تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 16:05
کد خبر : 99532

کمک دولت برای اجرای سیستم های کم‌فشار آبی در استان‌های کویر مرکزی

کمک دولت برای اجرای سیستم های کم‌فشار آبی در استان‌های کویر مرکزی

– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از  قم ، مالک بهمنش بعدازظهر امروز در دوازدهم جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: جلسات منظم و پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان مورد

– اخبار استانها –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از  قم ، مالک بهمنش بعدازظهر امروز در دوازدهم جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: جلسات منظم و پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان مورد تقدیر معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفته است که با توجه به شرایط تحریم و بحران کرونا پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان ارشد و دیگر مدیران اجرایی قابل‌تقدیر است.

وی ابراز کرد: برای پیگیری بحث پروژه‌های اقتصاد مقاومتی راهبرد و پیشنهادهای ۱۴ گانه ای با حضور معاون اقتصادی ریاست جمهوری مطرح شد که به‌موجب این راهبرد پیشنهاد شد با توجه به ساختار فعالیت هر استان علاوه بر رسته‌های ۱۴ گانه قبلی آسیب‌دیده از بحران کرونا، یک رسته با فعالیت خاص مشمول تسهیلات کرونایی قرار گیرد.

به گفته این مسئول؛ نکته قابل بررسی این است که به‌عنوان‌مثال در قم این اختیار وجود داشته باشد که صنعت کفش یا سوهان به شرطی که در رسته‌های ملی پیش‌بینی‌نشده باشد مشمول فرصت‌ها و تسهیلات کرونایی قرار گیرد.

 تفکیک قدرت پمپاژ اولیه و ثانویه و ممنوعیت صدور مجوز  

نماینده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد بخشنامه وزیر نیرو مبنی بر تفکیک قدرت پمپاژ اولیه و ثانویه گفت: طبق این پیشنهاد قرار شد تفکیک پمپاژ اولیه و ثانویه و ممنوعیت صدور مجوزهای پمپاژ در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه سال ۹۸ لغو گردد.

بهمنش خاطرنشان کرد: این تصمیم به اقتضای شرایط اتخاذ گردیده و موضوع حتی به دیوان عدالت اداری نیز کشیده شد و دیوان حق را به وزارت نیرو داد و نتیجه بررسی‌ها به دبیرخانه استان اعلام‌شده است.

به گفته وی؛ طبق راهبرد کلی برای استان‌های کویری پیشنهادشده است که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی با ظرفیت استان‌های کویری از جمله قم احداث شود.

استاندار مازندران: ۲۰ پروژه اقتصاد مقاومتی مازندران در حوزه زراعت چوب اجرایی شددهکده تخصصی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در استان مرکزی تشکیل می‌شودبررسی چالش‌ها، موانع و راهکارهای غلبه بر آن در طرح اقتصاد مقاومتی

وی عنوان کرد: محدودیت‌های مربوط به الزام رعایت دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون براساس سهمیه ابلاغی سازمان برنامه‌وبودجه کشور و تبصره ۴ ماده ۲ قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری مانع پیشبرد امراست و لذا پیشنهاد می‌شود اختیار جابه‌جایی میزان سهم بخش‌های اقتصادی به کارگروه اشتغال استان‌ها تفویض گردد.

وی تصریح کرد: در این راهبرد ۱۴ گانه همچنین پیشنهادشده سهم اعتباری استان از محل اعتبارات بند (د) تبصره ۴ قانون بودجه کل کشور از مبلغ ۲۷۰ میلیارد ریال به ۴۵۰ میلیارد ریال متناسب با میزان جذب افزایش یابد .

 سهم دولت در کمک به اجرای سیستم کم‌فشار در استان‌های کویر مرکزی 

نماینده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر کمک به اجرای تغییر سیستم آبیاری در استان‌های حاشیه مرکزی از جمله قم یادآور شد: در سال ۹۹ در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهادشده سهم دولت در کمک به اجرای سیستم‌های کم‌فشار در استان‌های حاشیه کویر مرکزی از ۷۷ میلیون ریال در هکتار به ۱۲۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار در سال ۹۹ افزایش یابد.

بهمنش اظهار داشت: طبق بررسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استان باید نرم ۷۷ میلیون ریال برای انجام آبیاری کم‌فشار در هکتار میانگین کشور و براساس فهرست‌بها عملیات اجرایی این‌گونه اقدامات تعیین‌شده و برای سال جاری قابل‌تغییر نیست و این امر باید از سوی مستندات جهاد کشاورزی استان پیگیری شود.

 محدودیت منابع و حرکت کشاورزان قمی به سمت سیستم پرفشار 

در ادامه این جلسه رئیس جهاد کشاورزی استان نیز اضافه کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی و اقلیم خشک و کویری قم باید تغییر سیستم آبیاری کشاورزی از پرفشار به سیستم کم‌فشار تغییر یابد، درحالی‌که در این زمینه جهاد کشاورزی اقدامات مطلوبی را اجرا کرده و با توجه به کمبود منابع مالی کشاورزان به سمت سیستم پرفشار تغییر روش دادند.

عباس پورمیدانی افزود: درحالی‌که برای سیستم آبیاری کم‌فشار ۷ میلیون تومان اعتبار و برای سیستم پرفشار بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون اعتبار در نظر گرفته‌شده است این محدودیت سبب شده کشاورزان سیستم پرفشار را انتخاب کنند که برای پیاده کردن این سیستم در ابتدا بررسی و تصمیم مدیریتی صورت گیرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد