تاریخ انتشار : دوشنبه 30 فروردین 1400 - 10:16
کد خبر : 107099

رمضان در اسپانیا؛ شرایط سخت کرونایی تسلیم اراده روزه داران

رمضان در اسپانیا؛ شرایط سخت کرونایی تسلیم اراده روزه داران

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری از رسانه‌های اسپانیا از جمله خبرگزاری افه، نشریه آتالایار و روزنامه ال پریودیکو در گزارش‌هایی به بیان چگونگی گرامیداشت این ماه میان مسلمانان ساکن اسپانیا پرداختند. به نوشته افه، دو میلیون مسلمان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری از رسانه‌های اسپانیا از جمله خبرگزاری افه، نشریه آتالایار و روزنامه ال پریودیکو در گزارش‌هایی به بیان چگونگی گرامیداشت این ماه میان مسلمانان ساکن اسپانیا پرداختند.

به نوشته افه، دو میلیون مسلمان ساکن اسپانیا از روز سه شنبه (۲۴ فروردین ماه) وارد ماه رمضان شدند، این برای دومین بار است که جامعه مسلمانانی که در اسپانیا زندگی می‌کنند در چارچوب اقدامات پیشگیرانه هر یک از ایالت‌ها پیرامون مسائلی همچون حضور در مساجد در دوران شیوع بیماری کرونا، ماه رمضان را برپا می‌کنند.  

نشریه ال پریودیکو نوشت: ماه رمضان برای بیش از دو میلیون مسلمان ساکن اسپانیا یادآور نزول نخستین آیات کتاب مقدس قرآن بر پیامبر اسلام بوده و برای ایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  براساس آمار اتحادیه جوامع اسلامی، مسلمانان ۴ درصد از جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند. ۴۲ درصد مسلمانان در این کشور اروپایی،  اسپانیایی‌تبار بوده، ۳۸ درصد مراکشی و ۲۰ درصد از سایر ملیت‌ها هستند.

فراتر از پرهیز از نوشیدن، خوردن و یا سیگار کشیدن، ماه رمضان به عنوان یکی از پنج ستون اسلام، ماه تامل، همزیستی و پاک‌سازی جسمی و روحی است.

روزنامه آتالایار نیز نوشت: ماه مبارک رمضان برای دومین سال متوالی در شرایط شیوع ویروس کرونا آغاز شد اما ماهیت اساسی این ماه مقدس، یادآوری اهمیت مسئولیت‌پذیری فردی و احترام به همه تدابیر ایمنی و محدودیت‌ها را می‌طلبد.

مسلمانان در سال گذشته اگر چه این ماه مبارک را با مساجد تعطیل پشت سر گذاشتند اما امسال می‌توانند با رعایت محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها همچون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای اقامه نماز و دعا در مساجد حضور یابند. «کمیسیون اسلامی اسپانیا» (CIE) از جامعه مسلمانان خواست تا از ازدحام جمعیت و برگزاری اجتماعات گسترده خودداری کرده و زمان حضور در عبادتگاه‌ها را به حداقل برسانند.

نهادهای اسلامی اسپانیا همچنین در تماس‌ با مقام‌های ایالت‌های خودمختار در تلاشند تا ساعات محدودیت‌های تردد به منظور سهولت رفت‌وآمد مسلمانان در شب‌های ماه رمضان را افزایش دهند اما تا کنون موفق نبوده اند.

فدراسیون اسپانیایی نهادهای مذهبی (Feeri) با تاکید بر اصول آزادی مذهبی و ترویج عمومی فرایض دینی مورد تایید قانون اساسی اسپانیا، سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های اروپایی با صدور بیانیه ای از دولت خواست تا با به کارگیری همه ابزارهای لازم، جامعه مسلمانان را یاری دهند تا ماه رمضان ۲۰۲۱ را در بهترین شرایط احیا کنند.

اتحادیه اسلامی یِیدا (Lleida) نیز به طور رسمی از شهرداری خواست تا مقررات منع تردد برای پنج هزار مسلمان ساکن این شهر در شب‌های رمضان را تعلیق کنند.      

کمیسیون اسلامی اسپانیا همچنین از مسلمانان خواست تا از برگزاری مراسم افطار در مساجد به منظور جلوگیری از انتشار بیماری کووید-۱۹ خودداری کرده و نمازهای تراویح که به صورت جماعت اقامه می‌شود را در خانه و با اعضای خانواده به جا آورند و در غیر اینصورت مقررات منع رفت‌وآمد در ساعات شب در هر یک از ایالت‌ها را مد نظر قرار دهند.

تراویح از جمله نمازهایی است که اهل سنّت آن را مستحب دانسته و در هر شب از ماه مبارک رمضان نزدیک به بیست رکعت، آن را به جماعت اقامه می کنند.    

در سِئوتا شهری که ۳۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ۳۳ مسجد هر روز پس از اقامه آخرین نماز قبل از افطار بسته می‌شوند. این در حالی است که «لعارِبی ماتِئیس» رئیس اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) در سِئوتا و «محمد عبدسِلام» نماینده کمیسیون اسلامی اسپانیا (CIE) افزایش ساعت منع تردد شبانه و ساعت تعطیلی مساجد و عبادتگاه‌ها به منظور برگزاری مراسم ماه رمضان را خواستار شدند.

دوشنبه گذشته صدها نفر از مسلمانان سِئوتا در اعتراض به محدودیت رفت‌وآمد (از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح) در ایام ماه رمضان و ناسازگاری این مقررات با برپایی دعاها و نمازهای مختص این ماه در خیابان‌های این شهر گرد هم آمدند.

تارنمای شبکه تلویزیونی تله مادرید نیز در گفت‌وگویی با یک خانواده مسلمان ساکن مادرید از میان ۳۰۰ هزار مسلمان ساکن پایتخت نوشت: رمضان اگر چه ماهی برای گردهمایی‌های خانوادگی است اما کرونا برای دومین بار، این سنت را به هم زده و دعاها و نیایش‌ها را از مساجد به خانه‌ها منتقل کرده است.

دکتر سهیل اسعد (ادگاردو روبین) اندیشمند آرژانتینی، دکترای تمدن اسلامی دانشگاه بیروت و دانش آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایرنا پیرامون کیفیت برگزاری ماه مبارک رمضان در اسپانیا گفت، از منظر اجتماعی، مسلمانان ساکن اسپانیا عمدتا مراکشی و از اهل سنت هستند، لذا به لحاظ آداب و رسوم این ایام همچون سایر کشورهای اروپایی، ماه رمضان “ملیتی” می‌شود. بطوریکه مسلمانان مهاجر از کشورهای مختلف، آداب و رسوم خاص خود را در این ماه برپا می‌کنند. به عنوان مثال آداب و سنن احیای رمضان در پاکستان را در پاکستانی‌های ساکن بارسلونا به وضوح مشاهده‌ می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا، به لحاظ ملیت مسلمانان در کشور اسپانیا، می‌توان دو گروه بزرگ جمعیتی اسپانیایی‌ها و مراکشی‌ها و همچنین جمعت پاکستانی‌ها در شهرهایی از جمله بارسلونا، والنسیا، لوگرونیو (ایالت لاریوخا) را عنوان کرد. همچنین مسلمانانی با اصالت سنگالی در شهرهایی چون سالو در ایالت تاراگونا، بیگو در پونته درا زندگی می‌کنند. جمعیت الجزایری‌ها در شهرهایی چون آلیکانته را نیز می‌توان اقلیت‌هایی با جمعیت نسبتا قابل توجه برشمرد.

شهرهایی که بیشترین تعداد مسلمان را در خود جای داده‌اند به ترتیب شامل بارسلونا، سئوتا، مادرید، ملیا و در نهایت ال اخیدو (آلمریا) و مورسیا هستند.

این مبلغ مذهبی با اشاره به افزایش ورود روحانیون شیعه و شیوخ اهل سنت به اسپانیا در ماه رمضان گفت: مساجد اسپانیا در شب‌های ماه رمضان بسیار پر رونق تر شده و محل برگزاری افطار، نماز جماعت، دعاها و سخنرانی روحانیون و شیوخی است که از سایر کشورها و مناطق همچون مصر، عربستان و لندن به اسپانیا سفر کرده و مشغول فعالیت‌های دینی می‌شوند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد