تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1397 - 4:39
کد خبر : 29116

یک دست صدا ندارد

یک دست صدا ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سید عبدالله متولیان» نوشت: پیش از این گفتیم حمایت از کالای ایرانی مشروط به حمایت از تولید است. مادامی که موانع متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و… بر سر راه تولید

یک دست صدا نداردبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سید عبدالله متولیان» نوشت:

پیش از این گفتیم حمایت از کالای ایرانی مشروط به حمایت از تولید است. مادامی که موانع متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و… بر سر راه تولید کالای ایرانی وجود داشته باشد طبعاً بحث حمایت از کالای ایرانی ناقص و در حد شعار باقی می‌ماند. کالای ایرانی به دلیل وجود موانع متعدد گران‌تر از مشابه خود تولید می‌شود و تولیدکننده ایرانی مجبور است با پایین آوردن کیفیت، هزینه تمام شده را کاهش داده و در مسابقه رقابت باقی بماند.

تولیدکنندگان داخلی به‌خوبی می‌دانند که موفقیت آنان در جذب بازار داخلی و حضور در بازارهای جهانی و باقی ماندن در مسابقه رقابت، در گرو توجه ویژه به موارد زیر است:

۱ – پایین آوردن قیمت؛۲ – بالاتر بردن کیفیت؛۳ – شکل عرضه و بسته‌بندی مناسب؛۴ – تنوع بخشی به کالا و پاسخ‌گویی و تأمین سلائق مختلف؛ ۵ – کثرت و فراوانی کالا و تأمین نیاز عمده مصرف کنندگان؛
۶ – دستیابی به شبکه توزیع مناسب؛۷ – ارائه خدمات پس از فروش مناسب؛۸ – ارائه مزیت و برتری نسبت به کالاهای مشابه؛ ۹ – به‌روزرسانی و نوسازی تولیدات مطابق با ذائقه‌های جدید مصرف کنندگان و۱۰ – به کارگیری نبوغ و تحقیق و پژوهش (R&D) با هدف رفع معایب و تولید کالای بهتر و ارزان‌تر و خاصه تولید ذائقه جدید.

بی‌تردید تحقق همه موارد مذکور مستلزم پایین آوردن هزینه‌های تولید است. برخی از عوامل مؤثر بر هزینه تولید عبارت است از:

۱ – وجود کالای خارجی ارزان‌تر ناشی از تفاوت برابری ریال با ارز خارجی
۲ – فقدان استانداردهای لازم در مدیریت تولید
۳ – وجود واسطه‌های طماع و پرتوقع
۴ – فقدان شبکه توزیع و هزینه‌های بالای توزیع
۵ – وام‌های با بهره بالا و عدم حمایت مالی صحیح از طریق سیستم بانکی
۶ – قوانین دست‌و پاگیر مالیاتی، بیمه‌ای و…
۷ – ضعف در قوانین مرتبط با تأمین کالای واسطه برای تولید
۸ – قوانین ناکارآمد و بعضاً متضاد با تولید داخلی
۹ – قوانین ناکارآمد و ضد تولید داخلی نظیر قوانین گمرکی و صادرات و واردات
۱۰ – ضعف و ناتوانی دولت و دستگاه‌های اجرایی در جلوگیری و مقابله با کالای قاچاق
۱۱ – واردات بی‌منطق و ضد تولید داخلی ناشی از رانت دولتی و پدیده آقازادگی
۱۲ – بی‌برنامگی و ناگارآمدی دستگاه‌های اجرایی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی
۱۳ – ضعف در حمایت‌های قضایی از تولیدکننده داخلی و مستهلک شدن عمده وقت بسیاری از تولید کنندگان در موضوعات حقوقی و قضایی
۱۴ – ناکارآمدی و وجود موانع متعدد ناشی از عدم همراهی شهرداری‌ها با تولیدکنندگان‌ (نگاه بسیاری از شهرداری‌ها به تولیدکنندگان سودجویانه و مانع جدی تولید است).
۱۵ – نیروی انسانی ناکارآمد ناشی از ضعف آموزشی کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی و فقدان حمایت‌های آموزشی از تولیدگنندگان.

اگر عوامل بالابرنده هزینه‌های تولید که به برخی از آنها اشاره شد از بین برود، بی‌شک دومینوی تولید به سمت کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تغییر جهت خواهد داد. رفع و دفع عمده موانع برشمرده شده به عهده دولت و نهادها و دستگاه‌های حمایتی است.

مردم بزرگوار و فهیم ایران اسلامی که اینک مخاطب اصلی پیام سال ۹۷ قرار گرفته‌اند به خوبی می‌دانند که با ترجیح خرید کالای ایرانی بیشترین نقش را در تغییر جهت دومینوی کیفیت و قیمت ایفا می‌نمایند. با اقبال مردم از کالای ایرانی و خنثی سازی عملیات روانی و تحریف فرهنگی و تحقیر کالای ایرانی اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد:

۱ – برای جوانان این مرز و بوم فضای مناسب کسب و کار به وجود خواهد آمد.
۲ – با کثرت تولید و پایین آمدن هزینه‌های تولید فرصت مناسب برای بالاتر بردن کیفیت کالا در اختیار تولیدکنند قرار می‌گیرد.
۳ – بالاتر رفتن کیفیت کالای ایرانی مزیت رقابت برای تولید کننده فراهم آورده و موجب تولید بیشتر و بهتر و باکیفیت‌تر و در نتیجه اشتغال بیشتر خواهد شد.
بابد بپذیریم که ایران یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی با در اختیار داشتن بیش از ۷ درصد از منابع جهانی مورد طمع بیگانگان برای صادرات کالاهای خود به ایران بوده و تمام همت خود را در جهت تحقیر فرهنگ و کالای ایرانی به‌کار خواهد گرفت و تنها راه برون رفت و خنثی سازی این توطئه اقتصادی همت مضاعف، جهادی و انقلابی از سوی تولیدکنندگان، قوای سه‌گانه به‌ویژه دولتمردان و مردم ایران در رفع موانع تولید و حمایت از کالای ایرانی است و تنها در این‌صورت است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد رونق تولید و اشتغال و حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود.

منبع: روزنامه جوان

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد