تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400 - 11:01
کد خبر : 104445

انبوه قوانین متناقض، سد راه شرکت‌های دانش‌بنیان

انبوه قوانین متناقض، سد راه شرکت‌های دانش‌بنیان

مصطفی مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعارهای ۱۰ سال اخیر اقتصادی بوده ولی شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» بیشترین نزدیکی را با پارک‌های علم و فناوری دارد چراکه این مراکز در نقش پشتیبانی از شرکت‌های نوپا به وجود آمدند تا موانع آنان را را از میان بردارند. وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در پارک‌های

مصطفی مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعارهای ۱۰ سال اخیر اقتصادی بوده ولی شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» بیشترین نزدیکی را با پارک‌های علم و فناوری دارد چراکه این مراکز در نقش پشتیبانی از شرکت‌های نوپا به وجود آمدند تا موانع آنان را را از میان بردارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تعدد قوانین است باید بگوییم با کمبود قوانین مواجه نیستیم بلکه با انبوهی از قوانین روبه‌رو هستیم که گاهی همدیگر را نقض می‌کنند و همین امر جلوی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین خاطرنشان کرد: در ایران دستگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای قوانین خود را می‌نویسند وقتی یک شرکت از چند دستگاه مجوز می‌گیرد تا محصول خود را عرضه کند با تناقضات قوانین مواجه می‌شود و همین امر موجب کند شدن حرکت شرکت‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: با تحولات نوینی در سطح دنیا مواجه هستیم و شرکت‌های استارت‌آپی جلوتر از قوانین حرکت می‌کنند قوانین به‌جای پشتیبانی در نقش مانع هستند که باید یک سری قوانین چابک را برای شرکت‌های نوپا ایجاد کنیم حتی این امر برای بنگاه‌های اقتصادی نیز قابل اجراست.

مافی اشاره کرد: برای نمونه قوانین مالیات، شرایط دریافت مجوز از سازمان‌های صمت و غذا و دارو هیچ یک با هم سازگار نیستند و هر وزارتخانه دستورالعمل‌های خود را دارد، اگر از بالا به شرکت‌ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد اگر این شرکت به صادرات بیاندیشد با انبوه مشکلات مواجه خواهد شد که عمده توان شرکت‌ها را سلب می‌کند، بر همین اساس نیازمند تحول جدی در این عرصه هستیم.

وی تصریح کرد: امسال مجلس می‌تواند حقوقدان‌های خبره در حوزه کسب و کار را به خدمت بگیرد و علاوه بر آن قوانین تدوین شده دستگاه‌ها را آسیب‌شناسی کند تا تناقضات را رفع کرده و گام موثری در این حوزه بردارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تشریح کرد: ما در کشور با اقتصادی پویا و زنده مواجه هستیم و مفاهیم جدید وارد آن شده است بنابراین باید قوانین سازگار با این کسب و کارها باشد اگر به کشورهای موفق نگاه کنیم می‌بینیم با تدوین قوانین و دستورالعمل‌های ساده شرکت‌های تولیدی را از بروکراسی اداری دور می‌کنند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها برای آگاهی از موانع موجود بر سر راه شرکت‌ها، یک شرکت را بررسی کنند و ببینند در چه مقاطعی با چه مشکلاتی مواجه می شوند؛ با موانع موجود نمی‌توانیم به تولید و صادرات دست پیدا کنیم در حال حاضر در منطقه جایگاه صادراتی خود را از دست داده‌ایم و ترکیه به راحتی بازار عراق را تصاحب کرده است ولی ما نتوانستیم از شرایط موجود بهره‌برداری خوبی داشته باشیم.

لزوم بازنگری در قوانین حوزه کسب و کار

مافی اظهار کرد: نیازمند بازنگری جدی هستیم و قوای سه‌گانه باید در کنار هم قرار گیرند تا موانع موجود را رفع کنند دولت عمده مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد و می‌تواند آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در وزارتخانه‌ها یکسان کرده و لایحه پیشنهادی را به مجلس ارائه دهد مجلس نیز طی سالیان گذشته قوانینی تصویب کرده که باید آن‌ها را آسیب‌شناسی کرده و قوانین دست و پاگیر را حذف کند.

وی متذکر شد: دستگاه قضا با تحولات و اتفاقات بسیاری در حوزه کسب و کارهای نوپا و نوآوری و آشنا نیست بنابراین پیشنهاد می‌شود در شهرها شعبه‌های تخصصی مسئولیت رسیدگی به بنگاه‌های صنعتی را بر عهده گیرند تا با کار کارشناسی پرونده ‌های ارجاعی را بررسی کنند هرچند این اقدام در حال حاضر انجام می‌شود اما روند کارشناسی طولانی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: تحولات حوزه نوآوری بسیار است بر همین اساس باید شعب تخصصی ایجاد و در آن از نظرات خبرگان صنعتی و نوآور استفاده شود تا قوانین دست و پاگیر را رفع و مسیر را هموار کنیم.

مافی در پایان با بیان اینکه امیدواریم با شعار«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» تولید، جهش پیدا کند، یادآور شد: تولید در علم جایگاه مطلوبی دارد و باید به کسب و کار منجر شود؛ متأسفانه جایگاه ایران در تبدیل علم کسب و کار جایگاه ۱۰۰ دنیاست و این در شأن کشورمان نیست بنابراین باید کشورهای موفق دنیا را بررسی و به یک راهکار مناسب دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد