معلم؛ شاهکلید هدایت جوانان به آموزههای اسلامی/ رابطه نماز با سلامت روانی دانشآموزان
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایکنا؛ همه انسانها از زمان تولد تا طول عمر خود نیاز به آرامش و سلامت روانی دارند، زیرا در سایه آرامش میتوانند به رشد و کمال، اهداف عالی و سجایای اخلاقی برسند. از سوی دیگر، سلامت روانی در گرو
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایکنا؛ همه انسانها از زمان تولد تا طول عمر خود نیاز به آرامش و سلامت روانی دارند، زیرا در سایه آرامش میتوانند به رشد و کمال، اهداف عالی و سجایای اخلاقی برسند. از سوی دیگر، سلامت روانی در گرو جلوگیری از علل و عوامل تنشزا نهفته است. بر اساس میتوان گفت آرامش روانی و عاطفی مهمترین نیاز روزافزون همه انسانها در گستره جهان است؛ زیرا غالب افراد در دنیای امروز بهویژه در غرب از ناامنی روانی، اضطراب و افسردگی رنج میبرند و اگر انسان در پی درمان واقعی خویش است باید خودفریبی نکرده و در پی راه حلهای بیهوده نباشد.
در این میان براساس آموزههای دینی و قرآنی و همچنین تجربیات محققان مسجد که به عنوان یکی از مهمترین مکانهای مذهبی محسوب میشود، کارکردهای متعددی در زمینهی بهداشت روان دارد. تحقیقات نشان میدهد که حضور در مسجد میتواند در از بین بردن برخی مشکلات، مانند احساس تنهایی، غم و اندوه، بسیار مؤثر باشد. امید به زندگی و استجابت دعا، احساس اعتماد و تکیه به خداوند، جلب محبت خداوند با نیایش(بهویژه بهصورت دستهجمعی) و تقویت خیرخواهی و نوعدوستی بهوسیله ارتباط با دیگر مسلمانان، از نتیجههای مثبت مسجد است.
حال اگر سلامت روح، آرامش خاطر، و زندگی فارغ از نگرانی و گرفتاری را از ابتدای کودکی و نوجوانی تامین کنیم میتوانیم جوانان را در مقابل بسیاری از آسیبها و مخاطرات حفظ کنیم. اینها به نوعی نیازهای اساسی بشر هستند و روانشناسان برای تأمین بهداشت روانی افراد تلاش میکنند که بهترین شیوهها را انتخاب کنند که یکی از آنها گرهخوردن به مساجد و اقامه نماز است. بر اساس این مهم و چگونگی تحقق پیوند عاطفی دانشآموزان با مسجد و نماز خبرنگار ایکنا گفتوگویی را با حجت الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش داشته است.
مجتمع معنیدار آموزش و اشتغال پیامبر(ص) با مرکزیت مسجد
وی در ابتدا با اشاره به شخصیت و نوع رفتار پیامبر برای جلب و جذب جوانان به مسجد، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) تا زمانی که مکه بودند امکان اجتماع و مسجد وجود نداشت و بعد از آنکه به مدینه آمدند نخستین اقدامشان ساخت مسجد بود. بلافاصله بعد از مسجد کلاسهای درسی در حاشیه مسجد برای دختران و پسران راهاندازی کردند و در لایه سوم آن بازار هم احداث کردند؛ یعنی پیامبر یک مجتمع معنیداری را ساختند که در مرکز آن مسجد و در کنار آن مرکز آموزش و بعد از ان لایه اقتصاد و اشتغال بود و شاید معنای اقدام پیامبر این باشد که زندگی دنیا و آخرت با این ایده به هم پیوند میخورد.
مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش افزود: بعد از این اتفاقات مساجد محلات و روستاها و مناطق دور دست احداث شد. نماز جماعت شروع شد و از مواردی که پیامبر(ص) روی آن حساسیت نشان میدادند حضور بچههای در مسجد بود. از بچه شیرخوار که همراه مادرشان به مسجد میآمدند و پیامبر مادران را نهی نکردند تا کودکان و نوجوانان؛ حتی روزی پیامبر(ص) در مسجد نمازشان را با سرعت میخواندند و تمام کردند؛ سوال کردند یا رسولالله(ص) چه شد که اینگونه نماز خواندید؟ فرمودند آیا صدای گریه بچه را نشنیدید؟؛ اینجا پیامبر به احترام و توجه به صدای گریه یک بچه نمازشان را با سرعت خواندند و هرگز از این مادر نخواستند که فرزندش را به مسجد نیاورد و یا اینکه نگفتند که فرزندت نماز را به هم میزند. نوههای خودشان کوچک بودند و زمانی که پیغمبر(ص)، نماز میخواندند بر روی دوش و بغل ایشان میآمدند و با ایشان بازی میکردند.
مسجد را از مدرسه جدا کردهایم
حجت االاسلام بهشتی ادامه داد: میگفتند پیامبر(ص)، همیشه در جیبشان خوردنیهایی مثل خرمای خشک، انجیر، گردو و مانند اینها داشتند تا هنگامی که بچهها در کنار ایشان میآمدند آنها را به بچهها میداند و این رفتار برای ما درسهای بسیار و آموزنده دارد. متاسفانه ما امروز مسجد را از مدرسه جدا کردهایم ولی ۲ قرن مسجد و مدرسه با هم بودند و از قرن سوم اینها جدا شدند؛ امروز نیاز داریم مجتمعهای مسجد مدرسه احداث کنیم که در مدرسه تعلیم ببینند و در مسجد روح عرفان و معنویتشان تقویت شود که نتیجه آن همان سلامت روان خواهد شد.
مسجد و هویت
مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید برای ورود بچهها به مساجد فکر کنیم و برای آن ایده و برنامه داشته باشیم به خبرنگار ایکنا گفت: باید کاری کنیم که دختران و پسران به مساجد بیایند و خود بچهها میداندار برخی از فعالیتهای مسجد باشند، غیر از اینکه اذان، تکبیر و دعا میخوانند مقاله و شعر بخوانند و خودی نشان بدهند؛ چراکه بخشی از مشکلات ما در جامعه امروز هویت است و زمانی که بچهها احساس هویت نمیکنند بود و نبود ما چه تاثیری بر آنها خواهد داشت.
چگونگی زمینه سلامت روان بچهها در مسجد
وی بیان کرد: در مساجد باید میدانی برای بچهها باز شود و خود مسجدیها به مدارس اطراف رفتو آمد کنند و معلمان بچهها را تکریم کنند. معلمان گاهی در مساجد حضور پیدا کنند و سخنرانی داشته باشند؛ مساجد هم اعلام کنند که فلان معلم امروز میهمان مسجد هستند و امثال این کارها بسیار موثر است؛ لذا اگر این تعامل صورت بگیرد حضور بچهها در مساجد بیشتر خواهد شد و امام جماعت و هیئت امنا اگر محتوای خوب را ارائه بدهند بچهها لذت میبرند و خود همین مسئله زمینه سلامت روان بچهها خواهد بود.
حجت الاسلام بهشتی در مورد اینکه دعوت به فعالیاتهای نمازی و مسجدی در آموزش و پرورش برای دانشآموزان تا چه حد محقق شده است، گفت: در استانها این اتفاق متفاوت انجام شده است؛ به عنوان مثال استانی مانند خوزستان خیلی موفق بوده و گاهی به طور اتفاقی به مساجد اهواز مراجعه کردم و شاهد بودم برخی مساجد بیش از نصف جمعیت بچهها هستند و گاهی هم دو سوم جمعیت بچهها بودند. استان فارس کارهای ویژهای انجام دادند. برخی از استان نیز بیشتر و برخی کمتر این اقدامات را انجام دادهاند.
مساجد را باتوجه به نیاز و خواست بچهها احداث و مدیریت کنیم
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این فعالیتها در طرحی داوطلبانه با عنوان پیوند مسجد و مدرسه در حال انجام است، افزود: این طرح در شهرهای بزرگتر دشوارتر و در شهرهای کوچکتر به صورت آسانتری انجام میشود. البته این فعالیتها هم به انگیزه مربیان بستگی دارد که بچهها را برای بازدید به مساجد شهر ببرند و از آنها بخواهند مساجدی که دوست دارند از اخلاق امام جماعت، فضای سبر، گنبد، سردر، مناره و داخل شبستان و امثال آن را توصیف کنند و نظرخواهی کنند و بگویند چه مساجدی را دوست دارند و بر اساس آن مساجدی که میتوانند را بسازند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا، مبنی بر مهمترین و کلیدیترین فعالیت و اقدام برای جلب و جذب کودکان، نوجوانان و دانشآموزان به مساجد، گفت: معلمها رکن اصلی و کلید پیوند دانشاموزان با مسجد و آموزههای اسلامی هستند و اگر آنها خودشان مسجد بروند و لابهلای درسهایشان تلنگرهایی را به بچهها در مورد مسجد و زیباییها و فعالیتهای آن بدهند؛ از همین رو معلمان میتواند مهره اصلی پیوند مسجد و مدرسه باشند.
گفتوگو از وهاب خدابخشی انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰