تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 18:31
کد خبر : 98786

مدرن‌ترین اورژانس پدافند شیمیایی منطقه را داریم

مدرن‌ترین اورژانس پدافند شیمیایی منطقه را داریم

سردار غلامرضا جلالی، رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت‌وگو با فارس درباره سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور اظهار داشت: در سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور وزارت صمت، نفت و نیرو مکلف شده‌اند مرکز ایمنی شیمیایی برای مجموعه‌های صنعت شیمیایی و کارکنانشان ایجاد کنند؛ همچنین وزارت صمت و وزارت کشور مکلف شدند نظام کنترل

سردار غلامرضا جلالی، رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت‌وگو با فارس درباره سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور اظهار داشت: در سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور وزارت صمت، نفت و نیرو مکلف شده‌اند مرکز ایمنی شیمیایی برای مجموعه‌های صنعت شیمیایی و کارکنانشان ایجاد کنند؛ همچنین وزارت صمت و وزارت کشور مکلف شدند نظام کنترل خرید و فروش مواد پرخطر شیمیایی را کنترل کنند به طوریکه اطمینان حاصل شود که در بازار مواد پرخطر شیمیایی در اختیار سوءاستفاده کنندگان قرار نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سویی ساختارهای دفاعی کشور مانند ارتش و سپاه در این موضوع دخیل شدند که بخشی از توانشان را در این حوزه بگذارند، مثلا دانشگاه بقیه‌الله(عج)، قطب درمان مصدومیت شیمیایی شد که مدرن‌ترین اورژانس درمان مصدومین شیمیایی منطقه در آنجا ایجاد شده که بسیار پیشرفته است البته باید این کار در استان‌های شیمیایی هم ایجاد شود.
سردار جلالی با بیان اینکه مسئولیت‌ها تقسیم شده است، گفت: در بخش درمان وزارت بهداشت مکلف شده که سلسله ارجاع درمان را متناسب با آمایش مراکز شیمیایی کشور تنظیم کند که با هماهنگی وزارت بهداشت دانشگاه بقیه‌الله (عج) به‌عنوان قطب درمان تعیین شده است چون دانش تخصصی، تجربیات، تجهیزات و زیرساخت‌های خوبی دارد.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این سؤال که در حوزه واکسن، قرارگاه پدافند زیستی و سازمان پدافند غیرعامل کشور اقداماتی انجام داده است؟ اظهار داشت: قبل از بروز کرونا، پیگیری‌های زیادی در حوزه نظام واکسن‌سازی کشور انجام شد و جلسات زیادی در مجموعه‌های رازی و پاستور با وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان داشتیم. جمع‌بندی‌مان این بود که نظام واکسن‌سازی کشور باید به روزرسانی شود و در قالب یک نقشه راه جدید، بازمهندسی شده و نقش بخش دفاعی، بخش خصوصی، بخش دولتی و اولویت‌ها تعیین تکلیف شوند.
وی بیان داشت: در دوران مقابله با کرونا هم از روز اول برای بحث واکسن کار را دنبال کردیم و از اسفندماه سال ۹۸، سازمان سپند وزارت دفاع که در بخش زیستی مسئول عمل کلی سازمان پدافند غیرعامل کشور است، اقدامات اولیه را آغاز کرد. در واقع در اسفند ۹۸ در بخش دفاع تولید واکسن آغاز شد و در اوایل فروردین توانستیم ویروس را کشت کنیم که گام اولیه و اساسی است.
سردار جلالی افزود: گام دوم این بود که مرکز رازی دعوت شد تا ببینیم چه برنامه‌ای برای تولید واکسن کرونا دارند. با کمال تعجب این مرکز به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز برای ساخت واکسن در کشور، اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای آنها تعیین نشده است.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: یک توافق دوجانبه بین بخش دفاعی کشور و موسسه رازی صورت گرفت. موسسه رازی نیازمند چند مورد کمک از جانب ما بود؛ یکی آزمایشگاه سطح ۳ و دیگری دسترسی به آزمایشگاه‌های ایمن. با توافق صورت گرفته برای تولید واکسن مشترک میان بخش دفاع و موسسه رازی این اقلام در اختیار رازی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ستاد اجرایی حضرت امام(ره) هم وارد این حوزه شد و با توجه به اینکه ستاد اجرایی از نظر اعتباری یک سازمان غیردولتی هست و درگیر مباحث مالی دولتی نیست، دستش بازتر است از همین رو پشتیبانی مالی و راهبری تولید را در این موضوع بر عهده گرفت.
آمریکایی‌ها به دنبال تست انسانی بدون هزینه واکسن فایزر بودند
سردار جلالی گفت: آمریکایی‌ها هم که واکسن فایزر را ساختند، گواهی رسمی به آن ندادند و تنها برای استفاده اضطراری به آن مجوز داده‌اند؛ از نکات جالب این است که وقتی واکسن فایزر را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که می‌گویند هرکس این واکسن را استفاده می‌کند باید مخاطراتش را بپذیرد، هیچ تضمین و بیمه‌ای هم نمی‌کنیم اما چون در مرحله اضطرار هستیم، از سه مرحله تست، یک مرحله تست شده و مجوز اضطراری آن تحت فشار صادر شده است.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: نوع پیدایش این واکسن هم مسئله‌دار بود، به این شکل هنوز تایید رسمی نشده اما به شدت علاقه‌مند به فروش آن بودند، در واقع دنبال تست انسانی بدون هزینه بودند که ما هم باید احتیاط می‌کردیم و یک واکسن پرمخاطره که هنوز امتحانش را پس نداده و تکنولوژی جدید آن هنوز تثبیت نشده را از سبد واکسیناسیون کشورمان حذف می‌کردیم. این کاری بسیار هوشمندانه و خردمندانه بود که توسط رهبر معظم انقلاب تصمیم‌گیری و ابلاغ گردید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد