تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1396 - 8:10
کد خبر : 13803

بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی/ واجب قربانی مستحب نشود

بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی/ واجب قربانی مستحب نشود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، محرم ماه حزن و اندوه اهل‌بیت و دوست‌داران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و در هر کوی و برزنی نشانی از عشق و دل‌دادگی به آن حضرت از سوی عشاق حسینی دیده می‌شود. اشک‌های

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، محرم ماه حزن و اندوه اهل‌بیت و دوست‌داران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و در هر کوی و برزنی نشانی از عشق و دل‌دادگی به آن حضرت از سوی عشاق حسینی دیده می‌شود.

اشک‌های عزاداران و برگزاری مراسم‌ها و دسته‌جات حسینی با شور و شعور برگرفته شده از درک راه امام حسین (ع) به انحای مختلف توسط محبین آن حضرت جلوه‌گری می‌کند.

در این میان گاه شاهد برخی رفتارها و بدعت‌ها هستیم که به اصل عزاداری سیدالشهداء را مورد خدشه و سوء‌استفاده دشمنان تشیع قرار می‌دهد و گاه حق‌الناسی را پایمال می‌کند.

عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شارع مقدس یک مستحب موکد برای نشان دادن حب و دوستی نسبت به اهل‌بیت شمرده می شود. اما نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که نباید این عمل مستحب موجب بازداشتن ما از انجام واجبی چون نماز شود و یا به گناه و حرامی آمیخته شود که در این صورت دیگر آن عمل ثوابی نخواهد داشت.
 
برخی از عزاداران حسینی با غفلت از این موضوع تا دیروقت اقدام به عزاداری کرده و در نتیجه آن نماز صبحشان قضا می‌شود که این امر موجب ترک یک واجب شده و اجری در نزد حضرت حق ندارد.

از سوی دیگر اهمیت توجه به رعایت حق‌الناس به اندازه ای است که خداوند در روز قیامت از حق‌الله می‌گذرد اما از حق مردم نخواهد گذشت لذا باید بر طبق آموزه‌های دینی و روح احکام و قوانین اسلامی از هر گونه عمل نکوهیده و گناه اکبری چون پایمال کردن و آزار و اذیت دیگران به هر بهانه‌ای حذر کرد.

از جمله مصادیق حق‌الناس در ایام سوگواری حسینی می‌توان به آلودگی صوتی بلندگوها و طبل و سنج‌ها و حتی سیستم صوتی برخی اتومبیل‌ها اشاره کرد که با صدای بلند و‌ آزاردهنده خود آن هم تا پاسی از شب‌و در زمان استراحت مردم موجبات ناراحتی و سلب آسایش مردم به ویژه بیماران و سالمندان را فراهم می‌کنند.

پارک اتومبیل و موتور جلوی درب منازل، بستن راه و معابر عمومی، انسداد راه، ایجاد ترافیک و اخلال در رفت‌و آمد به بهانه برگزاری و راه انداختن دسته عزاداری هم موجب تضییع حق‌الناس شده و عملی قبیح در نزد خداوند است.

برپایی عزای حسینی برای دیگران ایجاد مزاحمت نکند

آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان گفت: محرم فضای کشور و جامعه را حماسی می‌کند و ما باید از مکتب سیدالشهدا (ع) درس بگیریم که دل‌هایمان با یکدیگر منسجم‌تر شود.

وی ابراز کرد: رعایت شئونات اسلامی و تعظیم شعائر دینی در ماه محرم باید مدنظر همه عزاداران قرار بگیرد و باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این مناسک به بهترین نحو برگزار شود و برپایی عزای حسینی برای دیگران ایجاد مزاحمت نکند.

آیت‌الله عابدینی درباره ورود انحرافات به عزاداری‌ها بیان کرد: باید مراقب رخنه خرافات به عزاداری‌ها باشیم و هرساله برخی بدعت‌ها در مراسم عزاداری و به دریای معرفت امام حسین(ع) نفوذ می‌کند که باید با آنها مقابله کرد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برخی‌ها در مجالس عزاداری به راحتی هر موضوعی را به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند؛ اهالی مجالس محرم، مداحان و سخنرانان باید از انحراف عزادارای‌ها جلوگیری کرده و نهی از منکر کنند و اجازه ندهند فرهنگ اباعبدالله آسیب ببیند.

رد پای حق‌الناس در مراسم های عزاداری دیده می‌شود

حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، در این خصوص گفت: حق‌الناس از محورهای کلیدی و اساسی مورد تاکید دین اسلام است لذا باید حقوق مردم را در امر عزاداری رعایت کنیم.

وی یادآور شد: عدم ایجاد آلودگی‌های صوتی از طریق بلندگوها و طبل‌ها در هنگام عزاداری، عدم سد معبر، مدیریت صحیح ایستگاه‌های صلواتی و کثیف نکردن فضای شهر از جمله مواردی است که باید مورد توجه هیئت‌های عزاداری حسینی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الهی با بیان اینکه متاسفانه در مراسم های عزاداری رد پای حق‌الناس دیده می‌شود، بیان کرد: روح سیدالشهدا نسبت به توجه به این مسئله بسیار راضی‌تر خواهد بود لذا رعایت موضوع حق‌الناس باید همواره مورد توجه افراد در هنگام عزاداری باشد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الهی با اشاره به اینکه طولانی شدن مراسم‌های عزاداری گاه موجب قضا شدن نماز صبح افراد می‌شود، عنوان کرد: عزاداری یک امر مستحب است لذا نباید یک امر واجب قربانی مستحبی شود.

عزاداری‌ها زمینه ترک واجبات نشود

حجت‌الاسلام علی قابل امام جمعه موقت قزوین، نیز اظهار کرد: عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) یک سفارش موکد است و امروز جلوه جهان تشیع به همان بستگی دارد اما هیچ‌گاه نباید این عمل مستحب جای واجباتی از جمله اقامه نماز به ویژه نماز صبح و رعایت حق‌الناس را بگیرد.

این مسئول ادامه داد: عزاداری باید به گونه‌ای باشد که زمینه ترک واجب را ایجاد نکند چرا که در صورت کوتاهی نسبت به واجبات آن عمل در نزد خداوند و اهل‌بیت پسندیده نخواهد بود.

وی با بیان اینکه همه در این راه وظیفه‌مند هستیم، عنوان کرد: مسئولان هیئت‌ها و مجالس عزاداری باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که به واجب ضرری وارد نشود لذا برنامه ها طوری باشد که به استراحت مردم لطمه وارد نشود چرا که این موضوع حق‌الناس است.

حجت‌الاسلام قابل تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم سیدالشهدا(ع) را با مرامش معرفی کرده و تنها به این نکته که در کدام هیئت جمعیت بیشتری می‌آید و یا بهتر عزاداری می‌کند، بسنده نکنیم.

علما و مبلغان بر تبیین آسیب‌های عزاداری تاکید کنند

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که در عزاداری های حسینی گاه دیده می‌شود فدا شدن یک واجب در مقابل عمل مستحب عزاداری است.

وی بیان کرد: این موضوع که بر اثر غفلت انجام می‌شود، نیاز به تبیین از سوی علما و مبلغان و افراد تاثیرگذار دارد چرا که توصیه شرع و بزرگان دین بر دقت در این موضوع تاکید بسیار دارد.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه موضوع اقامه نماز و رعایت حق‌الناس امر واجبی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، گفت: برخی از عزاداران با بلند کردن صدای طبل و بلندگو موجب آزار دیگران می‌شوند که این تضییع حق‌الناس موجب از بین رفتن اجر اخروی آنها خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: به تمامی بقاع متبرکه و‌ مساجد ابلاغ شده که نه تنها در ایام محرم‌الحرام بلکه در تمامی ایام سال نسبت به رعایت این موضوع توجه لازم را داشته و فقط صدای اذان را از بلندگو پخش کنند.

عزاداری پر از شعور و معرفت حسینی باشد

در روزگاری که دشمنان درصدد ورود بدعت و ناهنجاری در شکل و محتوای عزاداری حضرت ثارالله(ع) برای در هم‌ شکستن عظمت و بزرگی قیام حسینی هستند، باید زیرک بوده و با دقت در اعمال و رفتار خویش موجبات رضایت اهل‌بیت را فراهم کنیم.

 باید از عواملی که منجر به افتراق و انشقاق در جوامع اسلامی می‌شود، پرهیز کرده و زمینه سوء‌استفاده دشمنان را ایجاد نکنیم لذا نیاز است محتوا و حقیقت و فلسفه اصلی قیام حسینی روشن و بر شکل و صورت عزاداری غلبه پیدا کند.

مراقب باشیم سبک و شیوه عزاداری نه تنها ما را از امام حسین(ع) و اهل‌بیت دور نساخته بلکه قدم به قدم با مولای بی‌سر و اهداف و آرمان‌های آن حضرت نزدیک و همراه سازد.

عزاداری هایتان پر از شعور و معرفت حسینی. التماس دعا

گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار خبرگزاری ایکنا در قزوین

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد