تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 10:39
کد خبر : 126471

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: عبادت ۳ قسم است؛ یکی از یکی سخت‌تر

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: عبادت ۳ قسم است؛ یکی از یکی سخت‌تر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب هفتم محرم هیأت فارس‌المؤمنین علیه‌السلام شب گذشته یکشنبه ۲۴ مردادماه با پیش‌ منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب هفتم محرم هیأت فارس‌المؤمنین علیه‌السلام شب گذشته یکشنبه ۲۴ مردادماه با پیش‌ منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسه گذشته ششمین عوامل رسیدن به خدا را انجام و ادای واجبات و مستحبات ذکر کردیم. برخی از مستحبات و نوافل همان مناسک است. برخی از واجبات هم در تعامل اجتماعی اشاره شد. عملی که انسان را به بهشت می‌رساند واجب است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: طایفه‌ای به نام مخلصین هستند که شیطان می‌گوید زورم به آن‌ها نمی‌رسد. این طایفه جدای از تمام اعمال واجب و مستحب یک کار انجام می‌دهد. امیرالمومنین در خصوص آن‌ها می‌فرماید: فکر کردن در حقیقت آسمان‌ها و زمین، کاری است که مخلصین انجام می‌دهند. عبادت به سه قسمت تقسیم می‌شود بخشی بدنی مثل نماز و روزه است. بخشی از عبادات مالی مثل خمس، انفاق و ذکات و … هستند. سومین عبادت روحی است که شامل تفکر می‌شود. این سه نوع عبادت به ترتیب سخت می‌شود طوری که فرد حاضر است ۱۰۰ رکعت نماز بخواند اما پول ندهد و سخت‌تر از همه تفکر است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم خداوند به کسانی که غیر از خدا دیگری را می‌پرستند، می‌فرماید آن‌هایی که جای من می‌پرستید سه کار انجام می‌دهند، تصریح کرد: اولاً آن‌ها خالق هستند، دوم می‌توانند امور زندگی را مدیریت و تدبیر کنند و سوم قدرت دارند منفعتی را به شما برسانند و جلوی ضرر را بگیرند. تمام مواجه خدا با مشرکین در این خصوصیت است. بنابراین معبود باید خالق، قادر و رب باشد.

علوی تهرانی گفت: زمانی که فرعون در دریا غرق می‌شود، این را نشان می‌دهد که او قادر نیست. بنابراین باید در آسمان‌ها و زمین تفکر کرد تا این ۳ خصوصیت را کشف کنیم. این که آسمان و زمین را چه کسی خلق کرده است تا به خالقیت برسید. چه کسی قدرت دارد این‌ها را فرمان دهد تا تحت مدیریتش عمل کند. چه زمان شده است که صبح از خواب بیدار شوید و خورشید طلوع نکرده باشد. برای این واکسن زدن یک روز آمپول نیست یک روز در فرودگاه گیر می‌کند، یعنی تدبیر وجود ندارد.

این استاد اخلاق افزود: در آیه ۱۹۰ آل عمران قرآن کریم داریم: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ؛ در خلقت آسمانها و زمین و رفت و آمد شب و روز دلائل روشنی است برای خردمندان عالم.» زمانی که این آیه نازل شد پیامبر نفرین کرد و فرمود: وای به حال آدمی که این آیه را بخواند و در عالم تدبر نکند. یعنی فکر کردن مانند نماز و روزه واجب است.

وی با معرفی مواردی که باید در آن تفکر کرد، گفت: برای رسیدن به خدا نیازمند ریاضت و دنبال نسخه‌های پیچیده رفتن، نیست بلکه خداوند راه‌های آسان را معرفی کرده است. انسان برای بهره بردن از این آیات براساس قرآن باید اولوالباب، اهل یقین و اهل تقوا بود و این کار سختی نیست زیرا خمیر مایه من و شما لجبازی و دروغ پنداشتن نظام هستی نیست.

علوی تهرانی تصریح کرد: در آیه ۹۹ سوره انعام داریم : «وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَهٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکُمْ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ و هم اوست خدایی که از آسمان آبی فرو بارید پس هر نبات را بدان رویاندیم و سبزه‌ها را از زمین برون آوردیم و از آن سبزه‌ها دانه‌هایی که بر روی هم چیده شده بیرون آریم و از شکوفه نخل خوشه‌هایی است به هم پیوسته، و باغهای انگور و زیتون و انار که برخی شبیه و برخی نامشابه به هم است (خلق کنیم)، شما در آن باغها هنگامی که میوه آن پدید آید و برسد (با چشم تعقل) بنگرید، که در آن آیات و نشانه‌هایی (از قدرت خدا) برای اهل ایمان هویداست.»

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد