تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1396 - 7:43
کد خبر : 21256

ارتقای سواد رسانه‌ای ائمه جمعه؛ اولویتی حیاتی در زمانه ما

ارتقای سواد رسانه‌ای ائمه جمعه؛ اولویتی حیاتی در زمانه ما

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمدصادق دهنادی، مدرس ارتباطات و پژوهشگر دین و رسانه طی یادداشتی به بهانه انتصاب رئیس جدید شورای‌سیاست‌گذاری‌ائمه‌جمعه به بررسی برخی نکات در خصوص تریبون با اهمیت نماز جمعه پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید متن

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمدصادق دهنادی، مدرس ارتباطات و پژوهشگر دین و رسانه طی یادداشتی به بهانه انتصاب رئیس جدید شورای‌سیاست‌گذاری‌ائمه‌جمعه به بررسی برخی نکات در خصوص تریبون با اهمیت نماز جمعه پرداخت.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن این یادداشت است:

بسیار خوشحالیم که شخصیتی خوشنام که شهره به ارتباط با جوانان و سخن گفتن به لحن آرامشبخش و ادبیات روز است ، به مسئولیت هماهنگی امور نماز جمعه یعنی اجتماعی‌ترین نهاد مشترک امت و امامت ، منتصب شده و همین اعتماد و انتخاب ناگفته گویای انتظارات ولی فقیه از تریبون‌های ارجمند نماز آدینه است.

به این بهانه‌ عرض سه نکته را از باب خیرخواهیِ یک ماموم این نمازها لازم می‌دانم:

۱- ائمه جمعه به جز اقامه نمازها، از دید مردم سیمای ولی فقیه و نائب ایشان در امر رهبری اعتقادی و اجتماعی هر ناحیه به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد ترکیب امامان جمعه موقت جوان و پر انرژی در کنار روحانیانی که استوانه‌های پرسابقه‌ی انقلاب در کسوت امام جمعه به شمار می‌روند؛ می‌تواند در کادرسازی انقلاب و تعیین جهت آینده‌ی آن بسیار مهم و حیاتی باشد.صریحاً باید تقاضا کرد تریبون‌های نمازجمعه به ویژه در مراکز ثقل جمعیتی نیاز به انرژی و کلام جوان دارد.

۲- در امر مدیریت اجتماعات، گاهی توانایی ارتباطی موسی‌گونه بر اعلمیت خضرگونه مرجح است. بنابراین شاید سیاستگذاری شما برای آنچه در بین هفته، ائمه جمعه در تعامل با اجتماع بر آن همت می‌گمارند ؛ برتری داشته باشد.

امام جمعه در نماز آدینه از علم و فهم و بیان خود بهره می‌گیرد اما آنچه در این سنگر، عقول و قلوب را بر گرد او مجتمع می‌سازد، نوع حرکت او در روزهای دیگر است. باید برای این سیر مهم خوب اندیشید و الا خطبه خوانی برای روحانیان خوش‌بیان و خوشنام نمازهای جمعه امر دشواری نیست.

۳- به عنوان یک دانشجوی رسانه اعتقاد دارم ، در عصر ارتباطات ناآگاهی امام جماعت یک مسجد کوچک از سواد رسانه‌ ای و سواد شناختی در شعاع دینداری تعداد زیادی از امت مضر است ، چه رسد به تریبون‌های مهم جمعه!

شناخت رسانه و خطرگاه‌های رسانه‌ای این تریبون‌ها از جمله شئون درشتناکی است که همه افراد پیر و جوان در آن نیاز به آموزش مداوم دارند. تجربه نشان داده که نبود چنین دیدگاهی چقدر می‌تواند تریبون‌های اسلامی را معرض سوءاستفاده‌ی بوقچی‌های استکبار قرار دهد.
امامان جمعه زیر ریزترین نگاه منتقدانه رسانه‌ها قرار دارند، از لباس و صدا و واژگان تا جزء جزء حرکات و سکنات آن‌ها همه در معرض نقد رسانه و زیر چشم ریزبین جامعه است.

بدین لحاظ بنظرم با توجه به ارتقای رسانه‌ی منبر، فهم رسانه‌ای از کلیت نمازجمعه و درک شناختی از اقناع در خطبه‌ها بعنوان یک آموزش فوری مورد برنامه‌ریزی قرار داشته باشد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد