تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردین 1400 - 14:40
کد خبر : 107546

عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری بین‌المللی تحریم‌های ثانویه است نه FATF

عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری بین‌المللی تحریم‌های ثانویه است نه FATF

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» که با محوریت بررسی لوایح FATF به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، برگزار شد، گفت: جدای از اینکه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» که با محوریت بررسی لوایح FATF به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، برگزار شد، گفت: جدای از اینکه توافقنامه FATF بدون کسب مجوّز از مراجع قانونی کشور امضاء شده، پاسخ‌ها و توجیه‌های ارائه شده از سوی مسئولان دولتی به پرسش‌های اعضای مجمع نیز نتوانسته است اکثریّت اعضاء مجمع را قانع کند. برای تصویب این لوایح دو سوم رأی اعضای مجمع لازم است و با توجه به نظرات اکثریت اعضاء در مخالفت با FATF، با فضاسازی رسانه‌ها و برگشتن چهار پنج رأی اتفاقی نمی‌افتد. ضمن اینکه اظهاراتی، چون ارتباط داشتن تهیه واکسن کرونا و قیمت مرغ به FATF غیرواقعی و با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر رقابت‌های انتخاباتی به درستی شکل نگیرد، میتواند به منافع ملّی آسیب بزند؛ از جمله اینکه عده‌ای بخواهند با گره زدن معیشت مردم به تصویب لوایح FATF بهره برداری انتخاباتی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تسکین موقّت مشکلات معیشتی مردم از طریق دسترسی به منابع ارزی و واردات گسترده هنر نیست؛ بلکه هنر در اقتصاد مقاومتی است و مسئولان دولتی باید به‌طور مستمر در جهت ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور گام بردارند.

وی با اشاره به تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی در بودجه سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: دولت باید با ساماندهی نظام تأمین و توزیع، این کالا‌ها را بدون ایجاد دغدغه به مردم برساند.

ایروانی با بیان اینکه عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین‌المللی تحریم‌های ثانویه است نه FATF، اظهار داشت: اقدامات مقابله‌ای FATF فعلاً در حدّ توصیه مراقبت بالا بودن ریسک به کشور‌ها است؛ اما با پذیرش دو کنوانسیون بین‌المللی پالرمو و CFT کشور با الزامات سازمان ملل و شورای امنیّت مواجه خواهد بود. طبق بررسی‌های دقیق کارشناسی قرار دادن کشور در فهرست کشور‌های غیرهمکار با ریسک بالا (لیست سیاه) توسط FATF حدود ۱۲درصد فرایند تبادل پول را گرانتر میکند که از این میزان کمتر از ۲ درصد به طرف‌های خارجی میرسد؛ لذا اساساً بررسی تصویب لوایح FATF بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن موضوعیت پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه همواره حامی حضور فعالانه در سازمان‌های بین‌المللی بوده، اظهار داشت: حضور در سازمان‌های بین‌المللی و الحاق به معاهدات بین‌المللی باید متضمن تأمین منافع ملّی کشور باشد؛ نه اینکه قیود را بیشتر و کشور را آسیب‌پذیر کند. ما باید مثل کشور‌های دیگر از این کنوانسیون‌ها به صورت ابزاری استفاده کنیم. طبق آمار‌ها و گزارش‌ها، ایران در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات داشت که این‌ها شامل دور زدن تحریم هم می‌شود؛ بنابراین در صورت تصویب لوایح FATF و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، کشور در دور زدن تحریم‌های ظالمانه دشمنان دچار مشکل می‌شود. در واقع دشمن با استفاده ابزاری از FATF به دنبال هوشمندسازی و نقطه‌زن کردن تحریم‌ها در جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران است. طبق اخبار ۳۵۰ متخصص بزرگ در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا وجود دارد، آیا در اتاق جنگ اقتصادی و مالی ما ۳۵ نفر متخصص قوی حضور دارند؟!

وی با اشاره با استاندارد‌های دوگانه FATF گفت: برخی کشور‌ها در صدر لیست پولشویی و حمایت از تروریسم در جهان هستند، ولی با آن‌ها برخوردی نمی‌شود. من یک نامه به FATF نوشتم که آقای رئیس‌جمهور آمریکا گفته که آن شب من دستور ترور سردار سلیمانی را که به دعوت رسمی کشور عراق به آن کشور رفته بود، دادم؛ لذا وظیفه FATF این است با توصیه به کشور‌های عضو با او و کشورش برخورد کند؛ لیکن سکوت کردند و اقدامی انجام ندادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان کرد: طبق مقررات موجود، تحفّظ و حقّ شرط‌های جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود.

عضو شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم گفت: به دلیل افزایش فضای تحریم کشور‌ها در جهان، نظامات جدید بین‌المللی خصوصاً بین کشور‌های مورد تحریم در حال شکل‌گیری است. اما سؤال این است که چرا این قدر وقت و انرژی کشور برای FATF صرف می‌شود؟ چرا برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها چنین اهتمامی دیده نمی‌شود؟ آیا برای اقتصاد مقاومتی هم این قدر وقت و انرژی می‌گذارند؟ چرا روابط پولی دوجانبه را سامان نمی‌دهند در حالیکه حتی کشور‌های اقمار آمریکا مثل ژاپن و کره‌جنوبی روابط پولی دوجانبه دارند؟

وی افزود: چرا متأثر از توصیه‌های ناکارامد صندوق بین‌المللی پول حتّی با همسایگان روابط تهاتری برقرار نمیشود؟ ما در زمان جنگ تحمیلی روابط دوجانبه تهاتری داشتیم و تجربه خوبی از مبادلات تهاتری دو یا چندجانبه در کشور وجود دارد. در واقع ما با این کار شرکا و همکاران استراتژیک خود را پیدا می‌کنیم که به صورت منظم و پایدار با ما کار می‌کنند.

ایروانی در خصوص ارتباط دادن FATF با سند همکاری راهبردی ایران و چین گفت: FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد، ما باید کار استراتژیک کنیم، هرکشوری کار استراتژیک نکند از قافله اقتصاد جهانی عقب می‌ماند. خود چین هم آگاه است که ما به FATF نپیوستیم و با این وجود سند را امضا کرده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد