تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 7:20
کد خبر : 10107

دل باید پاک باشد حالا نماز بخونی یا نخونی!

دل باید پاک باشد حالا نماز بخونی یا نخونی!

 سرویس حسینیه فردا، بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «تقوی در قرآن» که در ۲ بهمن سال ۱۳۷۴ ایراد شده است، تقدیم می‌شود.  تقوا چیست؟  هدف انبیا تقوا است، اصلاً خدا از آدم بی‌تقوا کار قبول نمی‌کند «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» مائده/ ۲۷ خمس نمی‌دهد زکات نمی‌دهد،

دل باید پاک باشد حالا نماز بخونی یا نخونی! سرویس حسینیه فردا، بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «تقوی در قرآن» که در ۲ بهمن سال ۱۳۷۴ ایراد شده است، تقدیم می‌شود.  تقوا چیست؟
 هدف انبیا تقوا است، اصلاً خدا از آدم بی‌تقوا کار قبول نمی‌کند «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» مائده/ ۲۷ خمس نمی‌دهد زکات نمی‌دهد، اما افطاری می‌دهد این افطاری قبول نیست.   اگر اهل تقوی هستی باید اهل اصلاح هم باشی وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً» نساء/ ۱۲۸ تقوی و احسان کردن در کنار یکدیگر است. بیا بیرون دو نفر را با هم آشتی بده. تقوا یعنی مفاسد را اصلاح کن، «وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً» نساء/ ۱۲۹.   همه دوستی‌ها یک بار مصرف است فقط متقین می‌مانند  «الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقینَ» زخرف/ ۶۷، همه دوستی‌ها در روز قیامت تبدیل به دشمنی می‌شود مگر افراد با تقوا.

  اگر تقوا نباشد کار خوب هم قبول نیست  کسی را می‌گفتند خیلی آدم خوبی است امام صادق (ع) وی را دید که به بقالی رفت و دو تا انار دزدید. رفت مغازه نانوایی و دو تا نان هم برداشت و پول نداد و رفت، و همینطور که می‌رفت انار و نان را داد به یک فقیر. امام صادق (ع) دید و به او گفت: تو چه کار کردی؟ مرد گفت: مؤمن باید زرنگ باشد. دو تا انار دزدیدم دو تا گناه شد. دو تا نان دزدیدم دو تا گناه. روی هم ۴ تا گناه شد، اما قرآن می‌گوید کمک به فقیر ضرب در ۱۰ می‌شود چهل تا پس چهل تا ثواب کردم چهار تا گناه از آن کم می‌شود می‌شود ۳۶ تا ثواب. امام فرمود: بله درست است که کسی کار خوب بکند ضرب در ۱۰ می‌شود، اما فقط عمل با تقوا، اگر تقوا نباشد کار خوب هم قبول نیست و پاداشی ندارد.  إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» حجرات/ ۱۳، گرامی‌ترین شما نزد خدا کسی است که تقوا داشته باشد. دل باید پاک باشد حالا نماز بخونی یا نخونی!  

دل باید پاک باشه و نیت آدم مهمه /حالا نماز بخونی یا نخونی :

اینکه دل باید پاک باشد، جمله درست و تعبیر زیبایی است اما کامل نیست.

به این حکایت قرآنی دقت کنید،در سوره مبارکه مائده ،انما یتقبل الله من المتقین آیه۲۷ /عمل را فقط از مردم با تقوا قبول می کنند .

 

ماجرا چه بود؟

قابیل که قربانیش پذیرفته نشده بود و به هابیل گفت : من تو را خواهم کشت و انگیزه این گفتار هم حسدی بوده که در دل قابیل زبانه کشیده ، چون هابیل مرتکب عملی نشده بود که مستوجب چنین تهدیدی باشد،و هابیل در جواب می گوید: مسأله قبول شدن قربانی یا قبول نشدنش هیچ ربطی به من ندارد و من جرم و تقصیری ندارم ، تنهاجرمی که هست از ناحیه توست که تقوی نداری و از خدا نمی ترسی و خدای تعالی به کیفر بی تقوائیت قربانی تو را نپذیرفت ،چون خدا فقط از متقین قبول می کند.

نتیجه:

صرفا نیت و قلب پاک کافی نیست، بلکه فاعل یا کننده کار، نیت (هدف که رضای الله است)و فعل مهم است. هر سه در کنار هم شرط قبول یا رد اعمال انسانهاست.

 در قرآن کریم ایمان درکنار، عمل صالح مطرح شده است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. افراد داری تقوی هر سه شرط را با هم دارند زیرا آنچه در نیت شان است با اعمالی که در بالا ذکر شد بروز برونی می دهند .

پس اینکه کسی بگوید نیتم پاک است ولی ابراز بیرونی یا عملی که از آن سر می زند چیز دیگری باشد ،نشان می دهد اهل تقوا نیست.

وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ (سوره مائده، آیه ۹) «خداوند کسانى را که ایمان آورده و عمل ‏هاى شایسته کرده ‏اند وعده داده که آن ها را آمرزش و پاداشى بزرگ است.»   

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد