تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 4:58
کد خبر : 24980

کارنامه البرز در جبهه اقتصادی

کارنامه البرز در جبهه اقتصادی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، در اقتصاد مقاومتی بر به‌ کارگیری همه ظرفیت‌ها اعم ازنیروی انسانی، مزیت‌های تولید ملی و مبارزه با قاچاق کالا برای حمایت از تولید داخلی و رشد و شکوفایی هرچه بیشتر کشور تاکید می شود.حمایت از تولید ملی، تحقق سیاست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، در اقتصاد مقاومتی بر به‌ کارگیری همه ظرفیت‌ها اعم ازنیروی انسانی، مزیت‌های تولید ملی و مبارزه با قاچاق کالا برای حمایت از تولید داخلی و رشد و شکوفایی هرچه بیشتر کشور تاکید می شود.
حمایت از تولید ملی، تحقق سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، توجه به نخبگان و استفاده از فناوری نوین از اهدف اقتصاد مقاومتی به شمارمی رود که بر اساس سیاست‌ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید داخلی نهاد‌ها و کالاهای اساسی به ‌ویژه در اقلام وارداتی و اولویت‌دادن به تولید ملی با هدف کاهش وابستگی و به عنوان مهم‌ترین راهکار خروج از فشارهای اقتصادی در پیش گرفته شده است.
برهمین اساس هم زمان با شکل گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دراستان های مختلف در البرز نوپا نیز فعالیت این ستاد آغاز کرد و اعضای آن با ریاست استاندار با برگزاری نشست های متعدد در تلاش برای اجرایی شدن اهداف آن هستند.
بنابر اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ، این استان جوان کشور سهم قابل توجهی در این جبهه اقتصادی داشته که از جمله آن می توان به اجرایی شدن ۲۶۴پروژه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
از مجموع ۲۶۴ پروژه اقتصادی مقاومتی یاد شده ۱۳۴پروژه درسطح ملی و ۱۳۰ پروژه در سطح استانی بوده به طوری که ۱۳۶ مورد از این پروژه ها دارای پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۱۰۰ درصد هستند.
پیشرفت فیزیکی ۷۵ تا ۱۰۰ درصد برای ۶۸ پروژه اقتصاد مقاومتی، پیشرفت فیزیکی کمتر از ۷۵ درصد برای ۶۰ پروژه دیگر این بخش مهم از نتایج قابل قبولی است که سهم البرز را همپا با سایر استان های کشور برای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی افزایش می دهد.
استاندار البرز با اشاره به اینکه نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید دولت نیز قرار دارد، گفت: در واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی ضمن اینکه باید قوانین اجرا شود و نهایت استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی صورت گیرد،صرفه طرح ها هم باید به مرم و استان بازگردد.
محمد علی نجفی ادامه داد: وزارت ارتباطات معین استان البرز در بحث تصمیمات اقتصاد مقاومتی است و باید سفرهای وزیر ارتباطات برای تصمیم گیری های کلان این استان در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: اجرای پروژه ها تعریف دارد و این پروژه ها باید به ایجاد شغل منتهی شود، البرز باید در واگذاری تسهیلات بانکی سالجاری جزء استان های برتر در کشور قرار گیرد.
استاندارالبرز به انتقاد از وضعیت بانک های استان البرز افزود: بنابر بررسی های انجام شده اختیار بعضی از بانک های استان به اندازه یک شعبه کوچک تهران نیست.
وی خاطرنشان کرد: در راستای شعار سال جاری در مسیر ایجاد اشتغال و تولید باید در جهت تحقق اندیشه های بلند اقتصاد مقاومتی گام های اساسی برداریم.
استاندار البرز گفت: برنامه ها و امور بزرگ ملّی را با اندیشه های کوچک و پیش پا افتاده نمی توان پیش برد.
نجفی تاکید کرد: ایجاد اشتغال فراگیر و تحقق تعهدات بخش تولید از اولویت برنامه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حیطه اقتصاد مقاومتی، افزود: با تولید اشتغال و اقتصاد مقاومتی تحریم‌ها را کم اثر خواهیم کرد.
نجفی با بیان اینکه بحث برنامه‌های برونگری نیاز البرز است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید به‌ صورت کارشناسی و جامع انجام شود و به نظر می‌رسد باید کارگروه‌ها به ‌صورت تخصصی عمل کنند.
استاندار البرز با اعلام رضایت از عملکرد کارگروه‌ها، یادآور شد: مدیران کل در ساعات اداری پیگیر فعالیت‌های روزمره هستند و در اقتصاد مقاومتی باید با رویکرد جدید اقدام کنند.
نجفی با بیان اینکه کارگروه‌ها در چهارچوب مقرر انجام شود، گفت: کارگروه‌ها تقویت شوند و با علم و فناوری به‌روز و دانش‌بنیان فعالیت کنند.
استاندار البرزاضافه کرد: کارگروه‌ها با ایجاد برنامه جدید و همکاری دستگاه‌های قوی و اجرایی به موفقیت برسند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ها در قالب کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت به بهره‌برداری برسند و در جامعه تأثیرگذار باشند.
نجفی با بیان اینکه قاچاق کالا به سیاست های اقتصاد مقاومتی ضربه می زند، متذکر شد: برون نگر بودن اقتصاد مقاومتی به معنی واردات صرف و بی رویه کالای خارجی نیست.
مسئولان بخش های مختلف در استان البرز به مدد تلاش های پیگیر در زمینه اشتغال نیز توانسته اند به موفقیت های بزرگی دست یابند. ایجاد بیش از ۴۵ هزار شغل در شش ماهه دوم سال جاری دستاوردی است که توانسته نرخ بیکاری استان را که همواره به واسطه مهاجرپذیری رقم بالایی بوده ۳.۳ درصد کاهش و به ۱۰.۵ درصد برساند.
دبیر هماهنگی نظارت و برنامه ریزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان البرز نیز با تاکید بر برنامه ریزی منسجم برای تحقق شعارسال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، گفت: ۵۷ محور موضوعی در این کمیسیون برای پیشبرد اهداف اقتصادمقاومتی در سال جاری پیش بینی شده است.
علی اکبر زارعی نژاد افزود: درسال گذشته تلاش های قابل قبولی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا دراین استان صورت گرفت که با هدف ناامن البرز برای باندهای قاچاق پیش رفتیم.
وی ادامه داد: درسال گذشته برای حمایت از تولید، برنامه ریزی هدفمندی را در استان در ۴۸ محور فعالیت های پیش بینی شده بود بطوریکه ۸۰ جلسه با ۶۴۵ مصوبه داشتیم واز رشد ۷۱ درصدی کشفیات کالاهای قاچاق در سال ۹۵ نسبت به سال ماقبل آن برخوردار بودیم.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات موثر در حوزه مقابله با قاچاق کالا پیشگیری است که با اجرای طرح های فرهنگی و فرهنگسازی ازطریق برگزاری ۶۰ همایش آموزشی دراین زمینه نیز فعالیت های قابل توجهی داشتیم.
این مسئول گفت:امروز کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز درسطح عرضه نیز گام های موثری برداشته که رتبه های کشوری آن خود موید این امر مهم است.
زهرا عربشاهی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز به ایرنا گفت: جذب تسهیلات رونق تولید، عملکرد برداشت گندم آبی ،کاهش ضایعات برداشت محصولات زراعی، سرمایه گذاری محقق شده در حوزه صنایع غذایی از جمله رتبه های برتر البرز طی یک سال گذشته در زمینه اقتصاد مقاومتی به شمارمی رود.
وی ادامه داد: همچنین دراین مدت البرز در طرح و بازسازی واحدهای صنعتی ، تولید قارچ درمحیط های بسته به رتبه دوم کشوری دست یافته است.
عربشاهی خاطرنشان کرد: البرز در شاخص جذب سرمایه گزاری خارجی در بخش صنعت نیزبه رتبه سوم کشوری دست یافته است.
وی افزود: تعداد جلسات اقتصاد مقاومتی، کارگروه های آن و جلسات فرعی اقتصاد مقاومتی در دستگاه های اجرایی استان البرز در سال جاری به ۳۴۰ جلسه می رسد و بالغ بریک هزار و ۷۸۰مصوبه داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز گفت:از مجموع این مصوبات هزار و ۶۰ مصوبه محقق شده و ۷۲۰ مصوبه در دست اقدام است.
وی یاد آورشد:غالب دستگاه های اجرایی استان پروژه های اولویت دار ملی (برش استانی) و پروژه های استانی (مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی استان) را درماه های فروردین تا پایان آذرماه سال جاری بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد محقق کرده اند.
۸۰۲۹/۱۵۳۵
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد