تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 5:00
کد خبر : 24403

محبان حضرت زهرا از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند/ مصحف حضرت زهرا(س) چیست

محبان حضرت زهرا از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند/ مصحف حضرت زهرا(س) چیست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، روضه‌خوان و خطیب سرشناس تهران در حسینیه بیت‌الرقیه(س) اظهار کرد: آیات متعددی در قرآن کریم، در شأن و منزلت حضرت زهرا (س) است؛

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، روضه‌خوان و خطیب سرشناس تهران در حسینیه بیت‌الرقیه(س) اظهار کرد: آیات متعددی در قرآن کریم، در شأن و منزلت حضرت زهرا (س) است؛ در سوره مبارکه دخان آیه شریفه‌ «حم وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُبَارَکَهٍ» حضرت فاطمه(س) حقیقت لیله القدر است. شیخ کلینی در کافی، حدیث شریفی را در این باب از حضرت موسی بن جعفر(ع) در تفسیر باطنی آیات شریفه «حم، والکتاب المبین، انا انزلناه فی لیله المبارکه…» آورده و تأکید دارد که «حم»، حضرت محمد(ص) است. «کتاب مبین»، وجود مبارک امیرمومنان علی(ع) و «لیله» هم فاطمه زهرا(س) است. (کافی ج ۲، ص ۳۲۶).

این خطیب ادامه داد: بر اساس روایات یکی از مصادیق و تطبیقات «مشکات» در آیه شریفه سوره نور «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ» حضرت فاطمه زهرا(س) دانسته شده است همان طور که امام صادق(ع) فرمود: مشکات، فاطمه(س) و به همین جهت مشکات در نظر علمای شیعه به عنوان یکی از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) نام برده شده است و در سوره انسان آیه هشتم این سوره «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» که به آیه اطعام ممعروف است در توصیف حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) و خادم آنان فضه نازل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد گفت: بزرگان معتقدند که که در لیالی قدر مقدرات به دست حضرت زهرا(س) و حضرت زهرا(س) این مقدرات را به امام زمان(عج) تحویل می‌دهند و امام زمان(عج) مقدرات را امضاء می‌کند و هر کس حقیقتاّ فاطمه(س) را شناخت حتما شب قدر را درک کرده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: نام او را فاطمه(س) نامیدند چون جز خداوند همه مخلوقات خدا از درک و شناخت حضرت زهرا(س) عاجزند به همان اندازه که ائمه معصومین گفتند اکتفا می‌کنیم ما نمی‌توانیم حضرت زهرا(س) را درک کنیم. و همه عقل‌ها هم یک جا ریخته شود؛ حضرت زهرا(س) را نمی‌توانند بشناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد گفت:در قیامت افراد به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ مؤمن، کافر و محب، مؤمن که به بهشت می‌روند و کافر به جهنم و محب متحیر است  و حضرت زهرا(س) دستان محبانشان را می‌گیرند و آنها از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند.

روایتی جامع درباره مصحف فاطمه(س)

این خطیب و روضه خوان اهل‌بیت(ع) گفت: ابو بصیر از امام محمد باقر(ع) درباره مصحف فاطمه(س) پرسش نمودم. حضرت فرمود: ( این کتاب) پس از رحلت پدرش حضرت محمد(ص) بر او نازل شد.

ابو بصیر: آیا در این کتاب، چیزی از قرآن کریم نیز هست؟

امام محمد باقر(ع): نه، چیزی از قرآن، در این کتاب نیست.

ابوبصیر: پس، آن را برایم توصیف کن.

امام باقر(ع): ( این کتاب ) دارای دو صفحه جلد سرخ رنگ است و طول و عرض آن از زبرجد می باشد.

ابوبصیر: فدایت گردم، ورق آن را برایم شرح بده.

امام باقر(ع): ورق آن از در سفید است که به آن گفته شد باش، پس گردید.

ابوبصیر: فدایت گردم، در این کتاب، چیست؟

امام باقر(ع): در این کتاب خبرهای گذشته و خبرهای آینده تا روز قیامت، وجود دارد. هم چنین خبرهای آسمان و آسمان ها و تعداد فرشتگان و غیر فرشتگان که در آسمان ها هستند، و تعداد تمامی پیامبرانی که به عنوان مرسل و یا غیر مرسل آفریده شده اند، و نام هایشان و نام های کسانی که پیامبران به سوی آنان فرستاده شده اند، و نام های کسانی که پیامبران را تکذیب کرده و کسانی که از آغاز تا آخر دنیا آفریده شده باشند، و نام های شهرها، و تعریف و توصیف تمامی شهرها که در شرق و غرب زمین قرار گرفته باشند و تعداد مومنین در آن ها، و تعداد کافران در آن ها، و شرح حال تمام کسانی که تکذیب کردند، و توصیف قرون گذشته و داستان ها و ماجراهایشان، و کسانی که از طاغوتیان به حکومت رسیده و مقدار حکومتشان و تعدادشان، و اسامی پیشوایان (معصوم) و شرح حال و توصیفشان و تک تک آن چه که به دست آورده و مالک شدند، و توصیف بزرگان و افراد صاحب نامشان، و تمامی کسانی که در ادوار تاریخی تردد نمودند.

ابوبصیر: فدایت گردم، دوره ها چه مقدارند؟

امام باقر(ع): پنجاه هزار سال، و آن در هفت دوره است.

هم چنین، اسامی تمامی کسانی که خداوند سبحان، آن ها را آفریده و اجل هایشان، و توصیف بهشتیان و تعداد آن هایی که داخل در بهشت می شوند و تعداد آن هایی که داخل در آتش (جهنم) می گردند و اسامی جهنمیان، همه در آن کتاب موجود است. هم چنین علم قرآن همان طوری که نازل شد، و علم تورات همان طوری که نازل شد، و علم انجیل همان طوری که نازل شد، و علم زبور همان طوری که نازل شد، و تعداد تمامی درختان، کلوخ ها وخاک ها در تمامی بلاد، در آن وجود دارد.

سپس امام باقر(ع) فرمود: هنگامی که خداوند سبحان اراده کرد که مصحف را به وسیله جبرئیل، میکائیل و اسرافیل بر فاطمه(س) نازل کند، در شب جمعه، ثلث دوم از شب بود که آنان، مصحف را گرفته و به سوی فاطمه(س) هبوط کردند و وی در آن حال، ایستاده بود و داشت نماز می خواند و فرشتگان الهی، آن قدر سر پا ایستادند تا فاطمه(س) نشست و چون نماز را به پایان رسانید و سلام آن را داد، فرشتگان به او گفتند: سلام، بر تو سلام می رساند. در این هنگام، مصحف را در آغوش او نهادند. پس فاطمه(س) در پاسخشان فرمود: برای خدا سلام است و از جانب او سلام است و به سوی او باد اسلام. وسلام بر شما ای فرستادگان خدا.

پس از آن، فرشتگان به سوی آسمان عروج کردند و فاطمه(س) پس از نماز صبح تا ظهر هم چنان نشست و مصحف را قرائت کرد و آن را از اول تا به آخر مطالعه نمود و آن حضرت که سلام و درود خدا بر او باد، بر جمیع مخلوقات خدا، از جن و انس گرفته تا پرندگان و وحوش، ( حتی بر ) پیامبران و فرشتگان الهی، مفروض الطاعه است. ابوبصیر گفت: فدایت گردم. پس از رحلت آن بانوی بزرگ، مصحف او به چه کسی رسید؟

امام باقر(ع) فرمود: وی، مصحف را به امیرمؤمنان، امام علی بن ابی طالب(ع) سپرد و حضرت علی(ع) در هنگام شهادت به امام حسن مجتبی(ع) واگذار نمود و امام حسن مجتبی(ع) در هنگام شهادت به امام حسین(ع) سپرد، سپس در دست اهلش باقی می ماند تا این که به صاحب امر سپرده شود.

ابوبصیر گفت: به راستی این ( کتاب شریف ) دانش فراوانی است.

امام باقر(ع) فرمود: ای ابا محمد، این مقداری که از مصحف برایت توصیف نمودم، تنها از ورق اول از دو ورق آن بود و هنوز چیزی از ورق دوم آن را برایت بیان نکردم و حتی حرفی از آن را نگفتم.(۲۶)

آری، مصحف فاطمه(س) آن چنان عظیم و کبیر است که شکافنده علم اول و آخر، یعنی حضرت باقرالعلوم(ع)، پس از آن همه توصیف و تعریفی که از آن به عمل آورده است، می فرماید، تنها یک صفحه از این کتاب را برایت بیان کردم و هنوز چیزی از صفحه بعدی را آغاز نکردم!

با این بیان، تکلیف ما نیز روشن است، که هرچه درباره این کتاب بی همتا بگوییم و یا بنویسیم نمی توانیم حق آن را ادا نماییم، پس بهتر است لب فروبسته و به همین مقدار کفایت کنیم.

امید است خداوند متعال ما را در فهم و درک علوم و معارف بلند محمد وآل محمد(ص) و شناخت حقانیت آنان توفیق عنایت کند وصاحب امر اول و آخر، یعنی حضرت حجت بن الحسن(ع) را از ما خشنود و خرسند گرداند.

حجت‌الاسلام والمسمین سید حسین هاشمی‌نژاد در پایان تاکید کردند: حضور مردم در دسته عزاداری حضرت زهرا(س) کمر وهابیت را شکاند.

گزارش از علیرضا برومند

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد