تاریخ انتشار : جمعه 6 فروردین 1400 - 16:16
کد خبر : 102194

امام جمعه قم:‌راهبرد اصلی کشور بی اثر کردن تحریم‌هاست

امام جمعه قم:‌راهبرد اصلی کشور بی اثر کردن تحریم‌هاست

آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: این راهبرد که در منظومه فکری رهبری معظم انقلاب اسلامی است ۲ تاثیر خیلی مهم دارد، نخست آنکه موجب افزایش هزینه تحریم برای دشمن می‌شود و دیگر اینکه باعث افزایش توان ضربه پذیری اقتصاد داخلی خواهد شد. وی ادامه

آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: این راهبرد که در منظومه فکری رهبری معظم انقلاب اسلامی است ۲ تاثیر خیلی مهم دارد، نخست آنکه موجب افزایش هزینه تحریم برای دشمن می‌شود و دیگر اینکه باعث افزایش توان ضربه پذیری اقتصاد داخلی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اینکه دولت و ملت توان خود را برای دست‌یابی به این راهبرد مهم بالا ببرند باید طبق نظر رهبر معظم انقلاب چند محور را در دستور کار خود قرار دهند.

 سعیدی در تبین این محورها خاطرنشان کرد: باید اتحاد و انسجام ملی را حفظ کنیم، در همه زمینه‌ها قوی باشیم و به دشمن تحت هیچ شرایط اعتماد نکنیم.

خطیب  جمعه قم اضافه کرد: بیش از اینکه به فکر رفع تحریم از مسیر مذاکره باشیم به فکر خنثی کردن تحریم باشیم.

تولیت آستان  حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه یادآور شد: روی کار آمدن دولت جوان انقلابی، کلید حل مشکلات کشور است اگر جریان انقلابی به طور کامل و تمام قد در صحنه باشد اما جهت گیری‌های دولت حاکم بر کشور انقلابی نباشد کارآمدی با نگاه درون و انقلابی شکل نمی گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی کلیه امکانات و ظرفیت‌های کشور در دولت متمرکز شده‌است، دولت اگر یک دولت جهادی و انقلابی نباشد و بدتر از آن با چراغ خاموش به مذاکره مخفی با دشمنان مستکبر مشغول باشد مسلما جریان جوان انقلابی راه به جایی نمی‌بَرد.

امام جمعه قم بیان داشت: باید در انتخابات آینده همه تلاش کنند تا یک دولت جوان، مومن، با انگیزه، حزب اللهی، کار بلد، مقاوم، خستگی ناپذیر و غیر وابسته به بیرون از مرزها زمام امور را به عهده بگیرد.

وی  همچنین با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ افزود: رهبر معظم انقلاب هر سال در پیام نوروزی خودشان به مردم یک شعار راهبردی را مشخص می‌کنند و شعار امسال را تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها قرار دادند و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته فرمودند شعار سال قبل یعنی جهش تولید تا حدی در زیرساخت ها و امور زیربنایی انجام گرفته اما آن طور که شاید و باید در حد انتظار در اقتصاد عمومی اتفاقی رخ نداده‌است.

وی ادامه داد: برای اینکه آثار جهش تولید در زندگی و معیشت مردم دیده شود، معیار و ملاک این است که در زندگی مردم یک گشایش معیشتی و اقتصادی مشاهده شود که چنین نشد.

وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب شعار سال را با همان عنوان تولید ولی با یک ظرافت و لطافتی نامگذاری کردند و ۲ مطلب کلیدی را هم به آن اضافه فرمودند.

امام جمعه قم همچنین جهش تولید را یک امر راهبردی خواند و یادآور شد: تحقق آن وابسته به مقدمات و ملزومات آن است از این رو باید همه شاخص‌های اقتصادی و به تبع آن شاخص‌های سیاسی و اجتماعی مدنظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پشتیبانی و مانع زدایی اگر به صورت جامع و کامل مدنظر همه بویژه مسئولان و تصمیم گیران کشور قرار می‌گرفت قطعا می‌توانست در شرایط تحریم و شیوع کرونا نیز با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور منجر به تقویت و جهش تولید شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: در هر حال، مساله تحریم و کرونا در کنار سیاست‌های غلط ارزی و عوامل دیگر مانع تحقق کامل شعار سال گذشته شد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید قوانین و آیین نامه‌های دست و پاگیر را کنار بگذارد و شرایط را به گونه ای رقم بزند که سرمایه گذار و تولید کننده به راحتی کار خود را انجام دهند.

وی گفت: الان در کشور ما دلالی خیلی راحت تر از کار تولیدی است، شخصی که پول زیادی را از راه دلالی بدست آورده در بانک می گذارد و به این وسیله از چرخه تولید خارج می‌کند و از این راه پول زیادی در می آورد، به کشور هم ضرر می زند.

وی ادامه داد: کسانی که کارهای تولیدی انجام می دهند،  اصلا این سودها در بساطشان وجود ندارد ولی به لحاظ ایمان و اعتقاد و عشقی که به تولید دارند، زندگی و سرمایه  خود را خرج تولید و ایجاد اشتغال می‌کنند و با این خدمت خود زندگی هایی را نیز می چرخانند.

سعیدی گفت: شاید نسبت به سرمایه‌گذاری و تلاشی که در راه تولید انجام می‌دهند سود چندانی نیز نبرند حتی گاهی ضرر هم می‌کنند ولی بر اساس ایمان و تعهد و عشقی که به تولید و خدمت به کشور دارند در این راه مقاومت و تلاش می‌کنند.

امام جمعه قم تصریح کرد: در امر تولید فقط نباید از تولید کننده دفاع کرد تا مبادا در اثر حمایت همه جانبه با کیفیت خیلی بد، ناقص و غیر فنی یک محصولی را تولید و به مردم بدهد.

وی افزود: بخش مهمی از رونق تولید مربوط به تولید کنندگان است و تولید کنندگان باید محصولشان رقابتی و سالم باشد، مردم به آن رغبت داشته باشند و حتی قابل عرضه در بازارهای جهانی باشد.

 سعیدی گفت: در این فرایند باید صاحب‌نظران عرصه اقتصاد و تولید به جوانان دارای انگیزه، مشورت و میدان بدهند و از توانایی ها و ظرفیت‌های تمام نشدنی جوانان برای عزت و اقتدار کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از عوامل دیگری که نقش بازرسی و همچنین مبارزه با مفسدان اقتصادی دارد قوه قضاییه است بیان کرد: تا به حال شخص آیت الله رئیسی با همکاران خوبشان در این زمینه گام های موثری برداشتند ولی در این میان قوه مجریه در راستای تحقق شعار سال از ۲ قوه دیگر موثرتر و سنگین‌تر است.

وی افزود: دولت به عنوان قوه مجریه مخاطب اصلی است چون قوه مجریه با اختیارهای وسیعی که دارد بار اداره کشور به عهده اوست به طوری که ۹۰ درصد اختیارات کشور به قوه مجریه تعلق دارد.

سعیدی گفت: امیدواریم برای تحقق شعار سال رسانه ملی نیز کار خود را دقیق، مستمر و پیگیرانه و با تدبیر انجام دهد، نوشتن شعار سال چند روزی در گوشه تلویزیون کار خوبی است ولی کافی نیست باید همه تریبون دارها و رسانه‌ها در شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و ظرافت و توانمندی‌ها به کمک مسئولان و مردم بشتابند و موانع را نیز معرفی کنند تا شعار سال تحقق پیدا کند.

خطیب  قم در بخش دیگری ازز سخنان خود با اشاره به در پیش بودن نیمه شعبان این روز فرخنده را امید به آینده و اصلاح نهایی به وسیله امام زمان (عج)توصیف کرد و افزود: در این روز مستضعفان جهان از زیر ظلم مستکبران خارج می شوند و تحت ولایت امام عصر و حاکمیت الهی قرار می گیرند.

سعیدی تصریح کرد: روز میلاد حضرت ولی عصر(عج)‌ روز سربازان گمنام امام زمان است، از مجموعه ها و عواملی که در امنیت کشور نقش اساسی دارند وزارت اطلاعات است، این نیروهای مخلص بدون هیچ ادعا، با هوشیاری و حساسیت، سخت کوشش و پر تلاش خواب راحت خود را حرام می کنند تا مردم در آرامش و امنیت باشند، مبارزه با جاسوسان، تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری بخشی از رسالت آنهاست.

وی همچنین تاکید کرد: لباس سربازی ولی عصر را امام راحل بر تَن نیروهای وزارت اطلاعات کرده و مدال مجاهدانه خاموش را نیز از رهبر معظم انقلاب دریافت کردند.

وی گفت: این سربازان امام زمان با این لباس و این مدال با دشمنان برخورد و با افراد جامعه مهربانی می‌کنند، ما این روز را تبریک می‌گوییم و از مردم می‌خواهیم از طریق شماره ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات ارتباطات خود را با این سربازان گمنام حفظ کنند.

امام جمعه قم همچنین با اشاره به دوازدهم فروردین این روز را یکی از روزهای مهم ایران اسلامی عنوان کرد و افزود: در این روز ملت ایران با رای اکثریت قاطع خود ساختار سیاسی اجتماعی کشور را از نظام سلطنتی به نظام اسلامی و حکومت مردمی تغییر دادند.

وی یادآور شد: در ۱۲ فروردین ۵۸ ثمره مبارزه های ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام مقدس اسلامی با رای اکثریت قاطع مردم استقرار پیدا کرد.

وی در پایان ضمن دعوت از عموم مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه در ایام ولادت امام زمان(عج) بیان کرد: مردم ضمن برپایی جشن و سرور و پاسداشت این آیین سنتی و لازم، شیوه نامه ها را نیز رعایت کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد