حضور شرکت های خارجی منوط به ورود تکنولوژی/ سهم ۸۰ درصدی کالاهای ایرانی از بازار لوازم خانگی
– اخبار اقتصادی – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشستی خبری با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی، گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایهگذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشستی خبری با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی، گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایهگذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به انتقال تکنولوژی به کشور استقبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرزهای اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی است، بلکه به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با ورود تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.
وی افزود: برای ورود سرمایهگذاری خارجی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز شرایطی برای اینگونه فعالیتهای اقتصادی اعلام شده است.
غزنوی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزههایی که کشور درآن صنعت به خودکفایی رسیده و ظرفیتهای داخلی شکل گرفته است توجیه چندانی ندارد و باید از سرمایه گذاریهای خارجی در بخش هایی که کمبود تکنولوژی و کمبود توان داخلی وجود دارد استفاده کرد.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: متاسفانه جذب سرمایهگذاری در کشور بیشتر جنبه مالی دارد و باید با تغییر رویکرد به سمت ورود تکنولوژی گام برداشته شود زیرا سرمایهگذاری در بخشهایی که توان داخلی شکل گرفته باعث تضعیف بخشهای داخلی خواهد شد.
غزنوی گفت: از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ حدود ۹۷۲ شرکت خارجی در زمان اوج رابطه با آمریکا وارد کشور شدند که از این تعداد 371 شرکت در زمینه واسطهگری و بیمه،۲۵۱ شرکت در زمینه بازرگانی و هتلداری و ۲۰۶ شرکت در حوزه صنعت فعال بوده است. این آمار نشان میدهد که حتی در زمان نبود تنشهای سیاسی شرکتی در زمینه انتقال صنعت و تکنولوژی در کشور فعال نبودند.
وی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ حدود ۱۲۸۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته ایم، سه برابر قرارداد کنونی با چین است از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حدود ۴۷۱ دلار درآمد ارزی داشته و این رقم در زمان دفاع هشت ساله ۱۲۰ میلیارد دلار بود که این ارقام نحوه مدیریت منابع را به خوبی نشان داده است.
غزنوی در ادامه بیان کرد: در بحث سرمایهگذاری خارجی باید به گونهای عمل کنیم که منافع ملی در اولویت باشد اما متاسفانه به دلیل مشکلات برجام تنها دغدغه برخی از مدیران ورود سرمایه به کشور است و سرمایهگذار خارجی به بهانه صادرات وارد کشور می شوند بدون حتی صادرات یک محصول!
غزنوی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های داخلی، سرمایهگذاری در صنعت لوازم خانگی باید محدود به تولید برخی از قطعات شود و تجربه فعالیت گذشته این شرکتها در زمان پیش از تحریم نشان میدهد که آنها هیچ سرمایهگذاریای در کشور انجام نداده و با اولین تحریم به راحتی کشور را ترک کردند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: الگوی توسعه صنعتی در کشورهایی مانند کره جنوبی به این شکل بوده است که آنها تنها به سرمایهگذاری در تولید قطعات مجوز دادند و این قطعات به دسته قطعاتی با هزینههای بالا و یا تکنولوژی پیشرفته محدود است.
وی ادامه داد: ترکیب انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از نیروهای انسانی داخلی به همراه سرمایه گذاری در بخش قطعهسازی میتواند شرایط را برای ورود سرمایهگذاران خارجی تبین کند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های علمی توسعه صنعت قطعه سازی حضور شرکتهای خارجی می تواند جریان انتقال تکنولوژی های جدید را به کشور هموار کند.
وی افزود: تولید یک کمپرسور یخچال نیاز به فناوری خاصی ندارد اما با در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی و نیاز کشور، به ۲تا ۳ میلیون موتور یخچال است و سرمایه گذاری برای صنعتگر ایرانی در این زمینه توجیه چندانی ندارد اما حضور سرمایهگذار خارجی برای تولید قطعات در داخل کشور و صادرات آن برای کشور مفیدتر است.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: یک ماه پیش شورای سیاستگذاری لوازم خانگی در وزارت صمت با حضور ۵ انجمن شکل گرفت و مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت به عنوان دبیر این شورا تعیین شد، مقرر شده یک تیم تحقیقاتی از انجمن لوازم خانگی ایران برای تبیین نیاز بازار و ظرفیت تولید کشور در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده را بررسی کند و متناسب با آن سرمایهگذاری را مشخص خواهد کرد.
وی افزود: انحصار در صنعت زمانی شکل خواهد گرفت که تعداد تولید کنندگان در بازار کم باشد، در حال حاضر میزان تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور به ۱۵۰۰ واحد صنعتی میرسد و رقابت فشرده ای میان آنها حکمفرما است و این رقابت به منظور افزایش سهم و صادرات محصول خود به کشورهای دیگر نیازمند افزایش کیفیت محصول است و در نهایت مصرفکننده از آن ذینفع خواهد شد.
وی افزود: برآوردهای صورت گرفته از نیاز بازار به یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون حدود ۷ میلیون تا ۸ میلیون دستگاه است که در سال ۹۹ با رشد ۸۷ درصدی حدود ۶ میلیون دستگاه تولید شد و مابقی آن توسط اجناس قاچاق تامین می شود و در صورت حمایت از تولید و جلوگیری از قاچاق بخشهای داخلی توان تامین نیاز بازار را دارند و پس از آن میتوانند به بازارهای صادراتی نیز فکر کنند.
غزنوی تصریح کرد: بازار کشور حدود ۶ میلیارد دلار ظرفیت دارد که حدود ۲ میلیارد دلار آن توسط اجناس قاچاق تامین میشود و این بخش از بازار تحت عنوان کالاهای نیمه ساخته نیز در گذشته توسط شرکتهای خارجی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.
وی افزود: بازار ایران برای برخی از برندهای معتبر، بازار مهمی در جهان است که به راحتی از آن دست نخواهند کشید و به دلیل مرزبندی ضعیف اقتصادی، کالاهای قاچاق فراوانی به کشور وارد می شود.
غزنوی بیان کرد: استفاده از واردات رسمی برای جلوگیری از قاچاق پیشنهاد مناسبی نیست و در نهایت منجر به تخریب ظرفیت تولید در کشور میشود، شرکت های تولید کننده لوازم خانگی میتواند با استانداردهای روز خود را با شرایط جغرافیای متفاوت تنظیم کنند.
وی افزود: متاسفانه برخی از سیاستگذاری های غلط اقتصادی باعث ورود کالای قاچاق به کشور شده است و می توان به راحتی بسیاری از این کالاهای قاچاق را در بازار به شکل رسمی تهیه کرد.
غزنوی ادامه داد: به دلیل اینکه در بخش لوازم خانگی تامین مواد اولیه به صورت قیمتهای جهانی و عدم دریافت حمایتهای دولتی فعالیت می کند، این صنعت مشمول قیمتگذاری نخواهد شد با این وجود برخی از قوانین و دستگاههای نظارتی بر نحوه قیمت گذاری این محصولات پیش از ورود به سامانه ۱۲۴ نظارت کافی را دارند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: کشور در بازار صنعت دو راه پیش رو دارد یا باید صنعتی شود و یا مصرفگرا که به دلیل برخی از مشکلات در بازار خودرو شرایط برای صنعتی شدن فراهم نیست اما در بخش لوازم خانگی شرایط برای این وضعیت مهیا است و باید با اقدامات مناسب از سوی همه دستگاههای اجرایی و مردمی روند را به سمت توسعه صنعت لوازم خانگی را فراهم کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰