تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1399 - 11:00
کد خبر : 99223

سلیمانی‌ها از ۱۸۴۰ بیمار کرونایی در منزل مراقبت کردند/ جهادگران شهید سلیمانی سنگ تمام گذاشتند

سلیمانی‌ها از ۱۸۴۰ بیمار کرونایی در منزل مراقبت کردند/ جهادگران شهید سلیمانی سنگ تمام گذاشتند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، در راستای منویات مقام معظم رهبری و به منظور قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس کرونا، از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ اجرای طرحی مشترک میان وزارت بهداشت و سازمان بسیج تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، در راستای منویات مقام معظم رهبری و به منظور قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس کرونا، از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ اجرای طرحی مشترک میان وزارت بهداشت و سازمان بسیج تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌ها کلید خورد. استان قزوین یکی از استان‌های موفق در اجرای این طرح بوده و دستاوردهای بزرگی را در این زمینه در جهت کاهش زنجیرهٔ انتقال، کاهش آمار مبتلایان و کاهش تعداد افراد بستری‌ داشته است.

حبیب‌الله سیاهکالی مرادی، معاون بهداشت و درمان سپاه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با اهداف طرح شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی این بود که با اجرای این طرح شاهد کاهش ۳۰ درصدی در آمار بیماران بستری‌ و کاهش ۴۰ درصدی در آمار بیماران سرپایی داشته باشیم، اما خوش‌بختانه با همکاری همه‌جانبهٔ نیروها و اعضای قرارگاه حاج قاسم سلیمانی، در هر دو مورد یعنی در آمار بیماران بستری و آمار بیماران سرپایی  به ۷۵ درصد کاهش رسیدیم.

خدمت به مردم در سه محور مراقبت، حمایت و نظارت

طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ فعالیت خود را در ۳ محور اعم از تیم‌های مراقبتی، تیم‌های حمایتی و تیم‌های نظارتی آغاز کرد. فعالیت تیم‌های مراقبتی متشکل از ۶۶۵ نیروی پزشک، پرستار، به‌ورز و بسیجی آموزش دیده در قالب ۳۲ تیم رهگیری و ۲۸ تیم مراقبت در منزل، جهت شناسایی و رصد بیماران از طریق انجام تست رپید از آنان، مراقبت از بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند و خدمات موردنیاز را در منزل دریافت می‌کردند، بود. پس از این رصد، تیم‌های حمایتی شامل ۵۱۸ تیم متشکل از ۳ هزار و ۶۸۲ نفر، وارد عمل می‌شدند و اگر فرد یا خانواده‌ای نیاز به خدمات حمایتی داشتند، با بسته‌های معیشتی یا حمایت‌های مالی دیگر، آنان را مورد حمایت قرار می‌داد.

 

در این طرح تعداد ۵۲ هزار و ۵۰۹ بستهٔ معیشتی و ۶۰۰ هزار عدد ماسک در قالب بسته‌های بهداشتی به خانواده‌های مبتلایان تحویل شد که ارزش ریالی این بسته‌ها ۱۳۸ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان بوده است. وظیفهٔ تیم‌های نظارتی نیز که متشکل از ۱۷۶ نیرو بودند این بود که در کنار نیروهای مرکز بهداشت و سازمان صمت به فعالیت اصناف نظارت کنند و هم‌چنین نظارت بر اماکن را بر عهده داشتند. این نیروها از ۱۰ هزار و ۵۳۸ واحد صنفی مواد غذایی بازدید به‌عمل آوردند که این بازدیدها در ۷۳۳ با همکاری شبکهٔ بهداشت واحدهای صنفی پلمپ شدند.

سیاهکالی مرادی در این‌باره اظهار می‌کند: ما در سطح استان در مجموع ۱۹ مرکز تست رپید راه‌اندازی کردیم که ۹ مرکز آن در محله‌های مختلف شهرستان قزوین بود و بقیهٔ مراکز نیز در شهرستان‌های دیگر استان راه‌اندازی شد و در این مراکز از افراد مشکوک به کرونا تست رپید گرفته می‌شد. یک مرکز غربالگری نیز در درمانگاه پاکروان قزوین راه‌اندازی شد که در بحث تست پی‌سی‌آر و انجام تست رپید فعالیت داشت. در این مرکز نیز از ۳ هزار و ۷۱۷ نفر تست پی‌سی‌آر انجام شد که تست ۱ هزار و ۲۲۶ نفر مثبت و بقیه منفی بودند. وی ادامه می‌دهد: در مجموع در استان قزوین در قالب طرح شهید سلیمانی ۴۰۴ پایگاه بسیج تبدیل به پایگاه‌های سلامت شده‌اند که در راستای اجرای قرنطینهٔ معکوس و نیز آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی هم‌وطنان گام‌های مثبتی برداشته‌اند و با مراقبت و حمایت و نظارت، تلاش در قطع زنجیرهٔ کرونا داشته‌اند.

 

مراقبت در منزل برای ۱ هزار و ۸۴۰ بیمار کرونایی

معاون بهداشت و درمان سپاه استان قزوین در رابطه با محاسن طرح شهید سلیمانی بیان می‌کند: طرح شهید سلیمانی محاسن فراوانی داشت که یکی از عمده‌ترین محاسن آن ایجاد ارتباط نزدیک و مستمر بین بسیج و وزارت بهداشت بود که این دو مجموعه همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته و دارند. این رابطهٔ نزدیک و مستمر در سطح استان از طریق ارتباط بین سپاه استان و دانشگاه علوم پزشکی، در سطح شهرستان‌ها از طریق ارتباط ناحیه با شبکه‌های بهداشت شهرستان، در شهرها از طریق ارتباط مراکز بهداشتی درمانی با حوزهٔ مقاومت بسیج، و در محلات نیز از طریق ارتباط پایگاه بسیج با پایگاه بهداشت محله بوده که با یکدیگر هماهنگ شده و آمار روزانهٔ بیماران تست مثبت و مبتلا به کرونا هر روز صبح از طریق پایگاه بهداشت محله در اختیار پایگاه بسیج قرار می‌گیرد که رصد و پایش و نیاز به مراقبت در منزل برای بیماران انجام شود. اگر بیماری نیاز به خدمات مراقبت در منزل داشته باشد و وضعیت وی به گونه‌ای نبود که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، به‌طور مداوم از طریق نیروهای قرارگاه تب‌سنجی و اکسیژن‌سنجی می‌شود و اگر نیاز به تزریق سرم داشت این عمل برای وی انجام می‌شود. تیم‌های مراقبتی ما در این طرح ۱ هزار و ۸۴۰ نفر را تاکنون در منزل تحت درمان قرار داده‌اند. این مسؤول در ادامه اظهار می‌کند: این طرح موجب شده است هزینهٔ درمان بیماران کم شود و نیاز نباشد این عزیزان برای درمان از منزل خارج شوند و از این طریق موجب انتقال ویروس به دیگر هم‌وطنان در مراکز درمانی یا در مسیر رفت و آمد به درمانگاه‌ها شوند.

گروه‌های جهادی در میدان مبارزه با کرونا پای‌کار بودند

همان‌گونه که در همهٔ حوادث از قبیل سیل و زلزله، گروه‌های جهادی پای‌کار بوده‌اند، از ابتدای شیوع کرونا نیز این گروه‌های مخلص در میدان مبارزه با این ویروس منحوس حاضر بودند و به طرق مختلف خدمت‌رسانی می‌کردند. سیاهکالی مرادی در رابطه با فعالیت گروه‌های جهادی در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: گروه‌های جهادی از ابتدای شیوع این ویروس در استان پای‌کار بودند، برخی از طلاب عزیز با حضور در بیمارستان‌ها جهت مراقبت بالینی از ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی، موجب دلگرمی بیماران و کادر درمان بودند. برخی از نیروهای جهادی نیز با اعلام آمادگی، علی‌الخصوص در پیک‌های سنگین کرونا در غسالخانه‌ها و مراسم تدفین بیماران خدمت‌رسانی می‌کردند. برخی دیگر از جهادگران نیز با پخت سوپ و آش و توزیع در میان خانواده‌های بیماران، آنان را مورد حمایت قرار می‌دادند. وی ادامه می‌دهد: مجموع فعالیت‌های نیروهای فعال در قرارگاه، موجب کاهش آمار مبتلایان به کرونا در سطح استان شد، به نحوی که اکنون خوش‌بختانه این بیماری در سطح استان در حالت کنترل شده‌ای قرار دارد.

 

آغاز فاز دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در قزوین

در ادامهٔ فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست طرح شهید سلیمانی در راستای مقابله و مبارزه با ویروس کرونا، طی روزهای اخیر فاز دوم این طرح در استان قزوین آغاز شده است. معاون بهداشت و درمان سپاه استان قزوین در رابطه با فاز دوم این طرح بیان می‌کند: در فاز دوم طرح شهید سلیمانی قرار بر این است که ظرفیت فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهیم. به این معنا که آمار تست‌های رپید را بالا ببریم و در سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها از افراد مشکوک تست گرفته شود. فاز نخست طرح به این صورت بود که به ازای هر فرد مبتلا به کرونا، از ۱۰ نفر از اطرافیان و نزدیکان وی که با او ارتباط داشتند تست گرفته می‌شد، اما در فاز دوم این عدد به ۲۰ نفر ارتقا می‌یابد و از ۲۰ نفر از اطرافیان فرد مبتلا تست گرفته می‌شود. وی ادامه می‌دهد: جهت اجرای فاز دوم این طرح، ۲۹۷ نیرو در سطح استان آموزش دیده و به شبکهٔ بهداشت معرفی شده‌اند. در قزوین ۸۲ نفر، تاکستان ۷۳ نفر، بوئین زهرا ۵۲ نفر، آبیک ۴۰ نفر، البرز ۴۰ نفر و در آوج نیز ۱۰ نفر جهت انجام تست‌های رپید آموزش دیده‌اند تا مراقبت‌ها افزایش یابند.

 

فاز دوم طرح شهید سلیمانی، یک عملیات ضربتی است

سیاهکالی مرادی در رابطه با تعداد تست‌های انجام شده در طرح شهید سلیمانی می‌گوید: در فاز نخست طرح شهید سلیمانی روزانه به طور میانگین ۱ هزار تست از هم‌استانی‌های عزیز گرفته می‌شد اما در فاز دوم این آمار به روزانه بیش از ۲ هزار تست خواهد رسید. فاز دوم این طرح از هفتهٔ گذشته در استان قزوین آغاز شده است و در دو مرحلهٔ دو هفته‌ای یعنی در مجموع در یک ماه انجام خواهد ‌شد. در این فاز از طرح تاکنون برای ۱ هزار و ۱۰۰ نفر در پایگاه‌ها تست رپید انجام شده، برای ۷۵ نفر در منزل و برای ۱ هزار و ۲۰۰ نفر نیز در ادارات تست انجام شده است. در فاز جدید سرعت شناسایی بیماران افزایش خواهد یافت و این امر موجب کاهش و یا قطع زنجیرهٔ انتقال خواهد شد. برای مثال اگر در استان قزوین در یک روز تست ۷۰ نفر مثبت باشد، ما باید در آن روز حداقل ۱ هزار و ۴۰۰ تست از نزدیکان این مبتلایان بگیریم تا بیماران سریع‌تر شناسایی شوند و اقدامات لازم برای آنان انجام شود. این مسؤول تصریح می‌کند: فاز دوم طرح شهید سلیمانی علاوه بر ادامه دادن رویکردها و اهداف فاز نخست در قالب تیم‌های مراقبتی و حمایتی و نطارتی، شناسایی بسیار سریع بیماران کرونایی را در دستور کار خود قرار داده است. در این فاز، به‌طور مثال اگر کارمندی در اداره یا کارگری در شرکت تست مثبت شود، ما منتظر بروز علائم در دیگر افراد اداره یا شرکت نمی‌مانیم و به‌سرعت از کلیهٔ کارمندان اداره و کارگران شرکت تست خواهیم گرفت تا آن‌ها در صورت ابتلا، این زنجیرهٔ انتقال را ادامه ندهند و با سرعت بیشتری شناسایی شوند. این یک طرح ضربتی است که بتوانیم بیماری کرونا را بیش از پیش تحت کنترل خود در آوریم.

 

خدمات‌دهی در طرح شهید سلیمانی در استان قزوین، رایگان بوده است

معاون بهداشت و درمان سپاه استان قزوین در رابطه با تفاوت اجرای طرح شهید سلیمانی در استان قزوین با سایر استان‌ها عنوان می‌کند: خوش‌بختانه قزوین یکی از استان‌هایی است که این بیماری در آن به خوبی کنترل شده و در حالت ثبات نسبی قرار دارد. هم‌چنین در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز استان قزوین یکی از استان‌های موفق است. وی ادامه می‌دهد: ما افتخار می‌کنیم که تمامی خدمات ارائه شده در منزل در طرح شهید سلیمانی در استان قزوین به‌صورت رایگان برای بیماران انجام شده است. خدماتی از قبیل رساندن کپسول اکسیژن به بیماران، دارو و سرم و دیگر خدمات در استان قزوین به‌صورت رایگان انجام شده است که این مسئله در بین استان‌های دیگر کم‌نظیر و یا حتی بی‌نظیر بوده است و این موجب افتخار ماست که باعث کم شدن هزینه‌های درمانی مبتلایان بوده‌ایم.

 

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس در قزوین، استان قزوین از جمله استان‌های بسیار موفق در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است که با مراقبت، حمایت و نظارت‌های مستمر موفق شده است این بیماری را تا حدود زیادی در استان کنترل کند. زیرا استان قزوین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و به‌عنوان شاهراه ارتباطی کشور در مسیر عبور و مرور ۱۳ استان قرار دارد، اگر کنترل نشود این ظرفیت را داراست که فاجعه‌ای عظیم در موضوع کرونا در آن رخ دهد. اما خوش‌بختانه طرح شهید سلیمانی موجب شده است استان قزوین جزو استان‌های موفق در کنترل این بیماری باشد و بی‌شک اعضای قرارگاه شهید سلیمانی در همهٔ استان‌ها تا ریشه‌کن شدن این بیماری از کشور از پای نخواهند نشست.

گزارش از معصومه امینی

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد