تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 - 5:30
کد خبر : 32063

ایلام| مردم چگونه از ‌کالای ایرانی حمایت کنند

ایلام| مردم چگونه از ‌کالای ایرانی حمایت کنند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام، ترویج و گسترش مصرف کالای ایرانی از مهم ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می‌شود و استاندارد سازی و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولید داخلی نقش مهمی درتاَمین ایمنی و سلامت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام، ترویج و گسترش مصرف کالای ایرانی از مهم ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می‌شود و استاندارد سازی و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولید داخلی نقش مهمی درتاَمین ایمنی و سلامت جامعه افزایش سطح رفاه عمومی و اعتماد سازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی دارد.

ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه‌‌های تولیدی و کالای استاندارد ایرانی راه حل اساسی برای حرکت و جهش اقتصاد کشور است موضوعی که با رویکرد خرید کالای استاندار ایرانی می‌توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشد.

در این رویکرد توجه به خرید کالاهای مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی به عنوان گام اساسی در حمایت از چرخه‌های تولید می‌باشد. برای تحقق این مهم باید به نقش استانداردها چه در فرآیند تولید از تامین مواد اولیه تا عرصه محصول نهایی و چه در تبین فواید اقتصادی استاندارد کردن در بهبود و ارتقای شاخص‌های عملکردی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نظیر افزایش رضایت مشتری و رشد و فروش سودآوریافزایش سهم بازار تولیدات داخلی توجه و سرمایه گذاری ویژه کردو لازمه حمایت از کالای ایرانی تولید با «کیفیت برتر» و «قیمت مناسب» بوده و برای دستیابی به این هدف مهم  باید هزینه تولید به شدت کاهش یابد به اعتقاد کارشناسان در بحث ارتقای کیفیت کالای تولید داخل، سازمان ملی استاندارد و همین طور بخش‌های کنترل کیفیت واحد های تولیدی جایگاه ویژه ای دارند.

تسنیم:وظایف اداره استاندارد بیش از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند، کمی از جزییات وظایف خود و همکارانتان بگویید؟

همتی: لازم است این نکته را بیان کنم که متن استانداردهای ملی سند ملی است و برابر با قوانین ضمانت اجرایی غیر قابل گریز دارد در واقع اصول علمی تبیین شده در متن استانداردهای ملی به عنوان فصل‌الخطاب تعیین شرایط تولید یک فراورده و یا خدمت می‌باشد.

تدوین متون استاندارد‌های ملی سرآغاز شرح وظایف ابلاغی است که می‌توان به مواردی چون صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی  نمونه برداری و آزمون از مراکز تولیدی، نظارت مستمر و صدور گواهی نامه‌های تائید صلاحیت شرکت های بازرسی و آزمایشگاه های همکار ، نظارت بر استانداردسازی تجهیزات شهربازی و پارک ها، نظارت بر اجرای استاندارد اوزان و مقیاس ها ،انگ فلزات گرانبها ارائه ی خدماتی چون بازرسی آسانسورها، سکوهای سیلندر پرکنی، کنترل جایگاه های CNG و نازل های سوخت مایع، تائید صلاحیت و آموزش مدیران کنترل کیفیت و بازرسی از مراکز صنفی عرضه کالاها به عنوان تنها بخشی از وظایف سازمان ملی استاندارد و به تبع آن ادارات کل استاندارد استانی اشاره نمود.

تسنیم: عملکرد سازمان در استان چگونه ارزیابی می کنید؟

همتی: عملکرد  اداره کل استاندارد و تحقیقات استان ایلام را می‌توان در حوزه اجرا، تایید صلاحیت، حوزه اندازه شناسی و اوزان و مقیاسها و النهایه در حوزه ترویج و آموزش مورد ارزیابی قرار داد که برابر مستندات موجود و ارزیابی سازمان استاندارد و تحقیقات کشور استان ایلام از استانها‌ی موفق در حوزه ماموریتی خود بوده است و امسال نیز که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است در صددیم که تلاش بیشتر و مضاعف تر برای ارتقاء سطح کیفی سازی در ارائه خدمات به عنوان دستگاه نظارتی بر محصولات تولیدی داشته باشیم.

تسنیم: نقش استاندارد در حمایت از کالای ایرانی را چگونه می‌بینید؟

همتی: استاندارد همه شمول است و رضایت خاطر تولید کننده به واسطه تولید مرغوب و هزینه کرد آن را در مسیر مصرف و پرداخت هزینه برای مرغوبیت و دولت با پرداخت تسهیلات و حمایت از کالای ایرانی، استاندارد یک اصل است که ملموس و غیر ملموس به طور روزانه دنبال آن هستیم در حیطه صنعت و بنگاه اقتصادی آنچه می‌توان تولید یک کشور را از وضعیت سنتی به روز آمد تبدیل کند توجه به فنآوری و استاندارها است تولید اتی که با رعایت استاندارد‌ها روانه بازار می‌شوند باید در نگاه نخست مورد توجه و عنایت مردم قرار گیرند چرا که با مصرف این کالاها هم به رونق بخش اقتصاد داخلی توجه شده و هم اشتغال را تثبیت و پایدار یا افزایش می‌دهد.

مقام معظم رهبری به صورت مکرر بر حمایت از تولید داخلی و ضرورت حمایت از آن تاکید نموده اند م مساله حمایت از تولید داخلی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی در بیان ایشان تبین شده است.

با توجه به اینکه ترویج و گسترش مصرف کالای داخلی از مهم‌ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود استاندارد سازی کالای تولید داخل و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولیدی در تامین ایمنی و سلامت جامعه و اعتماد سازی و نیز ترویج مصرف کالای داخلی نقش بسزایی دارد.

تسنیم: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی مستلزم حمایت دولت، ملت، تولید کننده است که در فرمایشات جنابعالی عنوان شده است لطفا بفرمائید استاندارد در این مثلث عنوانی چه نقش آفرینی دارد؟

همتی: سه گروه می‌توانند در تحقق شعار سال که به تعبیر مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است نقش آفریتی کنند.

۱- دولت، دولت باید ابتدا رویکرد و خط مش خودش را مشخص کند که اصلاً می‌خواهد جهت حمایت از کالای ایرانی داخلی گام بردارد یا خیر؟ این مهم توسط سازمان ملی استاندارد در سال ۹۶ با گسترش پویش کالای استاندارد ایرانی می‌خرم استارت زده شده است اقتصاد بازارمبتنی بر از بین رفتن ضعیف و ماندن قوی است لذا با توجه به وضعیت اقتصاد بازار برای حمایت از واحدهای کوچک و حتی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برنامه داشت. دولت نقدینگی موجود در بانک‌ها را به سمت تولید هدایت کند و هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه است. ممنوعیت واردات کالای مشابه تولیدات داخلی ( تا مدت معین ) این راه‌حلی است برای تشخیص کالای قاچاق و ممنوعیت فروش و استفاده از آنها کار ساده ای است. کنترل و نظارت بر تولید توسط دستگاه‌های ناظر و پرهیز از مسامحه و برقراری تعامل با شرکت‌های موفق از جمله سازمان استاندارد و کاهش نرخ تسهیلات برای بخش تولید از وظایف دولت در حمایت از کالای ایرانی است و از طرفی الزام دستگاه‌های اجرایی بر استفاده از کالاهای تولید داخلی صورت پذیرد.

۲- تولید کنندگان، تولید کنندگان نقش بسیار پر رنگی دارند، رشد بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات داخلی منوط به دو عامل تقویت تکنولوزی  ونقش علم در رشد بهره وری و تولید است چراکه برای تولید در تراز جهانی باید کارخانجات به فنآوری روز دنیا مجهز شوند و در عوض مواد اولیه مرغوب و ارزان و آسان در اختیار تولید کننده قرار بگیرد و این تکنولوژی قطعاً هزینه بر است لذا نیازمند تسهیلات هستند.

عامل دوم که توجه به نقش علم در رشد بهره وری است به روز رسانی تلفیق علم و تولید، برند سازی، بازار یابی کارآمد و تبلیغات موثر و نوآوری در بسته بندی مناسب برخورداری از کیفیت لازم( استاندارد سازی ) قیمت مناسب ‌ می‌تواند نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و به تعبیری زائقه مردم و لبخند مصرف کننده که تولید کنندگان باید روی این مقوله خیلی کار کنند.

۳- مردم، نقش اساسی در حمایت از کالای ایرانی را مردم بر عهده دارند مردم باید به این مهم برسند که مصرف مصرف با کیفیت خارجی در کوتاه مدت احتمال دارد سود داشته باشد ولی در دراز مدت دود خرید و مصرف کالای خارجی به چشم خودشان و فرزندانشان می‌رود مطالعه تاریخچه توسعه کشورهای در حال توسعه در حوزه اقتصادی نشان می‌دهد که مردم آنها به شدت به مصرف کالای داخلی خود تعصب و غیرت داشته اند.

مردم باید در معرفی کالای ایرانی و تولید کنندگان در کیفیت سازی و دولت در حمایت کوشا باشند تا شعار حمایت از کالای ایرانی محقق شود.

تلفیق مثلث ملت، دولت، تولید کننده باعث رونق کسب و کار افزایش کیفیت محصولات داخلی ایجاد اشتغال و ماندگاری صنعت و تولید داخلی می‌شود و آنچه محقق می‌شود با خرید هرکالای ایرانی کلید درهای بسته یک واحد تولیدی را‌کد وارد تولید و شکوفایی می‌شود.

تسنیم: آیا استاندارد می‌تواند در فرهنگ سازی و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی نقش آفرین باشد چگونه؟

همتی: اجرای استاندارد ملی به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تامین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت‌ها می‌شود اشتعال و ارتقا تولید ملی در سایه اجرای حمایت از کالای ایرانی است.

امید است با عنایت به اهتمام جدی تولید کنندگان پر تلاش ایران اسلامی گامی جدی در راستای حمایت از تولید ملی برداشته شود و مردم نیز با خرید کالای داخلی زمینه تقویت و رونق تولید داخلی را فراهم کنند.

تسنیم:با توجه به تجارب عملی جنابعالی در حوزه صنعت و کیفی سازی تولید راهکار پیشنهادی جهت حمایت از کالای ایرانی و تحقق آن در جامعه ایرانی را بفرمائید؟

همتی:راهکار بسیار زیادی برای تحقق شعار سال حمایت از کالای ایرانی هست که این راهکارها به صورت جمعی می‌تواند راه را برای گذر اقتصاد مریض به اقتصاد شکوفا باز کند در این عبور مسیر اشتغال را برای جویندگان کار مهیا نماید و شوق تولید در تولید کننده ایجاد نماید و شوق مصرف کننده کالای داخلی را برای مردم ایجاد نماید و کشور آباد را برای ما ترسیم نماید.

– جلوگیری از ورود کالاهای مشابه کالای داخلی و یا افزایش تعرفه واردانی با هدف مدیریت واردات.

– فراهم کردن محیط کسب و کار کم مانع و کم هزینه.

– دانش بنیان نمودن تولید.

– حمایت‌های بیمه‌ای از کسب و کارهای نوظهور.

– کاهش واقعی وابستگی به بودجه نفت.

– منع خرید کالای خارجی از محل بودجه دولتی.

– تشویق عمومی به انتخاب م مصرف کالای با کیفیت و استاندارد‌های داخلی.

– مبارزه اصولی و جدی با پدیده شوم قاچاق.

– برطرف کردن مشکلات تامین مالی مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و تامین اجتماعی.

– برابری فرصت‌های برای تولیدات داخلی و خارجی.

– تبلیغات رسانه‌ای در حمایت از کالای استاندارد و با کیفیت ایرانی.

– توقف تبلیغ برندهای خارجی در سطح رسانه و معابر.

– به حداقل رساندن  هزینه تمام شده تولید.

– تولید کالا مبتی بر زائفه شناسی.

– توجه به نوآوری، خلاقیت و بسته بندی مناسب همراه با بازاریابی کارآمد، برند سازی و تبلیغات موثر و عمیق و ارتقاء بهره وری.

ودر خانمه ارتقاء کیفیت و استاندارد سازی محصول و کالا و اعتماد بخشی به مردم برای مصرف کالای ملی استاندارد.

گفت‌ و‌گو از رضا میرزاد

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد