تاریخ انتشار : یکشنبه 17 تیر 1397 - 8:21
کد خبر : 36154

طبق آیات قرآن ولایت امر به معروف به مؤمنان تعلق می‌گیرد

طبق آیات قرآن ولایت امر به معروف به مؤمنان تعلق می‌گیرد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، ۱۶ تیرماه در دیدار با اعضای شورای هیئات مذهبی شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع)، رحمت واسعه الهی را وجود مقدس امام حسین(ع)

طبق آیات قرآن ولایت امر به معروف به مؤمنان تعلق می‌گیرد/ لزوم تقویت ابعاد سیاسی و اجتماعی هیئات مذهبی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، ۱۶ تیرماه در دیدار با اعضای شورای هیئات مذهبی شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع)، رحمت واسعه الهی را وجود مقدس امام حسین(ع) برشمرد و خطاب به اعضای این شورا گفت: شما در بام رحمت واسعه الهی هستید و تلاش شما مردم را از این در رحمت وارد بهشت می‌کند.
وی افزود:‌ ما ممکن است با فردی که خطایی کرده مواجه شویم و به حق و به حساب غیرت دینی از کار خطا ناراحت می‌شویم، اما شاید کسی که خطاکار است عاشق امام حسین(ع) باشد و محبت اهل بیت(ع) را در سینه دارد. امام صادق(ع) می‌فرماید دست جلوی او نگیرید و به او فرصت دهید.
 
آیت‌الله دژکام تأکید کرد: وظیفه ما به عنوان روضه‌خوان و جارچی که در جلوی درب رحمت الهی ایستاده‌ایم و بقیه را دعوت می‌کنیم این است که اگر دیدیم کسی اهل محبت اهل بیت(ع) است ولو اینکه خطایی کرده به او فرصت دهیم و بخواهیم که خطا را جبران کند و ما دعا می‌کنیم خدا او را ببخشد و معنی هیئت همین است و این در بسته نیست.
امام جمعه شیراز بالاترین شرف را آن دانست که جلوی درب رحمت الهی ایستاده و مردم را به سمت آن دعوت کند و سپس ادامه داد: باید مسجدی در نظر بگیریم تا بتوانیم در آن جمع مذهبی داشته باشیم و در طول سال به‌صورت هفتگی برای اهل بیت(ع) یک مجلس گرفته شود و فرصت جمع شدن ارادتمندان و هیئتی‌ها ایجاد شود.

هیئات مذهبی در طول سال باید سازماندهی داشته باشند
وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های سوگواری حسینی گفت: هر ساله یک بار در ایام محرم رژه می‌رویم و امام زمان(عج) از لشکری که تشکیل دادیم سان می‌بیند، اما در طول سال باید سازماندهی خود را داشته باشیم و ان‌شاءالله به یاری خدا این کار را شکل می‌دهیم و اگر جلسات مستمر باشد همه مطالب گفته می‌شود و در طول سال پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد لذا حرکت مستمر باید شکل بگیرد.
آیت‌الله دژکام در ادامه به شکل‌‌گیری هیئات مذهبی توسط مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی در شیراز اشاره کرد و گفت: آن عالم ربانی در برنامه‌ریزی و مدیریت و سیاست یک دنیا را می‌توانست اداره کند، در شیراز که چنین ظرفیت‌های داشته‌ایم و داریم باید نقطه ضعف‌ها جبران شود و به همان سمت برویم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآور شد: بعضی‌ها در تلفظ می‌گویند هیئت عزاداری، در صورتی که عزاداری محور کار ما هست اما هیئت مذهبی است، یعنی همه جهات مذهبمان را به برکت این هیئات پیش می‌بریم و این مسئله باید مورد توجه ما باشد که هیئت یک پایه مدیریت و حکومت است.
وی با بیان اینکه گاهی فکر می‌کنیم حکومت به تنهایی می‌تواند همه کارها را ردیف کند، گفت: تجربه ۴۰ ساله انقلاب به ما ثابت کرده که یک گوشه‌ای از کار که در قرآن هست و ما به آن توجه نکرده‌ایم همین هیئات است. خدا در آیه ۷۱ سوره توبه می‌فرماید « وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ …؛ و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا مى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند» یعنی مردم خودشان باید وارد این عرصه شوند.

طبق آیات قرآن ولایت امر به معروف به مؤمنان تعلق می‌گیرد
آیت‌الله دژکام ادامه داد: سوای ولایت فقیه این یک نوع ولایت است که ولایت امر به معروف و نهی از منکر به مومنان تعلق می‌گیرد، یعنی مردان و زنان مؤمن این ولایت را دارند و اگر این ولایت بخواهد اعمال شود ما به هیئت نیاز داریم.
وی یادآور شد: یک تجربه ملموس این قضیه در ۲۲ بهمن سال ۵۷ سینه‌زن‌های امام حسین(ع) پیروز شدند و درعاشورای قبل از ۲۲ بهمن آن سال به فرمان امام راحل هیئت‌ها حرکت کردند و در ادامه تمام این کشور نهی از منکر کرد و تمام کشور امر به معروف کرد و انقلاب پیروز شد لذا در مسائل دیگر جامعه هم همین است.

همه مسائل را نباید به مسئول حکومت ربط داد
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: همه مسائل را نباید به مسئول حکومت ربط داد چون اگر همه تلاشش را هم بکند باز هم با یک گل بهار نمی‌شود و یک دست صدا ندارد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید ابتدا نقش هیئت‌ها را بازنگری کنیم و در ادامه به سازماندهی آن‌ها بپردازیم، گفت: در گذشته هیئت از مسجد شروع می‌کرد و روحانی همراهش بود و این شکل حرکت باعث امر به معروف و نهی از منکر می‌شد. امروز سمن(سازمان مردم نهاد) ایجاد کردیم و امر به معروف و نهی از منکر را به سمن‌ها واگذار کردیم.
 
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هیئت‌ها مانند یک سمن هستند و باید بازنگری کنیم و این نقش را به هیئت‌ها باز دهیم، گفت: این هیئت است که یک محله را سازمان می‌دهد و در آن مجموعه گناه و خلاف کمتر می‌شود و این نقش هیئت است و اگر به این موضوع توجه نکنیم هیئت به یک مراسم تبدیل می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد که سینه‌زنی به معنی صرفاً یک آداب و مراسم نیست بلکه سینه‌زنی احیای دین است و دین با سینه‌زنی امام حسین(ع) زنده می‌شود، برای احیای دین باید نقش سیاسی اجتماعی هیئت را قوی کنیم.
 
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه سوای برگزاری مراسم و روضه‌ها در هیئات، باید جنبه‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها تقویت شود، گفت: در فضای امروز جهانی، بازسازی جامعه جهانی را باید شروع کنیم. یک فضایی را ایجاد کنیم که هیئت نقش واقعی خود را ایفا کند و پیام امام حسین(ع) به سمت تمام عالم برود نه اینکه محدود به شهر و کشور خودمان باشد.
وی گفت: طبق آمار ارائه شده ۷۰۰ هیئت در شیراز موجود هست و این نشان می‌دهد از نظر ارادت به اسلام و اهل بیت(ع) چیزی کم نداریم و در ایفای نقش سیاسی اجتماعی هیئات کوتاهی شده که ان‌شاءلله حل می‌شود.

لزوم همکاری جوانان و افراد مسن برای انجام کارهای فاخر
آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نکاتی درباره جوانگرایی پرداخت و گفت:‌ دو چیز برای اینکه کار راه بیافتد لازم است، یکی تدبیر است؛ معمولاً آن‌هایی که سنی دارند به واسطه تجربه دارای نکات خوبی هستند. رأی افراد مسن باید اخذ شود و از فکر آن‌ها باید استفاده کرد اما برای اقدام باید از جوانان استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در کار با بزرگترها باید به‌صورت مستمر رایزنی شود و از آن‌ها دیگاه خواسته شود تا آن نتیجه‌ای که دلمان می‌خواهد را به دست بیاوریم، گفت: گاهی ما اقدام می‌کنیم اما تیزبینی بزرگترها را نداریم، آن‌ها تجربه دارند و نکاتی را می‌بینند که در کار به کمک می‌آید.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین تأکید کرد: در هیئت از جوانان استقبال کنیم و ارتباط با قدیمی‌ترها محفوظ باشد و از تجربیات آن‌ها استفاده شود. گاهی یک رأی پخته که یک بزرگتر می‌دهد یک مسیر را تغییر می‌دهد و بسیار ارزشمند است.
وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد تهیه کتابی برای مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی گفت: این جزو وظایف همه ما هست و باید خاطرات و تجربیات علمای بزرگی که زحمت کشیده‌اند را حفظ کنیم تا به نسل بعد ارائه دهیم و آن‌ها نیز استفاده کنند.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد