تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 9:41
کد خبر : 119374

توجه به وقار بانوی ایرانی در طراحی لباس/استقبال از لباس ایرانی در کشورهای همسایه

توجه به وقار بانوی ایرانی در طراحی لباس/استقبال از لباس ایرانی در کشورهای همسایه

خبرگزاری فارس ـ ایمن سادات موسوی نژاد: پوشاک جزء نیازهای اولیه انسان‌ها محسوب می‌شود که افراد برای پیشگیری از گرما و سرما و آسیب به آن نیاز دارند. لباس سبب می‌شود تا آنها زیباتر جلوه کنند. لباس هر فرد نشاندهنده شخصیت او است و هر اندازه این فرهنگ غنی‌تر و قوی‌تر باشد، آراستگی و لباسی که

خبرگزاری فارس ـ ایمن سادات موسوی نژاد: پوشاک جزء نیازهای اولیه انسان‌ها محسوب می‌شود که افراد برای پیشگیری از گرما و سرما و آسیب به آن نیاز دارند. لباس سبب می‌شود تا آنها زیباتر جلوه کنند.

لباس هر فرد نشاندهنده شخصیت او است و هر اندازه این فرهنگ غنی‌تر و قوی‌تر باشد، آراستگی و لباسی که فرد می‌پوشد قوی‌تر، زیباتر و جذاب‌تر است.

مقوله مد در پوشاک جوامع مختلف به صورت‎ های مختلف پدیدار شده است. ترک، لر، فارس و… هر یک بر اساس سنت خود دوست دارند لباسی مناسب انتخاب و بپوشند و سنت‌های خود را به لباس‌های مدرن تبدیل کنند.

اشرف درویش زاده، رئیس انجمن طراحان مد و لباس استان قم با بیان اینکه ایرانی‌ها اصالت قوی دارند، گفت: در حوزه مد و لباس با هماهنگی کارگروه مد و لباس کشور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم و از نیروهای متخصص در این زمینه استفاده می‌شود و نیروهای متخصص در حوزه مد و لباس فعالیت می‌کنند.

استقبال از لباس‌های با طرح سنتی برای صادرات

 به گفته وی اکثر پوشاک تولید شده و مورد تأیید کارگروه علاوه بر کشورهای همسایه، در کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار می گیرد بنابراین می‌توانیم با چاشنی طرح‌های سنتی و سوزن دوزی لباس‌های طراحی شده را به کشورهای دیگر انتقال دهیم.

رئیس مجمن طراحان مد و لباس استان قم افزود: این امر علاوه بر سود اقتصادی، از نظر فرهنگی  بسیار مؤثر است و در جامعه بازخورد خوبی دارد. در قم ظرفیت طراحی و دوخت بالا است به طوری که دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها در حوزه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند و دانشجویان زیادی گرایش و تقاضا دارند در این بخش ورود پیدا کنند بنابراین رشد زیادی مشاهده می‌شود.

درویش‌زاده عنوان کرد: با ایجاد انجمن طراحی مد و لباس سعی شده تا بستر پیشرفت فراهم شود. کارگروه مد و لباس استان و کشور حمایت می‌کنند ولی حمایت‌های بیشتر استانداری، اصناف و اداره صمت را می‌طلبد تا قدرت بیشتری برای پیشرفت در زمینه مد و لباس داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند بودن لازمه کار است ولی کافی نیست. افراد باید وارد بازار کار شوند و اینکه بتوانیم روی جامعه از نظر فرهنگی تأثیر داشته باشیم و سمت و سوی زندگی آنها به سوی زندگی سالم پیش برود بنابراین درصدد حمایت و هدایت هستیم تا به نتیجه خوبی برسیم.

رئیس انجمن طراحان مد و لباس استان قم معتقد است: در کنار متخصصان و طراحان مد و لباس و هنرمندان باید راهبران حوزه کسب و کار حضور پیدا کنند و حتی کسانی که در حوزه کسب و کار فعالیت داشتند و تمام ارگان‌ها در سطح استان باید حمایت و مشارکت کنند تا به نتیجه دلخواه برسیم.

وی نبود آگاهی را از جمله تهدیدات فرهنگی حوزه مد و لباس ذکر کرد و گفت: در حوزه مد و لباس از نظر فرهنگی برخی بانوان حجاب خوبی ندارند که به کمبود اطلاعات و فرهنگ‌سازی نامناسب مربوط است.

درویش‌زاده معتقد است: تفکر جامعه باید درست شود و اجتماع مفهوم حجاب واقعی را متوجه شود و عمل کند و این مد و مدگرایی و مانتوی جلو باز و لباس های عجیب و غریب که در شأن خانم ها نیست گذرا هستند ولی می توان با طرح‌های مناسب، زیبا و جذاب می توان تغییر و جایگزینی را ایجاد کرد.

 هر اندازه لباس ها اصیل‌تر و رسمی‌تر باشد در مد و لباس بهتر عمل کردیم بنابراین باید طوری حجاب در مدل ها رعایت شود که زیبایی‌ها را در خود داشته و تأثیرگذار باشد و از نظر فرهنگی رواج پیدا کند.

 وی تصریح کرد: طراحان باید طرح‌های قوی تری به بازار عرضه کنند. مسئله مهم این است که تولیدکنندگان با طراحان همکاری کنند. باید در نظر داشت تولید کننده می خواهد طرح ارزان باشد و سود مالی بیشتری برایش داشته باشد.

 

توجه تولیدکنندگان به فروش

کارشناس طراحی و دوخت با بیان اینکه اکثر تولید کنندگان این سخن را می‌گویند و مطالبه جامعه را تنها در نظر می‌گیرند، گفت: قشری که زیاد لباس تهیه می‌کند تنوع طلب است در کنار مانتوهای جلو بسته، مانتوی جلو باز نیز خریداری می‌کند بنابراین تولیدکنندگان در این حوزه نیز به تولید می‌پردازد.

در این حوزه با تولیدکنندگان که صحبت می کنیم به این نکته می توان پی برد برخی اوقات همکاری تولید کنندگان ضعیف است و چیزی تولید می کنند که با ورود به بازار سریع به فروش برسد.

تولیدکنندگان برای تولید طرح های پیشین خود مداومت می کنند به عنوان مثال به دلیل آنکه مانتوی جلو باز فروش و مطالبه بیشتری دارد بنابراین به تولید همان مدل می‌پردازند بنابراین باید هماهنگی در این بخش وجود داشته باشد و طراحان و تولیدکنندگان با یکدیگر پیش بروند.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: خارج کشور تنها به هدف اقتصادی اهمیت می‌دهند و در عرصه مد و لباس نیز به فرهنگ‌سازی بی اعتنا هستند و تنها به این فکر می‌کنند چه کالایی بیشترین فروش را دارد تا عرضه کنند.

وی عنوان کرد: در خارج کشور پوششان ضعیف و خودنمایی خانم‌ها زیاد است و برهنگی برای آنها مهم نیست ولی ما مسلمان هستیم و مسلمان واقعی باید چارچوب‌های خود را حفظ کند و زمانی که برای اجتماع لباس می‌دوزیم و طراحی می‌کنیم باید تمام این موازین را رعایت کنیم.

 

تأثیر مد و لباس در جامعه سالم

یکی از ابعاد سلامت جامعه در گرو حجاب است. مد و لباس می‌تواند در زمینه جامعه سالم تأثیرگذار باشد تا پروتکل‌های جامعه سالم رعایت شود. کشورهای غیر مسلمانی هستند که خانم‌ها پوشش را رعایت می کنند.

رئیس انجمن طراحان مد و لباس استان قم با اشاره به عدم هماهنگی بین تولید کننده و طراحان لباس گفت: تولیدکننده برای کاهش هزینه‌ها از تعبیه جا دکمه و دکمه خودداری می کند تا قیمت تمام شده ارزان تر وارد جامعه شود در حالی که نباید چنین باشد و تولیدکننده باید با طراح هماهنگ باشد.

این نکته را باید در نظر داشت که اگر لباسی از سوی تولیدکننده روانه بازار نشود مد نمی‌شود و دسترسی به لباس‌های تولید شده به این امر دامن می زند بنابراین تولیدکنندگان باید به تولیدات خود توجه داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی‌هایی در این حوزه گفت: باید در این بخش قوی ورود پیدا کرد و اتاق فکری متشکل از اصناف، اداره صمت و طراحان مد و لباس برگزار شود و در مورد لباس به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

اگر هر کس در حوزه فرهنگ‌سازی مد مناسب گام بردارد و آگاهی‌های لازم را ارائه دهد که باید بر اساس موازین شرعی و اسلامی لباس رسمی در جامعه عرضه شود بسیار پیشرفت قابل ملاحظه ای نصیب می‌شود ولی متأسفانه به جای ذائقه سازی به طور معمول بر اساس ذائقه مخاطب رفتار می‌شود.

درویش‌زاده با اشاره به فعالیت اعضای انجمن، بیان داشت: این افراد میل به مشارکت و عده‌ای قصد کسب درآمد دارند و برخی می‌خواهند کارآفرینی داشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشجویان طراحی و دوخت گفت: کار طراحی سخت و سنگین است و اگر انسان با حوصله نباشد نمی‌تواند دوام بیاورد. سعی می‌شود تکنیک‌های به روز وارد دنیای مد و لباس شود تا از نظر فعالیت آسان تر باشند.

بومی‌سازی و تطابق با فرهنگ اسلامی از جمله اصولی است که در طراحی لباس باید همواره مدنظر داشت زیرا اسلام و قرآن همیشه بهترین  راه‌ها را رفته و پیشنهاد کرده است.

آنچه در این بین مهم است تولیدکنندگان باید همکاری بیشتری با طراحان داشته و قبول کنند که بخشی از بازار به عرضه محصولات آنها بستگی دارد و اگر برخی لباس ها در بازار نباشد دیگر خریداران ناچار به خرید اجناس آنها هستند بنابراین وحدت و یکپارچگی در این عرصه نیاز است.

طراحان در حوزه مد و لباس به تنهایی نمی‌توانند ایفای نقش کنند زیرا جامعه فرهنگی و سیاست‌های دولت نیز در این عرصه تأثیرگذار است و به ویژه در حوزه واردات پوشاک که لازم است نظارت بیشتری صورت گیرد تا شخصیت و وقار و منزلت بانوی ایرانی حفظ شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد