تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 12:10
کد خبر : 103265

آیت الله بهجت در امور عبادی و زندگی بسیار منظم بودند

آیت الله بهجت در امور عبادی و زندگی بسیار منظم بودند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در سخنانی در مسجد جامع غدیر ضرابخانه پاسداران که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری برگزار شد، در تبیین ویژگی‌های انسان صالح با عمل صالح گفت: انسان صالح در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در سخنانی در مسجد جامع غدیر ضرابخانه پاسداران که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری برگزار شد، در تبیین ویژگی‌های انسان صالح با عمل صالح گفت: انسان صالح در ادبیات قرآن کریم انسانی است که آراسته به عمل صالح است. اگر عمل صالح سر تا سر زندگی ما را گرفت این عمل جان و روح ما را متصل به این خصیصه می‌کند و دیگر نمی‌گویند عملش صالح است بلکه می‌گویند او انسان صالحی است.

وی اظهار کرد: گاهی عمل شما صالح است می‌گویند این انسان این عمل صالح را داشت، اما گاهی می‌گویند او انسان خالصی است و بین این دو تفاوت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مخلصین خالص شدگان هستند، گفت: مخلصین کسانی هستند که خالص شده‌اند نه اینکه عمل آنها خالص است، جان و روح آنها خالص و ناب است و توحید سر تا پای وجود آنها را فرا گرفته است. قرآن نیز در آیه ۱۶۲ سوره انعام می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛ بگو: نماز من و قربانی من و زندگی من و مرگ من برای خدا آن پروردگار جهانیان است.»

وی ادامه داد: به صراحت قرآن مخلصین چنین افرادی هستند که خوش به حال چنین انسان‌هایی که افراد صالح هستند و همه چیز آنها فقط برای خدا است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ما نیز می‌توانیم جز مخلصین باشیم، گفت: همه انسان‌ها می‌توانند انسان خالص باشند، راهش در عین حالی که نمی‌توانم بگویم سخت است که اگر سخت بود آن را خداوند عالم بیان نمی‌کرد، اما شدنی است.

وی ادامه داد: انسان‌هایی که می‌خواهند در مقابل فطرت گام بردارند این کار برای آنها سخت نیست. مثلاً برای یک آدمی که معتاد به انواع اعتیادات شده سخت است آن را ترک کند، حالا کسی که معتاد به سیگار کشیدن نیست آیا سیگار کشیدن برای او سخت است یا سیگار نکشیدن؟ اصلاً چنین کسی سیگار را هم می‌بیند حالش بد می‌شود. بنابراین راه توحید راه سختی نیست، مگر راه فطرت سخت است؟ اما اگر انسان از فطرت فاصله گرفت هر چه از فطرت فاصله بگیرد این راه سخت‌تر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: اگر عمل صالح ادامه یافت و تکرار شد و مبدل به شاکله ما شد آن وقت ما انسان صالح می‌شویم، منتهی عمل صالح مگر بدون معرفت و ایمان و عقلانیت امکان دارد.

ابوترابی‌فرد به رابطه اقتصاد و علم اشاره و گفت: اقتصاد دانش بنیاد مطابق با فطرت انسان است و قرآن از زمان حضرت یوسف (ع) این را فریاد زده است و حضرت یوسف (ع) اقتصاد مصر را اقتصاد دانش بنیاد کرد. چون او هم حفیظ و هم علیم بود و نقشه راه اقتصادی اش مبتنی بر علم بود لذا کشور مصر را متحول کرد.

وی افزود: عمل صالح نیز یکی از مهمترین ویژگی‌هایش این است که مبتنی بر علم است، مبتنی بر قله‌های معرفت است، مبتنی بر ایمان است که اوج دانش و معرفت و بصیرت است، به این دلیل عمل صالح است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) درباره نیت انجام کارها گفت: این کلام پیامبر (ص) را دقت کنید که امام راحل نیز در مباحث اخلاقی خود به این حدیث اشاره می‌نمودند، حضرت می‌فرمایند: «لا یُقبَلُ قَولٌ إلاّ بعملٍ، و لا یُقبلُ قَولٌ و لا عملٌ إلاّ بنِیّهٍ، و لا یُقبلُ قَولٌ و عملٌ و نِیّهٌ إلاّ بإصابَهِ السُّنّهِ»، هیچ گفتاری ارزش ندارند مگر اینکه با عمل پیوند بخورد، بعد می‌فرمایند: قول و عمل هم هیچ ارزشی ندارد مگر به نیت.

وی ادامه داد: طبق این فرمایش پیامبر (ص) اهمیت هر کار و عملی بستگی به نیت و انگیزه انجام آن دارد. سیاستمداران هم حرف‌های خوب زیاد می‌زنند اما گاهی عمل خوب هم زیاد می‌کنند، اما با چه انگیزه‌ای؟ و هدف آنها از این کار چیست؟ در صورتی که انجام آن برای کسب رأی بوده است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: پس نه قول و نه انگیزه در انجام یک عمل شرط و اساس نیست، بلکه نیت مهم است و فقط نیت برای خدا بودن و انجام آن عمل هم طبق دستور الهی بودن مهم و لازم است تا یک عمل به عمل صالح تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: اولیا خدا واقعاً مراقب هستند؛ خدا شاهد است شخصیت‌هایی مثل آیت الله بهجت از قبل از بلوغ تا آخر عمرشان برای هر قدمی، برای هر سخنی و حتی برای هر سکوتی آنقدر می‌اندیشیدند تا حجت درست در دست داشته باشند.

وی ادامه داد: آیت الله بهجت یک برنامه منظمی در نماز، تحصیل و زیارتشان داشتند، این برنامه منظم ایشان بود و شاید جز در ساعات کسالت این برنامه تغییر نکرده است. امام راحل هم برنامه منظمی داشتند، در زمانی که در نجف اشرف مشرف بودند یک برنامه زیارت و نماز و درس ایشان در ساعت منظمی بود و یک روز این نظم تغییر نمی‌کرد و منظم بود زیارت حضرت امیر (ع) را در یک ساعت منظم می‌رفتند و فقط با روی کار آمدن حکومت بعث این برنامه تغییر کرد و فقط ساعات آن تغییر کرد اما نظم آن سر جایش بود.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: یک روز که با آیت الله بهجت به حرم مشرف شده بودیم، در آستانه ورود به حرم حضرت معصومه (س) بودیم که آیت الله بهجت ایستادند و به حقیر فرمودند: فلانی هر روز باید انسان فکر کند که امروز وظیفه اش چیست؟ مبادا خیال کنی من بر اساس عادت هر روز زیارت می‌آیم! بلکه باید هر روز فکر کنید ممکن است امروز این وظیفه دیگر نباشد!

وی ادامه داد: باید بدانید وظیفه الان چیست؟ و الان چه وظیفه‌ای بر گردن شما است؟ امام راحل که درس و نمازش ترک نمی‌شد و با نظم برقرار بود، تصمیم گرفت برای مقابله با ظلم نجف اشرف را ترک کند و گفت رسالتی دارم که به آن رسالتم متعهد هستم و من نمی‌توانم از ایستادگی در برابر ظلم و استکبار باز ایستم. اصلاً روی قواعد هم نگاه کنید همین است و انسان باید وظیفه خود را در شرایط مختلف بداند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد