تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 16:03
کد خبر : 141956

قلمرو فرهنگی جغرافیایی ایران تجزیه پذیر نیست

قلمرو فرهنگی جغرافیایی ایران تجزیه پذیر نیست

دکتر محمدحسین رامشت در نشست تخصصی مطالعات اسلامی سازی علوم انسانی که با موضوع  “فهم فرا تاریخی فرهنگ” توسط معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری در سالن اجتماعات امام حسین(ع) این دانشگاه برگزار شد، به تشریح فهم فراتر از تاریخ فرهنگ و نقش آن در تبلور هسته های مدنی

دکتر محمدحسین رامشت در نشست تخصصی مطالعات اسلامی سازی علوم انسانی که با موضوع  “فهم فرا تاریخی فرهنگ” توسط معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری در سالن اجتماعات امام حسین(ع) این دانشگاه برگزار شد، به تشریح فهم فراتر از تاریخ فرهنگ و نقش آن در تبلور هسته های مدنی ایران پرداخت و اظهار داشت: تاریخی بودن فرهنگ منجر به این شده که در کشور ایران یک چهارچوب خاص فرهنگی در مقیاس خاص شکل گیرد.

وی با بیان اینکه اگر نگاه تاریخی به پدیده ها داشته باشیم، زمان است که باعث ایجاد تغییر می شود، افزود: در واقع انسانها یک پدیده هستند که تغییرات را صورت می پذیرند و این تغییرات نیز بر گذر زمان انجام می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه تاریخی مارکس و گلدن‌چایلد بیان کرد: این دو اندیشمند بر این باورند که زمان محور اصلی تحلیل ها، عامل تغییر و تحول و مرجع شمردن رتبه های برتر تکوین است. 
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به فرهنگ و ماهیت آن اشاره کرد و گفت: در مورد فرهنگ مطالعات متعددی صورت گرفته و برخی معتقدند که فرهنگ ژنتیک، آموختنی و قدرت آفرینی دارد.
وی با بیان اینکه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که جابجایی قدرت در فرهنگ تجلی پیدا می کند، افزود: امروز اگر بخواهند دنیا را مدیریت کنند با تولید فرهنگ به عنوان یک ابزار قدرت، آن را دنبال کنند. 
رامشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل گیری بیش از ۱۸۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای و پخش رایگان برنامه های آن با موضوع های مختلف گفت: ماهواره ها که امروز به صورت دانشگاهی به وسعت دنیا شکل گرفته اند، مردم را به هزار و یک حیله آموزش می دهند و به تعبیری دیگر، دانشگاه های گسترده ای هستند که به صورت عام فرهنگ را آموزش می دهند که باید به این موضوع توجه داشته باشیم.
وی همچنین به تشکیل کانون های فرهنگ ساز در جهان و فعالیت فرهنگ آتن،هلال خصیب و چین و ماچین اشاره کرد و افزود: در فرهنگ ما کانون فرهنگ ساز چین و ماچین در حالت کما است ولی کانون فرهنگی آتن رقیب کانون فرهنگ ساز هلال خصیب بوده و در عصر ما بسیار فعال است. 
رامشت تصریح کرد: ویژگی فرهنگ آتن که ریشه آن در مصر باستان است تعبیر چند خدایی را دنبال می کند ولی کانون فرهنگ هلال خصیب تک خدایی و وحدانیت را دنبال می کند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هر سه کانون فرهنگ ساز دارای نماد هستند، خاطرنشان کرد: امروز این آرم و نشان ها در قلمرو گسترده ای در کشورهای مختلف وجود دارد و با نمادها فرهنگ خود را مشخص می کنند.
این استاد دانشگاه و دکتری ژئومرفولوژی با طرح این پرسش که  فرهنگ با ما چه ارتباطی دارد و چه گذاره های علمی در این زمینه وجود دارد، گفت: فرهنگ به شدت تحت تاثیر آموزشی است که زمین به ما داده است، در نقاط مختلف زمین شاهد تشکیل روستا، جنگل و سایر هویت های مکانی هستیم که این سبب شده تا افراد چگونه زندگی کنند. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه قلمرو فرهنگی و جغرافیایی ایران تجزیه پذیر نیست، بیان کرد: شهر نیز بهترین الگو ی اجتماع انسانی نیست، بلکه  زمین، عاملی اساسی در شکل گیری فرهنگ است.
رامشت در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل و تکنیک های فرهنگ ساز مبشران وحی نیز اشاره کرد و افزود: مبشران وحی که پیامبران بودند با فرهنگ همگن قدرت ایجاد می کردند و در این موضوع زمان یکی از محورهای اصلی مبشران فرهنگ ساز بود که از نمونه آن می شود به نماز اشاره کرد که در پی آن همگرایی جمعیت، همگرایی فرهنگ ایجاد می شود.
وی به وجود امامزادگان، مساجد و اقامه نماز به سمت قبله اشاره کرد و گفت: تمام اینها کانون های فرهنگ ساز  فرهنگ هستند و تنها به عنوان زیارتگاه محسوب نمی شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی را مبشران وحی برای نخستین بار شکل دادند، گفت: از نخستین شبکه های احتماعی برگزاری نماز جمعه و برگزاری حج است که تاثیرات بسیار بالایی امروز در فرهنگ و اشاعه آن دارد.
وی به تکنیک های مبشران وحی در شکل گیری فرهنگ اشاره کرد و افزود: چگونگی شکل گیری شبکه های اجتماعی،رفتار مهندسی، ایجاد یک کانون مدنی و سبک زندگی از محورهای مورد توجه مبشران وحی در شکل گیری فرهنگ بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به ویژگی های یک جامعه متمدن خاطرنشان کرد: جامعه ای متمدن است که معضلات و مشکلات خود را تبدیل به مساله کند، اگر جامعه ای بتواند در حل مشکل خود اقدام و مسائل را تشخیص و خودش حل کند آن جامعه را متمدن می نامند. اما در جامعه امروز حال حاضر به معضل و مشکل را می پردازیم ولی مساله باقی است. 
براساس این گزارش، در این نشست اعضای حاضر در جلسه به بحث و گفت وگو در زمینه های مرتبط با فهم فراتاریخی فرهنگ پرداختند.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد