تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 20:07
کد خبر : 10130

عمل صالح باید ریشه ایمانی داشته باشد/ حضور قلب؛ ملاک قبولی نماز

عمل صالح باید ریشه ایمانی داشته باشد/ حضور قلب؛ ملاک قبولی نماز

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوطالب حجازی، رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه نماز اقرار به ربوبیت و الهیت خداوند است، اظهار کرد: نماز در تمام ادیان دارای اهمیت و ارزش است، زیرا هدف خلفت عبادت می باشد و بهترین عبادت در نماز تجلی پیدا می کند. وی

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوطالب حجازی، رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه نماز اقرار به ربوبیت و الهیت خداوند است، اظهار کرد: نماز در تمام ادیان دارای اهمیت و ارزش است، زیرا هدف خلفت عبادت می باشد و بهترین عبادت در نماز تجلی پیدا می کند.

وی پذیرش توحید، شکر نعمت های الهی و خاکساری در مقابل پروردگار را از جمله ویژگی های نماز دانست و افزود: حضور قلب مهمترین ملاک قبولی نماز است که به خضوع و خشوع نیاز دارد.

این کارشناس دینی با اشاره به راهکارهای دستیابی به خضوع و خشوع در نماز، تصریح کرد: در مرحله نخست، نمازگزار باید بداند که با خدا سخن می گوید؛ حتی اگر معنای کلمات را نفهمد. اگر نمازگزار معنای نماز و اسرار رکوع، سجود، تشهد، تکبیرالاحرام و… را بداند، قلب و زبان او هماهنگ خواهد شد و خود را در محضر الهی می یابد.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان کشف و شهود را آخرین مرحله در نماز خاضعانه و خاشعانه دانست و گفت: ضعف ایمان، بی توجهی یا کم اهمیت شمردن نماز، وسواس در قرائت کلمات بدون توجه به معنا و محتوا و ارتکاب به گناه انسان نمازگزار را از رسیدن به خضوع و خشوع باز می دارد.

حجت الاسلام حجازی ایمان و عمل صالح را لازم و ملزوم هم دانست و عنوان کرد: اخلاق حسنه و فضائل انسانی در معرض فساد قرار دارند، اما ایمان به خدا این فضائل را از فاسد شدن نجات می دهد. در واقع عمل صالحی پایدار است که ریشه ایمانی داشته باشد و نماز جلوه ایمان است.

وی با بیان اینکه نماز انسان را از ارتکاب به گناه بازمی دارد، خاطرنشان کرد: دین مجموعه ای از قوانین و مقرراتی است که از طرف خداوند برای آسایش و رفاه بشر آمده است لذا همانطور که عمل کردن به قوانین ساخته تفکر بشر عقب ماندگی محسوب نمی شود، عمل کردن به دین هم عامل پیشرفت جامعه است.

امام جمعه موقت رشت با اشاره به نقش مهم خانواده در اشاعه فرهنگ نماز به فرزندان، یادآور شد: اگر می خواهیم جوانان و نوجوانان به مساجد بیایند، باید از وسائل امروزی مانند فضای مجازی، تلویزیون، نرم افزار و… برای ترویج نماز و اهمیت و برکات این فریضه واجب الهی استفاده کنیم تا جوانان و نوجوانان ترغیب شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان «نماز و فضای مجازی» را محور اصلی بیست وششمین اجلاسیه سراسری نماز دانست و اضافه کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم استفاده از فضای مجازی جهت نشر افکار جمهوری اسلامی و خدمات نظام تاکید فرمودند.

وی از برگزاری اجلاسیه استانی نماز خبر داد و گفت: علاقمندان به شرکت در این اجلاسیه می توانند آثار خود را در قالب کلیپ های ۶۰ ثانیه ای با موضوع نماز، طرح های گرافیکی درباره نماز، نرم افزار موبایلی، عکس، بازی و سرگرمی ویژه کودکان و… تولید کنند.

حجت الاسلام حجازی بر لزوم بومی سازی برنامه های ترویج فرهنگ نماز تاکید کرد و متذکر شد: جوانان و نوجوانان می توانند در کانال «قرار ۱۷»، کانال «صدف» ویژه بانوان و کانال «نیک»(نمازیاوران کوچک) ویژه کودکان و نوجوانان عضو شده و از برنامه های ستاد اقامه نماز بهره مند گردند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد