تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 8:42
کد خبر : 146888

یکی از مشکلات نویسندگان حوزه مقاومت اعتماد خانواده‌های شهداست

یکی از مشکلات نویسندگان حوزه مقاومت اعتماد خانواده‌های شهداست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، انتشارات روایت فتح همزمان با هفته بسیج امسال، یازده عنوان کتاب تازه خود را رونمایی کرد که در حوزه نشر آثار انقلاب و دفاع مقدس جا داشتند. چاپ این‌آثار بهانه‌ای شد تا با فرزانه مردی قائم مقام این‌انتشارات

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، انتشارات روایت فتح همزمان با هفته بسیج امسال، یازده عنوان کتاب تازه خود را رونمایی کرد که در حوزه نشر آثار انقلاب و دفاع مقدس جا داشتند.

چاپ این‌آثار بهانه‌ای شد تا با فرزانه مردی قائم مقام این‌انتشارات به گفتگو بنشینیم.

مشروح این‌گفتگو در ادامه می‌آید؛

* خانم مردی شما به‌تازگی ۱۱ کتاب جدید رونمایی کردید. این آثار چه ویژگی‌های داشتند که در هفته بسیج رونمایی شدند؟

یازده عنوان کتابی که در هفته بسیج رونمایی شد همه به‌نوعی با بسیج و روحیه بسیجی سروکار داشتند. ما در انتشارات روایت فتح درخصوص مدافعان حرم، آزادگان، جانبازان و شهدای دفاع مقدس آثار بسیاری را منتشر کردیم که البته رسالت انتشارات روایت فتح نیز همین انتقال ایثارگری و فداکاری بسیجی‌ها، خانواده‌هایشان و افرادی است که در این راه قدم می‌زنند و در این یازده عنوان کتاب تازه منتشرشده نیز حضور دارند؛ مانند «باران تشنه» که خاطرات برادر جانباز احمد شیدا و «۳۹ کیلو تمام» خاطرات برادر جانباز محمدعلی کریمی است و یا در مورد شهدای مدافع حرم که از سال ۹۴ شروع کردیم، «بهار آخرین فصل» درباره شهید اسدالله ابراهیمی، کتاب «عباس توام بانو» در مورد شهید عباسعلی علیزاده است.

در موضوع شهدای دفاع مقدس کتاب هم «به بدرقه‌ام بیا» شامل خاطرات همسر شهید ناصر عبدالی و «سرباز شهر ممنوعه» خاطرات نجات علی اسکندری و یا در بحث مقاومت اسلامی «عروس یمن» شامل خاطرات خانم مؤمنی و «حکایت زخم‌ها» خاطرات چهار جانبازان مدافع حرم را چاپ کردیم.

یکی از مشکلات نویسندگان حوزه مقاومت اعتماد خانواده‌های شهداست

* موضوع کتاب‌های مورد اشاره از مضامینی چون مدافعان حرم گرفته بود تا مادران شهید و حوزه مقاومت یمن. کمی درباره چاپ کتاب با محوریت انقلاب اسلامی صحبت کنیم!

جبهه مقاومت اسلامی و اساساً عرصه‌ مقاومت، موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد. ما در روند کاری‌مان بعضاً به موضوعات متنوع‌تری رسیدیم. به‌عنوان نمونه در بخش مدافعان حرم که از سال ۹۴ آغاز شد به خانواده‌هایی برخوردیم که افغانی، لبنانی و از سایر ملیت‌ها بودند؛ افرادی که وجه اشتراکشان محور مقاومت اسلامی بود و به آرمان‌های انقلاب اسلامی عرق خاصی داشتند؛ ازجمله استکبارستیزی و مبارزه با صهیونیسم.

همه این‌ها باعث شد ما در کتاب‌ها و موضوعات مربوطه نگاهمان را وسیع‌تر کنیم و جنبه‌های دیگری را ببنیم؛ مثلاً درگیری خانواده‌ها و افرادی مرتبط در این‌قضایا و اتفاقاتی که برای آن‌ها پیش‌آمده که ریشه همه آن‌ها برمی‌گردد به مبارزاتشان برای استقرار نظام اسلامی. محوریتشان هم اسلام و هم مبارزه با استعمار بود.

این دغدغه انتشارات روایت فتح است تا وارد این‌موضوعات شده و آن‌ها را منتشر کند و از رهگذر کتب منتشرشده به فیلم، سریال و آثار هنری برسد تا برای مردم معرفی‌شده و همه بدانند دامنه انقلاب اسلامی تا به کجاها کشیده شده است.

* در آثار جدید شما کتاب «عروس یمن» و «حکایت زخم‌ها» یکی با محوریت مقاومت و دیگری با موضوع زندگی چهار جانباز افغانستانی، لبنانی، پاکستانی و ایرانی نوشته‌شده‌اند. چه‌طور شد این‌دو کتاب را چاپ کردید؟

این مسائل بیشتر به نگاهی که ما در انتشارات داریم برمی‌گردد و به‌تبع آن، نویسندگان نیز از این‌نوع نگاه استقبال می‌کنند و طی جلسات و صحبت‌هایی که داریم درخواست چاپ آثارشان را در انتشارات روایت فتح دارند. کتاب‌های عروس یمن و حکایت زخم‌ها نیز از این قضایا مستثنی نبودند، البته گاهی وقت‌ها ایده‌ها را نویسندگان به ما می‌دهند و بعضاً هم در شورای انتشارات روایت فتح تصمیم‌گیری می‌شود که در چه موضوعاتی ورود کنیم. درخصوص موضوعات مختلف و متعدد نیز بحث و بررسی‌های بسیاری صورت می‌گیرد و مشخصاً دو کتاب عروس یمن و حکایت زخم‌ها نیز در همین راستا در شورا مطرح و بعد از جلسات متعدد و بررسی‌های که انجام شدند، برای چاپ تصویب شدند.

این نکته را هم بگویم که مراحل ترجمه عربی کتاب عروس یمن در حال اتمام است و انشالله به‌زودی نسخه ترجمه‌شده عربی آن روانه بازار خواهد شد.

* شما تجربه نویسندگی هم دارید. از معضلات و مشکلات نویسندگان حوزه انقلاب و دفاع مقدس بگوید و اینکه انتشارات روایت فتح برای رفع این مشکلات چه اقدامی انجام داده؟

یکی از مشکلات، اعتماد خانواده‌ها هستند که یک روای آن‌ها را ثبت و ضبط می‌کنند و برای تائید نهایی به حذف بخش‌هایی مبادرت می‌کنند. بعضاً مواردی داشتیم که در مرحله تائید نهایی درخواست عدم چاپ خاطرات را مطرح کردند. در نتیجه تمام تلاش‌های مربوط به آن‌کتاب از بین می‌رفت. خانواده‌ها خیلی خوب درودل می‌کنند و خیلی عالی هم صحبت می‌کنند اما همین‌که خاطرات به مرحله چاپ می‌رسد، نمی‌خواهند صحبت‌هایشان منتشر شود.

در خصوص مسائل مالی هم در حد توانمان سعی می‌کنیم از نویسندگان حمایت کنیم. برند روایت فتح باعث می‌شود بسیاری از نویسندگان درخواست همکاری داشته باشند اما در کل از لحاظ مالی معضلات زیاد است و اساساً نویسندگی شغل چندم یک نویسنده است.

* از برنامه‌های آینده‌ روایت‌ فتح بگویید!

سیاست کلی ما بیان موضوعاتی حول محور مقاومت اسلامی است. اما در موضوع مدافعان حرم زندگی مدافعین حرم افغانستانی، عراقی و ایرانی را در دست انتشار داریم. در خصوص سالروز شهادت حاج‌قاسم هم سه عنوان کتاب جدید آماده انتشار داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به «قاسم حاج قاسم» اشاره کرد. این‌کتاب در خصوص شهید وحید زمانی نیا همراه حاج قاسم است که همراه ایشان به درجه شهادت نائل آمد. کتاب‌ دیگر، «نامه‌هایی به حاج قاسم» است که برای تولید آن، سال گذشته نامه‌های دانش آموزان به حاج قاسم را جمع‌آوری کردیم و امسال در سالروز شهادت سردار سلیمانی رونمایی خواهد شد. همچنین کتاب خاطرات آقای نوروز شاد را از حاج قاسم در ایام سالگرد عملیات کربلای ۴ و ۵ منتشر می‌کنیم. این‌کتاب از خاطرات نیروی‌های لشگر بدر است. همچنین با توکل به خدا و با حل شدن مشکلات کاغذ، بنا داریم هفتمین جلد از کتب زندگی علما را هم منتشر کنیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد