تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 - 6:28
کد خبر : 20318

کانون تربیتی خانواده در تبیین حدود و حریم های عفاف و حجاب موثر است

کانون تربیتی خانواده در تبیین حدود و حریم های عفاف و حجاب موثر است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازصبریه، برای سالم‌سازی جامعه از بدحجابی باید علل و عواملی چون، جایگزینی اصالت فرهنگی به جای تغافل فرهنگی و مبارزه بی‌امان با تهاجم فرهنگی غرب را مورد بررسی قرار داد و همچنین؛ آگاهی‌بخشی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازصبریه، برای سالم‌سازی جامعه از بدحجابی باید علل و عواملی چون، جایگزینی اصالت فرهنگی به جای تغافل فرهنگی و مبارزه بی‌امان با تهاجم فرهنگی غرب را مورد بررسی قرار داد و همچنین؛ آگاهی‌بخشی در مورد آزادی و سوق دادن نسل جوان به گزینش آزادی صحیح و مفید، تقویت باورهای فکری و عملی افراد جامعه به ویژه زنان و … نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه بر نقش زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی  و اینکه  حجاب اسلامی برای زنان هرگز در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی دست و پا گیر نیست و با حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی دست و پا گیر نیست و رعایت حجاب و پوشش اسلامی با حضور در این زنان در این عرصه‌ها هیچ منافاتی ندارد.

احیاء فرهنگ اصیل ایرانی در پرتو شناخت ارکان اسلامی و عمل کردن به آن ممکن می شود و تقویت نیروی فکری و فراخوانی زنان به تفکر و تعقل به مساله حجاب می‌تواند در درونی‌کردن این افکار و نمود بیرونی آن در جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

حجاب و عفاف باید در درون افراد نهادینه شود و هر کس به انتخاب خود از روی آگاهی از مزایای رعایت حجاب به آن روی آورد. در این میان نقش دستگاه‌های فرهنگی و اهمیت آنها در آشنا کردن و آگاهی بخشی به افراد جامعه به‌ویژه نسل‌جوان به روشنی مشخص می‌شود؛ چراکه عده‌ای از روی ناآگاهی تمایلی به رعایت عفاف و حجاب نشان نمی‌دهند و ممکن است با آگاهی بیشتر به این سمت و سو کشیده شوند و چه بسیارند افراد نامسلمانی که پس از آشنایی با دین اسلام نه تنها آن را به عنوان دین خود انتخاب کرده‌اند، بلکه به توصیه‌های اسلام عمل کرده و رعایت حجاب را حتی در کشورهایی که منع حجاب دارند، به قیمت از دست‌دادن موقعیت‌های اجتماعی و ترد‌شدن از اجتماع هم راضی به کنار گذاشتن آن نمی‌شوند.

در مقابله با بدحجابی هم باید بدحجابان را تا این حد از مزایای رعایت توصیه‌های اسلام آگاه کرد و بهتر است برای افراد بد حجاب به جای مقابله و اخذ تعهد‌های اجباری، فرهنگ سازی با شیوه‌هایی که قابل قبول و در حد درک آنها باشد را بکار بست و آنها را به سوی رعایت حجاب و عفاف سوق داد.

حضور در اجتماع با پوشش نامناسب آثار اجتماعی سوئی را به دنبال دارد

سمیه جمشیدی مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: هر پوششی مناسب یک فضای خاص است، مثلا نمی‌شود در خیابان و در معرض نگاه نامحرمان با پوشش نامناسب و خلاف شرع و عرف حاضر شد.در مساله حجاب هم همچون سایر حوزه‌های اجتماعی رعایت تعادل راه‌گشاست و با رعایت توصیه‌های اسلام می‌توان به این تعادل دست یافت.

وی گفت: رعایت حجاب و عفاف در جامعه و در حضور افراد نامحرم یک ضرورت است که در اسلام هم به آن بسیار تاکید شده است، و وضعیتی که در بعضی از افراد در محیط‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند، وضعیت مناسبی نیست در واقع این نوع پوشش جای خود را دارد، افراد می‌توانند زیبا، شیک‌پوش و به روز باشند اما در محیط‌هایی که به دور از چشم نامحرم باشد .

این مدرس حوزه علمیه خاطر نشان کرد: حجاب به عنوان یک فضیلت یاد شده است، میتواند در داشتن یک جامعه سالم کمک کند و حفظ حجاب و عفاف برای مردان و زنان به موازات هم توصیه شده است و عدم رعایت آن تبعات اجتماعی فراوانی را در پی‌خواهد داشت.

جمشیدی افزود: حضور در اجتماع با پوشش نامناسب و بدحجاب ،باعث می شود عده‌ای به گناه بیافتند و در نتیجه آثار اجتماعی سوئی را به دنبال داشته باشد.

کانون تربیتی خانواده در تبیین حدود و حریم ها موثر است

زهرا قادری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: آثار اجتماعی بدحجابی در جامعه بسیار زیاد است که سلامت فرد، خانواده و جامعه را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

وی گفت: در مقابل بدحجابی، حجاب آثار شخصی و اجتماعی زیادی را دارا است. جامعه‌ای که در آن بانوان با حفظ حدود وحقوق با پوشش مناسب در جامعه حاضر می‌شوند و بدین ترتیب موجب پیدایش محیط سالم اجتماعی می‌شوند و در نتیجه، یکی از آثار اجتماعی حجاب، سلامت اجتماعی خانواده‌هاست.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: تنها راه نجات بشر امروز را که در منجلاب بی حجابی و بی عفتی ، روی آوردن به اسلام و حفظ حریم عفاف و حجاب و رعایت مرزهای محرم و نامحرم در همه عرصه ها می داند و پایگاه تربیت چنین انسان هایی را نهاد مقدس خانواده اصیل اسلامی می داند.

قادری افزود:خانواده به عنوان اولین کانون تربیتی در تبیین حدود و حریم ها به افراد خانواده موثر خواهد بود و برای سامان دهی به مقوله ی حجاب باید در نهادینه سازی حجاب و عفاف از کانون خانواده ها شروع کرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد