جای خالی کالای ایرانی در بازار سوریه و فرصتطلبی رقبا/ضرورت بازگشایی کریدور ایران-عراق-سوریه
بهنام جمشیدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تأکید بر ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی و تجاری بین ایران و کشورهای همسایه و منطقه، اظهار داشت: سوریه را میتوان از جمله نزدیکترین متحدان ایران در منطقه دانست، روابط دو کشور که از زمان جنگ تحمیلی و کمکهای نظامی دولت سوریه به ایران رو به
بهنام جمشیدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تأکید بر ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی و تجاری بین ایران و کشورهای همسایه و منطقه، اظهار داشت: سوریه را میتوان از جمله نزدیکترین متحدان ایران در منطقه دانست، روابط دو کشور که از زمان جنگ تحمیلی و کمکهای نظامی دولت سوریه به ایران رو به توسعه نهاد، پس از کمکهای متقابل ایران در بحران امنیتی این کشور به اوج خود رسید.
وی افزود: فتنه انگیزی امنیتی در سوریه که با تحریک کشورهایی مانند ترکیه و قطر، با پشتیبانی وسیع آمریکا و متحدان منطقهای و اروپایی آن صورت گرفت، بخش گستردهای از زیرساختها و اقتصاد این کشور را ویران ساخت و دولت و ملت سوریه را تا آستانه سقوط پیش برد، اما تنها متحدی که در کنار این کشور ایستاده و مانع تحمیل اراده جبهه مقابل شد، ایران و گروههای مقاومت همراستای آن در منطقه بودند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت افزود: این کمکها در قالب مساعدتهای انسانی، مستشاری، فنی، لجستیکی و همچنین سیاسی به دولت قانونی و ملت سوریه اعطا شد.
* حضور تجاری ایران در سوریه کمرنگ است
جمشیدی اظهار کرد: در حال حاضر درگیریهای نظامی در این کشور فروکش کرده و سوریه در حال ورود به مرحله بازسازی است، این در حالی است که اتحاد راهبردی و امنیتی ایران و سوریه وارد فاز اقتصادی نشده و حضور تجاری کشورمان در سوریه بسیار کمرنگ است.
وی بیان کرد: در حال حاضر، کارشناسان و نهادهای بینالمللی، بازار بازسازی سوریه را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زدهاند، این در حالی است که در غیاب ایران، کشورهایی مانند ترکیه، قطر، امارات و عربستان در حال ورود به این بازار پرسود هستند؛ کشورهایی که در زمان بحران، بیشترین حجم ارسال تروریسم و پشتیبانی از تکفیریها در این کشور را داشتند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت بیان کرد: در چنین شرایطی جای خالی ایران به عنوان مهمترین متحد سوریه در بازارهای خرد و کلان این کشور خالی بوده و بازار این کشور در حال قرار گرفتن تحت سلطه کالاها و خدمات کشورهای متخاصم سوریه و جبهه مقاومت است.
* نبود مسیر حملونقل سریع و ارزان به سوریه عامل شکل نگرفتن تجارت ایران و سوریه
جمشیدی گفت: مهمترین عامل عدم شکل گیری تجارت میان ایران و سوریه را میتوان نبود مسیر حمل و نقل سریع و ارزان به سوریه دانست.
وی توضیح داد: در شرایطی که سوریه از نظر مقاومت از سیطره تروریستها خارج شده است، دو مرز «الرّبیعه» و «التّنف» در اختیار دولتهای مرکزی عراق و سوریه نبوده و در حال حاضر ترانزیت از این محورها ممکن نیست، زیرا مرز الربیعه در اختیار گروهکهای مسلح کُرد تحت حمایت ترکیه بوده و مرز التنف نیز در کنترل ارتش تروریستی آمریکا است.
* تأمین امنیت کریدور ایران-عراق-سوریه در گرو اراده نهادها و نیروهای ذیربط
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت اضافه کرد: با وجود آزادسازی «مرز القائم» اما ترانزیت ایران به سوریه از این مرز همچنان شکل نگرفته و چالش اصلی در این حوزه، تهدیدات پراکنده از جانب مسلحینِ از قبل متلاشی شده در این منطقه است، در شرایطی که جبهه مقاومت با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران، گروه تروریستی خطرناکی مانند داعش را از بخشهای گستردهای از سرزمینهای اشغال شده عراق و سوریه ریشه کن کرده است، تأمین امنیت کریدور ایران-عراق-سوریه امری سهلالوصول بوده و تنها مستلزم اراده نهادها و نیروهای ذیربط است.
* حجم کمِ ارسال کالاهای صادراتی ایران به سوریه به دلیل خلاء ترانزیتی
جمشیدی بیان کرد: در حال حاضر ارسال کالاهای صادراتی ایران به سوریه به دلیل خلاء ترانزیتی در حجم بسیار کمی انجام شده و تجار ایرانی برای صادرات به این کشور وابسته به حمل ترکیبی از طریق ترکیه و یا ارسال کالا از طریق دریا هستند.
وی بیان کرد: از اسفندماه سال گذشته اقدام مثبتی در ترانزیت دریایی میان دو کشور صورت گرفت و یک خط کشتیرانی برنامهای ماهانه میان ایران و سوریه راه اندازی شد، با وجود رو به جلو بودن این اقدام اما ارسال کالا از این طریق بالغ بر ۲۰ روز به طول انجامیده و امکان ارسال کالاهایی مانند محصولات کشاورزی که نقطه قوت تجارت ایران است وجود ندارد.
* معضل امنیتی تهدید رژیم صهیونیستی در خط دریایی ایران و سوریه
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت اضافه کرد: همچنین از گذشته تاکنون، کشتیهای ایرانی عازم به سوریه با معضلات امنیتی ناشی از تهدیدات رژیم صهیونیستی مواجه بوده و حتی کشتی اعزام شده در اسفندماه، تحت عنوان کشتی «شهرکرد» نیز در این مسیر هدف حمله قرار گرفت.
جمشیدی اظهار کرد: مسیر صادراتی ترکیه نیز ظرفیت بالایی برای تجار ایرانی ندارد، زیرا ترکیه به عنوان یکی از اصلیترین معارضان جبهه مقاومت اجازه برقراری روابط اقتصادی راهبردی میان ایران و سوریه را نمیدهد، همچنین هزینه ترانزیت کالا از ترکیه بسیار بالا بوده و نرخ توجیه پذیر برای تجار ایرانی، وابسته به نوع کالا نصف یا یک چهارم این هزینه است.
* کشورهای رقیب و متخاصم در حال پُر کردن جای خالی ایران در بازار سوریه
وی اظهار کرد: در حال حاضر، کریدور اصلی ایران به سوریه که از طریق عراق است، به صورت عملیاتی بازگشایی نشده و در غیاب اراده نهادها و مسئولان داخلی در این حوزه، کشورهای رقیب و حتی متخاصم در حال نفوذ هرچه بیشتر و پر کردن جای خالی ایران در بازار این متحد راهبردی هستند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت بیان کرد: با وجود امتیازات خاص تجاری که دولت سوریه برای ایران مقرر کرده است، فرصتها و بازارهای ناب این کشور برای همیشه منتظر ایران نمانده و دیر یا زود، معطلی تجار ایرانی پشت گلوگاه ترانزیتی ایران-سوریه، به از دست رفتن این فرصتها به نفع کشورهای حامی تروریسم در سوریه منجر خواهد شد.
انتهای پیام/ب
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰