تاریخ انتشار : شنبه 23 اردیبهشت 1396 - 7:16
کد خبر : 6063

زوال لباس های محلی همراه با موج مهاجر پذیری

زوال لباس های محلی همراه با موج مهاجر پذیری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده ؛در سال‌های اخیر گسترش شبکه های ماهواره‌ ای و رسانه های خارجی همچنین مهاجر پذیری بالای استان هرمزگان موجب شده تا برخی از خرده فرهنگ‌های بیگانه در میان پایتخت اقتصادی کشور رشد کند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده ؛در سال‌های اخیر گسترش شبکه های ماهواره‌ ای و رسانه های خارجی همچنین مهاجر پذیری بالای استان هرمزگان موجب شده تا برخی از خرده فرهنگ‌های بیگانه در میان پایتخت اقتصادی کشور رشد کند که این امر به سهم خود آسیب‌های جدی را بر پیکر فرهنگ این استان غنی وارد کرده است.

با هجوم اقشار مختلف با فرهنگ های متفاوت به استان ساحلی هرمزگان وضعیت حجاب استان تحت تاثیر قرار گرفته از این رو وضعیت حجاب در این استان در شرایط نامطلوبی قرار گرفته است.

 سلامت اجتماعی خانواده ، از آثار اجتماعی حجاب است

درمحمد نظری مدرس، دانشگاه شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه حجاب علاوه به آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است ؛ افزود: جامه‌ای که در آن بانوان با حفظ حدود وحقوق با پوشش مناسب در جامعه حاضر می‌شوند و بدین ترتیب موجب پیدایش محیط سالم اجتماعی می‌شوند و در نتیجه، یکی از آثار اجتماعی حجاب، سلامت اجتماعی خانواده‌هاست.

وی مهمترین علل بد پوششی در بین جوانان  را تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه، گسترش روحیه غرب‌گرایی و غرب‌زدگی و تقلید از الگوهای غربی و خارجی عنوان کرد.

نظری گفت : ضعف سرمایه های درونی ، فقدان هویت و تربیت نامطلوب خانوادگی مهمترین ریشه بد حجابی در جامعه است لذا فساد اخلاقی ،جامعه پذیری افراطی ،بیماری های روحی و روانی و به تاخیر افتادن ازدواج ریشه ها علل بدپوششی در جامعه هستند .

وی با اشاره به روش های کاربردی در ترویج فرهنگ حجاب خاطر نشان کرد: تقویت ایمان و اعتقاد دینی ،احیاء فرهنگ اصیل اسلامی ،شناساندن و معرفی الگوهای والا در زمینه حجاب ،برگزاری مسابقات سراسری در زمینه حجاب، پوشش و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مقابله با بی حجابی در جامعه می باشد.

 

تغییر فرهنگ و پوشش ؛ مهم‌ترین تاثیر مهاجرت پذیری استان

بدریه جعفرپور ،کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به معضل بد پوششی و بدحجابی در جامعه، گفت: یکی از مهم ترین علل بد پوششی و بدحجابی در جامعه خصوصا در استان هرمزگان مهاجر پذیری این استان می باشد که فرهنگ گروه ها و استان های همجوار تاثیر بسزایی در برخی از خرده فرهنگ‌هادر میان فرهنگ اصلی استان هرمزگان  می گذارد.

وی با بیان اینکه ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده ها می شود ، بیان کرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده که به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند اشاره کرد و  ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در جامعه به وجود آورده است.

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی با اشاره به اینکه ماهواره و رسانه های خارجی یکی دیگر از ریشه‌ها و علت‌های بد پوششی در کشور است ؛ یادآور شد:  یکی از علت گسترش لباس‌هایی که پوشش صحیح و مناسب ندارد تغییر ذائقه مردم است و ماهواره‌ها و رسانه های خارجی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

ماهواره و رسانه های خارجی علل بد پوششی و بی حجابی در جامعه

حجت الاسلام حمید غلامپور رییس اداره تبلیغات جاسک افزود: معضل بد پوششی و بدحجابی در جامعه فراگیر شده است و نمی توان گفت فقط مختص هرمزگان است و علت های زیادی می تواند این معضل را در استان هرمزگان گسترش دهد که یکی از مهم ترین آنها مهاجر پذیری این استان میی باشد.

وی ادامه داد: درصد بالایی از جمعیت استان هرمزگان غیر بومی است و از استان های همجوار و قومیت ها می توان در این استان پیدا کرد که تاثیر زیادی در فرهنگ و نوع پوشش مردم هرمزگان گذاشته و با فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کرده لذا مهاجر پذیری تاثیر زیادی در نوع فرهنگ و پوشش می گذارد.

غلامپور ، نداشتن یک طرح جامع برای ریشه کنی بدحجابی در جامعه و برخورد نامناسب خانواده با فرزند یکی دیگر از ریشه‌ها و علت‌های بد پوششی در جامعه دانست و گفت: برای بدحجابی و بد پوششی در جامعه نگاه ریشه ای نشده است لذا طرح جامع ، نظام مند و فراگیر برای ریشه کنی بدحجابی در جامعه طراحی نشده است .

 

گرایش به حجاب‌های حداقلی در حال رایج شدن است

رییس اداره تبلیغات جاسک با تاکید بر اینکه گرایش به حجاب‌های حداقلی چندسالی است که به طور جد و سریع‌تر از حد معمول در حال رایج شدن است گفت: جا دارد تا اساتید جامعه شناسی و روانشناسی و دیگر رشته‌های مرتبط تحقیقات عمیق و دقیقی را در خصوص چرایی رشد این ناهنجاری‌ها تشکیل دهند.

مدرس دانشگاه و حوزه با بیان اینکه دومین مولفه تاثیرپذیری زنان جوان از مدل‌های ماهواره‌ای است، افزود: وقتی هویت سازمان یافته‌ای در ذهن جوانان این مرز و بوم وجود نداشته باشد هر نسیم کوچکی می‌تواند اندیشه‌ها و رفتارهای آنها را دچار تغییر کند لذا شبکه های ماهواره ای هدفمند و با برنامه روی جوانان کار می کنند و هزینه های زیادی برای ضربه زدن به کشور و جوانان ما می کنند.

غلامپور به راهکار ها در مقابله با معضل بدپوششی و بدحجابی در جامعه پرداخت و گفت: ارتقاع سطح علمی جامعه ؛ فرهنگسازی و اعمال حاکمیت نظام اسلامی ، مهم ترین راهکار برای مقابله با بدپوششی و بدحجابی در جامعه است لذا باید روی مسئله حجاب فرهنگسازی شود و باید سطح معنویت و دین  مردم را ارتقاع دهیم و گفتمان سازی کنیم .

وی نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها با الگو‌سازی و آموزش نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ حجاب دارند.

این مدرس دانشگاه و حوزه ، عدم توجه خانواده به فرزند را یکی دیگر از علل بدحجابی دختران و پسران دانست و خاطرنشان کرد: جوانان تشنه محبت هستند چنانچه اگر توجه شوند سیراب می شوند و لذت می برند و این خلع را پر می کنند .

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد