تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1396 - 8:17
کد خبر : 18451

آیا بعضی از روایات مفاتیح، مخالف قرآن نیست

آیا بعضی از روایات مفاتیح، مخالف قرآن نیست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از ” فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ” بگویید “لا بشیء من آلائک رب أکذب” ایا در اینجا از ما

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از ” فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ” بگویید “لا بشیء من آلائک رب أکذب” ایا در اینجا از ما خواسته شده که چیز جدیدی به قران اضافه کنیم؟؟
 
مفاتیح الجنان

توضیح سؤال :

در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از ” فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ”  بگویید “لا بشیء من آلائک رب أکذب”  ایا در اینجا از ما خواسته شده که چیز جدیدی به قران اضافه کنیم؟؟
و در حاشیه مفاتیح در قسمت در فضیلت تعقیب نوشته شده علامه مجلسی فرموده که بر روایت علی ابراهیم و کلینی ایه الکرسی علی تنزیل چنین است و چیزهایی به ایه الکرسی اضافه کرده اند که اگر مراجعه کنید میبینید…
 مگر نه اینکه ما میگییم ما فقط از روایاتی استفاده میکنییم که سند صحیح داشته باشد
سوال من این است اگر منظور این است که ایه الکرسی تحت تحریف قرار گرفته شده پس چرا ما باید این روایت را در کتب امروزی خود بنویسیم ؟؟؟؟؟

پاسخ:
در مورد عبارتی که بعد از این آیه در سوره الرحمن خوانده می شود باید گفت که :
۱- این عبارت مانند اجابت در خواست خداوند است که خداوند می گوید : پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را منکرید ؟ شما جواب می دهید هیچ یک را منکر نیستیم . این قسمت به عنوان قرآن نیست . بلکه به عنوان اجابت سوال پروردگار متعال است .

۲- اگر بخواهید به این مطلب در هنگام خواندن قرآن اشکال بگیرید به صدق الله العظیم نیز باید اشکال بگیرید .
۳- نیز باید به آمینی که بعد از قرائت سوره حمد در نماز می گویند اشکال بگیرید که این اضافه کردن چیزی به قرآن است ( جدا از اشکال دعا نبودن سوره حمد ؛ زیرا آمین در نماز آن را از سوره بودن خارج کرده و دعا به حساب می آید ؛ پس اگر کسی آمین بگوید گویا اصلا سوره حمد را نخوانده است . بلکه دعایی کرده است . ما ما موریم به اینکه در نمازهای یومیه  دو سوره از قرآن بخوانیم ؛ سوره حمد و سوره ای بعد از آن ، اما اهل سنت در ابتدا دعا می خوانند و سپس هم قسمتی از سوره ای دیگر )
۴- همین عبارت “لا بشیء من آلائک رب أکذب ” واستحباب خواندن آن بعد از آیات سوره الرحمن در روایات صحیحه اهل سنت هم آمده است :
وأخرج البزار وابن جریر وابن المنذر والدارقطنی فی الأفراد وابن مردویه والخطیب فی تاریخه بسند صحیح عن ابن عمر أن رسول الله  صلى الله علیه وسلم  قرأ سوره الرحمن على أصحابه فسکتوا فقال ما لی أسمع الجن أحسن جوابا لربها منکم ما أتیت على قوله الله   فبأی آلاء ربکما تکذبان   إلا قالوا لا شیء من آلائک ربنا نکذب فلک الحمد
الدر المنثور ج۷/ص۶۹۰
بزار و ابن جریر و ابن منذر و دارقطنی در کتاب الافراد و ابن مردویه و خطیب در تاریخش با سندی صحیح از ابن عمر نقل کرده اند که رسول گرامی اسلام سوره الرحمن را بر اصحابشان خواندند . پس اصحاب ساکت ماندند ؛ پس حضرت فرمودند چه شده است که جن جوابش را برای پرودگارش از شما بهتر داد ، هنگامی که به قول خداوند رسیدم که فبأی آلاء ربکما تکذبان  گفتند :لا شیء من آلائک ربنا نکذب فلک الحمد
لذا اگر می خواهند ما را متهم به تحریف کنید ( البته این اتهام اساسا با این مدعا نمی خواند ) خود ایشان نیز متهم می گردند .

در مورد عبارت مفاتیح الجنان نیز باید گفت که ظاهرا اشتباهی دیگر داشته اند

زیرا در آنجا آمده است :

آیه الکرسی علی التنزیل چنین است :

الله لا إله إلا هو الحی القیوم لا تأخذه سنه ولا نوم له ما فی السماوات وما فی الأرض وما بینهما وما تحت الثری عالم الغیب والشهاده الرحمن الرحیم من ذا الذی … تا هم فیها خالدون
این مطلب در بین علما مسلم است که قرآنی که ما داریم در طریقه چینش آیات با آنچه بر رسول گرامی اسلام نازل می شد متفاوت است . زیرا ایشان در بسیاری مواقع آنچه را بر ایشان نازل می شد قسمت ، قسمت کرده می فرمودند این قسمت را در فلان نقطه از قرآن بگذارید و این قسمت را در نقطه ای دیگر . لذا می بینم که در بعضی سور ، بعضی آیات مدنی و بعضی مکی هستند .

در این روایت هم آمده است آیه الکرسی آن هنگام که بر رسول خدا نازل شد به این صورت بود . اما الان قسمت : وما بینهما و ما تحت الثری در سوره طاها آیه ۶ و قسمت عالم الغیب والشهاده الرحمن الرحیم نیز در آیه ۲۲ سوره حشر آمده است .

شاید مقصود این روایت  این باشد که هنگامی که این مطالب بر رسول خدا نازل شد و قبل از تعیین محل هر عبارت ( علی التنزیل) چنین بوده است .

البته باید گفت که اگر روایتی دلالت بر تحریف قرآن بکند حتی اگر سندش صحیح باشد ما آن روایت را مخالف نص صریح قرآن دانسته باطل می دانیم . ما مانند اهل سنت نیستیم که به خاطر حفظ مقام بخاری و مسلم هر روایتی را که ایشان آورده اند صحیح بدانیم حتی اگر دلالت بر تحریف قرآن داشته باشد ( مانند روایت آیه رجم و…)

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد