تاریخ انتشار : دوشنبه 20 فروردین 1397 - 5:29
کد خبر : 28555

لزوم توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در زنجان

لزوم توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در زنجان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، اسدالله درویش‌امیری در اولین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در سال ۹۷، اظهار کرد: استاندار چلیابینسک که تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با استان زنجان دارد، اردیبهشت‌ماه به این استان سفر می‌کند و باید مبادلات تجاری زنجان و روسیه بیشتر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، اسدالله درویش‌امیری در اولین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در سال ۹۷، اظهار کرد: استاندار چلیابینسک که تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با استان زنجان دارد، اردیبهشت‌ماه به این استان سفر می‌کند و باید مبادلات تجاری زنجان و روسیه بیشتر به این استان متمرکز باشد.

این مسئول ادامه داد: اتاق بازرگانی و نیز بخش خصوصی استان برای رشد تجارت، بازرگانی و … باید بتوانند حداکثر بهره را از همکاری دستگاه‌ها داشته باشند و امیدواریم از ۲۰ کالای عمده‌ای که به استان چلیابینسک وارد می‌شود و ۷ الی ۸ نوع آن در استان زنجان تولید می‌شود، بتوان صادرات به استان چلیابینسک داشت؛ چرا که استان زنجان یکی از قطب‌های نساجی و تولید کفش در کشور است.

وی در ادامه در رابطه با دستورالعمل اشتغال روستایی، افزود: ۱۲ هزار میلیارد تومان مبلغ قابل توجهی است که دولت برای این امر در نظر گرفته و امیدواریم دستگاه‌ها با سرعت و درست در این زمینه عمل کنند و پرونده بخش اول این پروژه باید تا پایان مردادماه به پایان برسد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در رابطه با سیاست‌های مدیریت استان برای سال‌جاری، خاطرنشان کرد: اشتغال روستایی، ادامه و استمرار طرح رونق اقتصادی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. همچنین توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای برنامه‌ای است که با توجه به محدودیت آب، باید بر مبنای مطالعه و برنامه‌ریزی باشد.

درویش‌امیری اظهار کرد: مدیریت استان امسال نیز به دنبال آن است که مانند سال گذشته از تعطیل شدن واحدهای تولیدی جلوگیری کرده و از واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل برای افزایش تولید، حمایت کند و نیز اقدامات انجام شده در طرح‌های مهارت‌آموزی، کارآموزی دانش‌آموختگان ادامه یافته و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گسترش داده خواهد شد.

استاندار زنجان در رابطه با لزوم افزایش صادرات، یادآور شد: سال گذشته سهم زنجان از صادرات کشور به ۱.۲۷ درصد رسید و این در حالی بود که در سال ماقبل سهم زنجان از صادرات کشور ۸۶ صدم ‌درصد بوده است و سهم استان از صادرات بایستی افزایش یابد که تحقق این مهم، خود سبب افزایش تولید کالای باکیفیت ایرانی می‌شود.

وی با تاکید بر تقویت بسته‌بندی محصولات داخلی، تصریح کرد: بسته‌بندی، ضعف جدی در صادرات و فروش است که در صنایع‌دستی به خصوص صنایع‌دستی فلزی از جمله مس و چاقو، احساس می‌شود؛ علاوه ‌بر آن، تولیدات کشاورزی از شهرستان‌های طارم، خرم‌دره و ابهر نباید به صورت فله‌ای از استان خارج شود، بلکه باید ابتدا در صنایع تبدیلی، فرآوری شود.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، اظهار کرد: این سازمان سال گذشته به دنبال علمی کردن و تغییر نگاه بر نگاه نقادانه، علمی و نیز بر پایه اصول اقتصاد در تنظیم سیاست‌ها بوده و در آموزش مدیران از اساتید به‌نام کشور استفاده کرده است.

شهرام طهماسبی ادامه داد: در حال حاضر عمده مباحث مطرح در کشور از جانب رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور در قالب نظام اقتصادی کشور است و باید بتوانیم با تغییراتی که ایجاد می‌کنیم، اقتصاد و معیشت مردم را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به حمایت از کالای ایرانی، افزود: منظور از کالای ایرانی همه کالاهایی نیست که تولید می‌شود، بلکه کالاهایی است که بر اساس تخصص، تجربه، مهارت، مزیت‌نسبی و … تولید شده باشد.

این مسئول با بیان اینکه مصرف این کالاها در همه قوه‌ها تاکید شده است، اظهار کرد: تولید و مصرف کالا به هر قیمتی نه تنها سبب تحقق شعار سال نمی‌شود، بلکه بر پیکره اقتصادی و پس از آن نظام اجتماعی استان و کشور، آسیب وارد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: در استان نیز باید با توجه به سازگاری، مزیت ‌نسبی، سرمایه‌گذاری و … از کالای تولید داخلی حمایت کرد و اگر اقدامی خارج از این چارچوب انجام شود اتلاف منابع اتفاق خواهد افتاد.

طهماسبی در رابطه با مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند ولی در حال حاضر هدف دنشگاه‌ها به تربیت فارغ‌التحصیل تبدیل شده و تعداد فارغ‌التحصیلان، سیلی است که اگر به آن توجهی نشود سیلی ویرانگر می‌شود و بهتر است دانشگاه‌ها به جای تربیت فارغ‌التحصیل، تکنسین تربیت کنند.

در ادامه این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در رابطه با گسترش روابط با استان چلیابینسک روسیه، گفت: زنجان اردیبهشت‌ماه میزبان استاندار چلیابینسک خواهد بود و در گذشته نیز دو بار از زنجان به این استان هیئت اعزام شده است.

غلامحسین جمیلی ادامه داد: با وجود اینکه مبادلات تجارت این استان با ایران افزایش داشته ولی متاسفانه استان زنجان از این افزایش بی‌بهره بوده است.

وی افزود: با وجود اختلافات به وجود آمده بین روسیه و برخی کشورها از جمله انگلستان، آمریکا، گرجستان و اوکراین، فرصت مناسبی برای گسترش روابط تجاری برای سایر کشورها از جمله ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان یادآور شد: سال گذشته صادرات استان زنجان ۴۳۰ میلیون دلار بوده و این استان می‌تواند ۵ الی ۶ گروه کالایی را به استان چلیابینسک صادر کند که می‌توان آن را هدفی برای افزایش ۱۰ درصدی در صادرات استان در نظر گرفت.

در ادامه این جلسه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: برنامه اشتغال فراگیر طی اردیبهشت‌ماه سال گذشته به تصویب فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور رسید و در سال گذشته توفیقات قابل توجهی در امر اشتغال حمایتی، اشتغال خانگی و طرح‌های اشتغال مبتنی بر آموزش در محیط کار واقعی در استان حاصل شده است.

محمدرضا یوسفی ادامه داد: بر اساس آنچه که در آخرین جلسه کارگروه اشتغال استان مصوب شده، سازمان صنعت، معدن و تجارت علاوه ‌بر مشارکت در طرح تکاپو و … توانسته ۷۴۹۳ فرصت شغلی را که تعیین شده بود بیش از صد درصد محقق کند.

وی افزود: این امر در خصوص سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی نیز صادق است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد