی اضافه کرد: در کنار این مساله شهرداری اوراق مشارکت نیز فروخته است و برای بازپرداخت آن نیز باید فکری شود.

امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت کلان‌شهرهای کشور در توسعه خطوط قطار شهری تصریح کرد: ما چند سال از کلان‌شهرهای دیگر در حوزه قطار شهری عقب‌تر هستیم و ما صرفا فعلا پیگیری نمایندگان را داریم و بعد از اینکه پروژه راه‌اندازی شود قطعا مطالبه اجتماعی در زمینه توسعه خطوط و تجهیز آنها افزایش خواهد یافت.

آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بندهای تفاهم‌نامه شهرداری با شرکت نورینکو چین بیان کرد: اگرچه قرارداد تامین تجهیزات با شهرداری است اما باید با این دیدگاه مسیر را ادامه دهیم که از ظرفیت مجلس و دولت و بزرگان استفاده کرده و آنها بخشی از مبلغ را تامین کنند.

وی با اشاره به وضعیت کلان‌شهرهای مختلف کشور در روند تامین تجهیزات مترو گفت: شهرهای دیگر نیز به همین شکل عمل کرده‌اند و ما هم در این زمینه باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.

احمدی نایب‌رئیس شورای عالی استان‌ها هم با تاکید بر اینکه نباید کاری کنیم که مترو نیز به وضعیت منوریل دچار شود و روی دست شهرداری بماند گفت: تدبیر امروز اعضای شورا آینده پروژه‌های کلیدی چون مترو را رقم می‌زند.

شهردار قم هم با بیان اینکه کلان‌شهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشته‌اند تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت می‌کنیم چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: ۳۳۰ میلیارد تومانی که در سال ۹۴ انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداری‌ها اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهم‌نامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.

عبدالله جلالی با اشاره به جزئیات این لایحه تصریح کرد: در اینکه رقم قرارداد قابل توجه بوده و تصمیم بزرگی باید گرفته شود شکی نداریم اما این کار یکی از سه روش برای تامین واگن در کشور است.

وی گفت: این روش اولویت اول نیست و راهکار دیگری چون بوژن در حال دنبال شدن است که ممکن است این کار به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه سه لایحه دیگر از کمیسیون برنامه و بودجه و یک لایحه از کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح و به تصویب رسید.

مهمان ویژه چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم حجت‌الاسلام سیدعلی تهامی مدیرکل زندان‌های استان قم بود که گزارشی از فعالیت‌ها و مشکلات این مجموعه ارائه کرد.

وی آمار ملاقات کنندگان زندان‌ها در سال ۹۶ را ۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: کسانی که در زندان‌ها نگهداری می‌شوند عمدتا از حقوق شهروندی محروم هستند؛ ۶۰ هزار نفر تردد بین شهر قم و زندان لنگرود داشتیم که هیچ سرویس حمل و نقلی به این افراد ارائه نمی‌شود.

تهامی با اشاره به زندانیان ارجاع شده به مراجع قضائی گفت: این افراد مکرر باید به مراجع قضایی آورده شده و جابجا شوند که امکانات حداقلی حمل و نقلی برای آنها داریم.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه امکانات فضای سبز و ورزشی زندان‌ها نزدیک به صفر است تصریح کرد: از نظر فضای نگهداری با مشکلاتی مواجه هستیم و از معدود استان‌هایی هستیم که با تامین حداقل امکانات در زندان با مشکل مواجه هستیم.

تهامی با بیان اینکه خانواده‌های زندانیان اکثرا آسیب‌دیده یا در معرض آسیب و آسیب‌زا هستند خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد از زندانیان کل کشور برگشت مجدد به زندان دارند که این آمار در استان قم حدود ۳۸ درصد است.

وی گفت: در یکی از استان‌ها کار ویژه صورت گرفت و ۴۲ درصد به ۲ درصد رسید و در قم در یک بند کار ویژه صورت گرفت و ۳۸ درصد به هشت درصد رسید.

محسن رنجبر با تاکید بر اینکه معاونت خدمات شهری شهرداری بسیاری از اقلامی که در پارک‌ها استفاده می‌شود از بنیاد تعاون زندان تهیه می‌کند گفت: با توجه به اینکه زندان خارج از محدوده شهر است برای تامین اتوبوس مسائل و محدودیت‌هایی داریم.

آتش‌زر با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر بارها کمک‌های زیادی به انجمن حمایت‌ از زندانیان و زندان‌های استان داشته‌اند اظهار کرد: همیشه ارتباط مثبتی بین شهرداری و شورا و انجمن حمایت از زندانیان بوده است.

حسین اسلامی عضو شورای شهر قم با بیان اینکه براساس فصل نهم قانون مجازات اسلامی باید شرایطی فراهم می‌شد که حبس‌زدایی شود و امروز به یک سوم برسد اظهار کرد: با این وجود ما شاهدیم تعداد زندانیان در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی شود که چرا امروز شاهد استفاده از جایگزین‌های حبس در کشور خصوصا استان قم نیستیم

جلالی هم با تاکید بر اینکه بحث رفع مشکل حمل و نقل مردم به زندان‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و مشکل مردم در این زمینه رفع شود اظهار کرد: شهرداری پیگیر باشد تا با اولویت بدهی‌های زندان پرداخت شود.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد