تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 - 10:52
کد خبر : 113869

احیاء اقتصاد نیازمند حمایت همه جانبه نیروهای سیاسی و اجتماعی است

احیاء اقتصاد نیازمند حمایت همه جانبه نیروهای سیاسی و اجتماعی است

حسین سلاحورزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که سال ۹۹ سال چندان خوشایندی برای فعالان اقتصادی نبود، اظهار کرد: به جز عوامل بیرونی مانند کرونا و تحریم که در مسیر احیای رشد اقتصادی کشور ایجاد مانع کردند شرایط نهادی و الگوی حکمرانی اقتصادی کشور نیز چندان روی خوشی به رشد اقتصادی پایدار نشان

حسین سلاحورزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که سال ۹۹ سال چندان خوشایندی برای فعالان اقتصادی نبود، اظهار کرد: به جز عوامل بیرونی مانند کرونا و تحریم که در مسیر احیای رشد اقتصادی کشور ایجاد مانع کردند شرایط نهادی و الگوی حکمرانی اقتصادی کشور نیز چندان روی خوشی به رشد اقتصادی پایدار نشان نداد.

وی عنوان کرد: این شرایط در وضعیتی بر اقتصاد ملی حاکم بود که انتظار می‌رفت پس‌از فرمان صریح مقام معظم رهبری در مضمون شعار سال ۹۹، مدیران ارشد حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی کشور، زمینه را برای تحقق جهش تولید آماده کنند.

سلاحورزی تأکید کرد: آنچه در سال ۹۹ فعالان اقتصادی شاهد آن بودند مصداق روشن این مثل مشهور بود که «فرهنگ استراتژی را بعنوان صبحانه می‌خورد.»

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تجلی اراده معطوف به تولید و خلق ارزش افزوده و رشد اقتصادی پایدار، جز با ایجاد تغییرات اساسی در ساختار حکمرانی اقتصادی به قصد رفع موانع تولید و حمایت همه جانبه از تولید میسر نمی‌شود.

سلاحورزی عنوان کرد: مهم‌ترین مانع موجود بر سر راه رشد تولید و ارتقاء بهره‌وری در کشور، اتحاد میان سوبسید پاشی و اخذ مالیات تورمی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: به نظر من اگر از سال قبل تا امروز چیزی در شرایط عمومی کشور تغییر کرده باشد؛ افزایش اهمیت رشد تولید و خلق ارزش افزوده پایدار در نظام اقتصادی کشور است و اگر درسی از سال ۹۹ گرفته باشیم این نکته است که شکوفایی تولید در ایران نیازمند رفع موانعی است که در قالب مالیه عمومی، سیاست‌های رفاهی نسنجیده، توزیع رانت و عدم شفافیت موجب کاهش کیفیت فضای کسب و کار کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: البته رشد تولید، احیای اقتصاد و رفع موانع موجود در این مسیر نیازمند حمایت همه جانبه نیروهای سیاسی و اجتماعی از تولید و رشد پایدار اقتصادی است.

سلاحورزی عنوان کرد: منظور از این «حمایت» توزیع رانت و ایجاد امتیازات ویژه برای گروه‌های خاص زیر برچسب‌های جعلی و بی‌محتوای تولید و صادرکننده نیست، تولید کننده و صادر کننده واقعی فقط نیازمند حمایت در برابر دولت و دست‌اندازی او در نظام اقتصادی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: حمایت از تولید یا به بیان دیگر قرار گرفتن تمام نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور در پشت جبهه رشد اقتصادی پایدار به این معناست که باید اولویت، مصلحت و اثربخشی هر سیاست و اقدامی را با معیار اثرات آن بر رشد اقتصادی پایدار سنجید.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی پایدار امروز اولویت نخست و بی چون و چرای ملت و کشور است و هر مدیر، مسئول و سیاستگذاری قطب‌نمای رشد تولید و خلق ارزش افزوده پایدار را راهنمای جهت‌دهی تصمیمات و اقدامات خود قرار می‌دهد.

سلاحورزی بیان کرد: در شرایط فعلی رشد اقتصادی اساسی‌ترین و در عین حال بحرانی‌ترین عامل در خلق قدرت، امنیت ملی و رفاه اجتماعی است و قربانی کردن آن در پای هر ملاحظه و مصلحتی باعث وارد شدن آسیب‌های کلان به منافع راهبردی کشور و ملت می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: باید از تجربیات تلخ و شیرین سال ۹۹ در مسیر تحقق رشد اقتصادی پایدار در سال ۱۴۰۰ استفاده کنیم.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد