سه مانع اساسی تولید/ روحانی اختیارات کافی برای حل مشکلات داشت
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از اشتباهات سیاسی جریان اصلاحات در سالهای اخیر این بوده است که با رویکرد خاصی رئیسجمهور را ناتوان از اتخاذ تصمیمات برای حل مشکلات جلوه داده است، گفت: رئیس جمهور طبق قانون اساسی اختیارات کامل برای اتخاذ تصمیمات اجرایی دارد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از اشتباهات سیاسی جریان اصلاحات در سالهای اخیر این بوده است که با رویکرد خاصی رئیسجمهور را ناتوان از اتخاذ تصمیمات برای حل مشکلات جلوه داده است، گفت: رئیس جمهور طبق قانون اساسی اختیارات کامل برای اتخاذ تصمیمات اجرایی دارد. در قانون اساسی اختیارات رئیسجمهور، مجلس و قوه قضائیه مشخص است. رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی به عنوان مدیر اجرایی کشور از اختیارات کافی برخوردار بوده و باید پاسخگو باشد.
رئیس جمهوری که برجام را با عجله پذیرفت، مدعی بی اختیاری است
پورابراهیمی با انتقاد از ضعف تصمیمگیری در دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: رئیسجمهور، وزرا را انتخاب کرده و سیاستهای خارجی و اقتصادی و سیاسی را برنامه ریزی میکند. در خصوص برجام، شخص رئیسجمهور رأساً ورود کرد و با عجله این تعهد بین المللی را پذیرفت. رئیس جمهور با چه اختیاراتی این کار را انجام داد که امروز مدعی بی اختیاری است.
وی بیان کرد: دولت یازدهم از روز اول مذاکرات را شروع کرد، به آمریکاییها اعتماد کرد و مدعی شد با این اقدامات مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد و با نگاه حذفی و انتقادی به جریان انقلاب، کار خود را جلو بردند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاحطلبان ضعف در اجرا را به گردن ساختارها میاندازند و تلاش دارند خود را پشت ساختارها پنهان کرده و مسئولیت تصمیم گیریها را به گردن دیگر ارکان نظام بیندازند. این اقدامات یا از سر جهالت است و یا کم اطلاعی و یا عناد.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: هر کسی که در آینده میخواهد رئیس جمهور ایران شود باید در چارچوب قانون اساسی مسیر عملکرد خود را مشخص کند. رئیس جمهور از اختیارات کافی برای حل مشکلات اقتصادی برخوردار است.
مدعیان بی اختیاری رئیسجمهور، آدرس غلط به مردم میدهند
عضو شورای هماهنگی اقتصاد قوا بیان کرد: برخی افراد که مدعی بیاختیاری رئیس جمهور در حل مشکلات سیاسی و اقتصادی هستند، در تلاش برای آدرس غلط دادن به مردم هستند. اختیارات دستگاههای اجرایی برای حل مشکلات صد درصد در دست شخص رئیسجمهور است. آقای رئیسجمهور ناکارآمدی تیم اقتصادی و سیاسی خود را با آدرس غلط دادن میخواهد جبران کند. چرا به مردم آدرس غلط میدهید و ناکارآمدیهای خود را پشت جریانات سیاسی پنهان میکنید.
وی گفت: هشت سال اختیارات اجرایی کشور در دست شما بوده است. باید پاسخگو باشید.
ماجرای توهمات اقتصادی تیم اقتصادی دولت
وی ادامه داد: روزهای اول تشکیل دولت آقای روحانی در مجلس نهم مقرر شد تعدادی از اقتصاددانان مجلس با تیم اقتصادی دولت تشکیل جلسه دهند. از مجلس بنده و آقایان توکلی، نادران، بحرینی، عبداللهی، باهنر و ابوترابی در این جلسه حضور یافتیم.
پورابراهیمی تصریح کرد: در این جلسه یکی از معاونان رئیسجمهور و وزرای ارشد گفتند موضوعات مربوط به درآمدهای نفتی حل شده است. بنده سوال کردم چطور حل میشود، ما در فشارهای تحریمی قرار داریم. در ماههای پایانی دولت احمدینژاد، تحریمهای دولت اوباما نسبت به ایران افزایش یافته بود.
عضو شورای هماهنگی اقتصاد قوا افزود: در این جلسه به جای خنثیسازی تحریمها، تیم اقتصادی دولت در مورد مازاد درآمدهای نفتی صحبت میکردند. بنده در آن جلسه تأکید کردم که ما باید درباره شرایط موجود اقتصادی صحبت کنیم. تیم اقتصادی دولت گفتند که شما چه کار دارید، مشکلات قابل حل است و ما تصمیم میگیریم.
وی گفت: دولت از ابتدا تمام مشکلات اقتصادی داخلی را به مذاکره با آمریکا گره زد و معتقد بود که تنها با مذاکرات مشکلات قابل حل است.
عضو شورای هماهنگی اقتصاد قوا تصریح کرد: بنده یکی از اعضای شورای هماهنگی هستم. در یکی از این جلسات در مورد درآمدهای نفتی صحبت شد. بنده در یکی از جلسات، گزارشی را ارائه دادم که علیرغم تحریمهای بانکی، حمل و نقل دریایی برای فروش فرآوردههای نفتی، هیچ مشکلی نداریم زیرا کشورهای اطراف، شدیداً به فرآوردههای نفتی نیاز دارند و این فرآوردهها از مرزهای زمینی قابل انتقال است و پول آن نیز نقد و قابل دریافت است.
چرا در مدت ۸ سال اجازه ندادید ظرفیت پالایشگاهی کشور افزایش یابد؟
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: بنده در آن جلسه تأکید کردم شما هشت سال مسئولیت این کشور را برعهده دارید. چرا اجازه ندادید ظرفیت پالایشگاهی کشور افزایش یابد. وقتی میخواستند اوراق سلف نفتی را بفروشند بنده تأکید کردم که باید روی فروش واقعی نفت سرمایه گذاری کرد نه اینکه اوراق سلف نفتی تبدیل به اوراق قرضه شود و دولتهای بعدی را درگیر کند.
نماینده مردم کرمان ادامه داد: دولت اعلام کرد که پالایشگاههای داخلی ما ظرفیت جذب نفت را ندارد. بنده موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دادم و متوجه شدیم در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید میکنیم و به راحتی میتوانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد تولیدات را افزایش دهیم و این مازاد افزایش را به پالایشگاهها بفروشیم.
پورابراهیمی تأکید کرد: برای دولت کاملاً مشخص است که فروش نفت با محدودیت مواجه است. کشتیهای کوچک و بزرگ تحریم هستند و تنها راه ما فروش محصولات پالایشگاهی به همسایگان است اما دولت هیچ برنامهریزی ای برای استفاده از این راهکار برای سرمایه گذاری و اشتغال در کشور و افزایش درآمدها انجام نداده است. آیا رئیسجمهور از اختیارات لازم برای این اقدامات برخوردار نبوده است؟
دولت به هیچ وجه به دنبال خنثیسازی تحریمها نیست، فقط دنبال مذاکره است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه دولت به هیچ وجه به دنبال خنثی سازی تحریمها نیست و فقط به دنبال رفع تحریمها از طریق مذاکره است، گفت: خنثیسازی تنها راه رفع تحریمهاست. رفع تحریمها تنها در شرایطی امکان پذیر است که آمریکاییها متوجه شوند ادامه تحریمها تأثیری در اقتصاد ایران ندارد.
وی اظهار داشت: امروز این شرمندگی برای دولت یازدهم و دوازدهم باقی مانده است که نه تنها مشکلات کشور را حل نکرد بلکه سرمایههای کشور را بر باد داد و هزینههایی را برای نظام تراشید. در ماههای پایانی، دولت با زیر سوال بردن عزت و اقتدار کشور با عجله به دنبال مذاکرات است. دولت از ابتدا در این فضای فکری بود و هیچ ارادهای بر خنثی سازی تحریمها نداشت.
دولت به دنبال برجام ۲ و مذاکره با قاتلان شهید سلیمانی است
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکاییها در یک اقدام وقیحانه عزیزترین سردار ما را شهید کردند. این اقدام با دستور مستقیم رئیسجمهور آمریکا انجام شد. با این افراد میتوان پشت میز مذاکرات نشست؟ دولت به دنبال برجام ۲ است. مردم حاضر نیستند که عزت نظام زیر سوال برود. اصرار دولت در مذاکره با آمریکا موجب پایمال شدن عزت و اقتدار کشور است. جمهوری اسلامی باید با عزت و اقتدار از مواضع خود دفاع کند.
اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال جبران سو مدیریتها با تهاتر سیاسی هستند
وی تصریح کرد: اصلاح طلبان و اعتدالیون سو مدیریت و ضعفهای خود را میخواهند با تهاتر سیاسی جبران کنند. این اقدام به نفع نظام نیست. دشمن دست این آقایان را خوانده است و من بعید میدانم تا پایان این دولت اتفاقی در خصوص رفع تحریمها صورت بگیرد و تحریمهای تجاری و اقتصادی لغو شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ آغاز تحولات بزرگی در عرصه سیاسی کشور است. ان شاءالله با روی کارآمدن دولتی مقتدر، توانمند و تازه نفس شاهد اتفاقات خوبی در عرصه اقتصادی کشور باشیم. اینکه آقای رئیسجمهور و تیمشان در روزهای پایانی دولت، هنوز دلبسته و امیدوار به مذاکره هستند، جای تعجب دارد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» اظهار داشت: شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد نشان دهنده محوریت داشتن مسائل اقتصادی و تولید برای حل مشکلات مردم است.
نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: اگر چه طبق فرمایشات رهبری حداقلی از اقدامات برای جهش تولید انجام شده، اما به نظر میرسد آنچه انتظار بوده، تحقق نیافته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در سال ۹۹ اقداماتی در راستای جهش تولید بعد از چندین سال شرایط سخت اقتصادی انجام شد. نرخ رشد اقتصادی پیش از این ۶.۵ درصد منفی بود اما در سال ۹۹ طبق آمار بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی به ۲.۲ درصد مثبت رسیده و بخشهای مختلف به جز بخش خدمات که منفی سه دهم درصد رشد داشته است، نرخ رشد مثبت را تجربه کردند. این علامت خوبی در اقتصاد کشور است و نشان میدهد حرکتهایی شروع شده است، اما این اقدامات کافی نیست و اثرات موردنظر در حوزه معیشت و اقتصاد مردم نداشته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موانع حمایت از تولید گفت: بر اساس آخرین گزارش اتاق بازرگانی به عنوان متولی قانون در پایش فضای کسب و کار، نظر فعالان بخش اقتصادی در مورد محیط کسب و کار گرفته شده است.
سه مانع اساسی تولید
وی اظهارداشت: آخرین گزارش فضای کسب و کار که پاییز ۹۹ منتشر شده، سه عامل اساسی را به عنوان مشکلات اصلی و بقیه عوامل را به عنوان مشکلات فرعی در مسیر تولید مطرح کرده، بر این اساس اولین مانع تولید کالا و خدمات در کشور تغییر قیمتها شامل قیمت کالاها و مواد اولیه بوده است.
پورابراهیمی افزود: دومین مانع، عدم ثبات قوانین و مقررات در حوزه فعالیتهای اقتصادی است به عنوان مثال در سال ۹۸ حدود ۱۶ بخشنامه از سوی بانک مرکزی برای تسویه تعهدات بخش ارزی منتشر شد به عبارت دیگر ماهی بیش از یک بخشنامه منتشر شد که کار را برای بخش خصوصی سخت کرد.
پورابراهیمی اظهارداشت: سومین مشکل بزرگ بخش خصوصی عدم دسترسی به منابع مالی برای حل مشکلات تأمین مالی بنگاههای اقتصادی است. مسائل حوزه مالیاتی و نظام بیمه اجتماعی نیز از مشکلات فرعی فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.
وی با تأکید بر لزوم حل این مشکلات گفت: بخشی از این مشکلات نیازمند اقداماتی در حوزه قانونگذاری و بخشی نیز نیازمند اقداماتی در حوزه اجرایی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دوره قبل به تصویب رسید و اصلاحات آن نیز به تصویب رسید، در صورت ابلاغ این قانون یکی از ظرفیتهای قانونگذاری و ریل گذاری در حوزه کلان کشور برای حل مشکلات تولید انجام خواهد شد. این قانون به حمایت از تولید کمک میکند. جهت گیری این قانون، حمایت از تولید در اقتصاد کشور است. اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد. اصلاحات نهایی این قانون نیز انجام شده است که ان شاءالله این دو قانون تا اردیبهشت ماه به تصویب رسیده و ابلاغ خواهند شد.
وی گفت: برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۰، پنج واحد درصد مالیات عملکرد بنگاههای اقتصادی کاهش پیدا کرد و حدود ۲۰ درصد مالیات این بخشهای اقتصادی کاهش یافت.
پورابراهیمی، اصلاح قانون مناطق آزاد را گام مهم برای حمایت از تولید خواند و گفت: کلیات این قانون به تصویب رسیده و جزئیات آن در حال بررسی است.
وی نظارت بر سیاستهای ارزی را اقدامی مهم در حمایت از تولید خواند و گفت: عدم ثبات در قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای بخشهای تولیدی ایجاد کرده که علت آن عدم ثبات قیمت ارز است که ناشی از سیاستهای ارزی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بسیاری از اشکالات موجود در سیاستهای ارزی ناشی از عدم هماهنگی دولت با مجلس و مجموعههای اقتصادی است. امیدوارم در سال جدید با تشکیل دولت مقتدر، توانمند، انقلابی و مؤثر در حوزه فعالیتهای اقتصادی شاهد اقدامات مثبتی در رفع موانع و مشکلات اقتصادی مردم باشیم.
وی اظهارداشت: در اولین جلسه کاری کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ سیاستهای کلان اقتصادی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گزارش عملکرد وزارت صمت و جهاد در حوزه تنظیم بازار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان باید تنظیم بازار به صورت دقیقتر انجام شود. همه ظرفیتها را در مجلس به کار گرفته ایم تا اتفاقات مثبتی در نظام اقتصادی کشور بیفتد.
وی با تأکید بر حمایت مردم از تولید گفت: مردم ما میدانند اگر در صحنه حضور یابند و مشارکت داشته باشند، مشکلات اقتصادی کاهش خواهد یافت. اثر این مشارکت در دوران دفاع مقدس، سیل و زلزله مشخص شده و گرهها را باز کرده است.
پورابراهیمی تصریح کرد: برای جهش تولید، حمایت مردمی امری ضروری است. حمایت مردمی از تولید یعنی اینکه بتوانیم مسیر اصلی تولید در کشور را از نگاه فرهنگ تولیدات ملی جلو ببریم. به عبارت دیگر اگر در شرایطی قرار گرفتیم که مشکل ارزی هم نداشتیم مردم کالاهای داخلی را ترجیح دهند و به اشتغال و حل مشکلات معیشتی کارگران کمک کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: فرهنگ عمومی باید به سمت استفاده از کالاهای داخلی برود. مبارزه با قاچاق کالا و عدم خرید کالای قاچاق باید تبدیل به فرهنگ شود.
وی تصریح کرد: دولت از ابتدا برای حل مشکلات اقتصادی، جهش تولید و حل مشکلات معیشتی مردم نگاهش به مذاکرات هستهای و رفع تحریمها بود. این امر باعث شد از اقتصاد مقاومتی و نگاه به ظرفیتهای داخلی باز بمانیم. متأسفانه امروز شاهد مشکلات زیادی در کشور هستیم.
به عملکرد دولت برای حل مشکلات مردم امیدی نداریم
پورابراهیمی اظهارداشت: در ماههای پایانی به عملکرد دولت برای حل مشکلات مردم امیدی نداریم.
وی تصریح کرد: دولت آینده باید بداند رفع تحریمها از معبر خنثیسازی عبور میکند. ما نمیتوانیم به رفع تحریمها فکر کنیم مگر اینکه خنثیسازی تحریمها را در دستور کار قرار دهیم و این امر تنها از طریق توانمند سازی اقتصاد داخلی امکانپذیر است.
پورابراهیمی افزود: مسئولان باید به ظرفیتهای نیروی جوان و همچنین اقتصاد دانش بنیان توجه و از همه مواهب و ظرفیتهای طبیعی استفاده کنند و به این توانمندیها اتکا کنند و نگاه به بیرون را به نگاه به داخل تغییر دهند. در صورت خنثی سازی تحریمها، رفع تحریمها اتفاق خواهد افتاد. امروز دولت فکر میکند خنثی سازی تحریمها از طریق رفع تحریمها و مذاکره با آمریکا و اروپا محقق خواهد شد اما این نگاه اشتباه است. رفع تحریمها از طریق خنثی سازی تحریمها اتفاق میافتد.
وی تاکید کرد: هیچ دولتی نمیتواند بدون اتکا به توانمندی درونی در راستای خنثی سازی تحریمها و رفع تحریمها اقدام کند.
این نماینده مجلس گفت: بعضیها فکر میکردند با تغییر دولت آمریکا تحریمها تمام میشود، اما آمریکاییها نشان دادند دشمنی و عداوتشان نسبت به ماهیت انقلاب است و از اساس با انقلاب ما مخالف هستند. آنچه به جمهوری اسلامی کمک میکند که با اقتدار در مقابل دشمن بایستد این است که ابتدا تمام توان خود را در حوزه خنثی سازی تحریمها متمرکز کنند و بعد از آن رفع تحریمها را در دستور کار خود قرار دهند.
رفع تحریمها از معبر خنثیسازی تحریمها میگذرد
وی تصریح کرد: حل مشکلات مردم از معبر خنثی سازی تحریمها میگذرد. ۹۰ درصد تلاشها باید در این حوزه متمرکز شود و ۱۰ درصد مشکلات که ناشی از تحریم هاست، خود به خود رفع خواهد شد، زیرا آمریکاییها به این نتیجه خواهند رسید که تحریمها هیچ اثری نداشته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت برای رفع تحریمها به دنبال مذاکره برود و به خنثی سازی تحریمها توجه نکند، نتیجه اش این است که آقای روحانی بارها و بارها اعلام کرده است که «ما انتظار داریم دولت جدید آمریکا راهبردش را تغییر دهد». مجلس چنین انتظاری ندارد. این چه ادبیاتی است که رئیس جمهور به کار میبرد. ما انتظار داریم که دولت تمام قد بایستد و در عرصه میدان کار کند، تنها در این صورت است که غرب و آمریکا وادار میشوند پشت میز مذاکره قرار گیرند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰