تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 7:38
کد خبر : 98635

شفاف‌سازی عملکرد دولت در کرمان روی نوار امید

شفاف‌سازی عملکرد دولت در کرمان روی نوار امید

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، فشار اقتصادی کشورهای خارجی، تحریم‌ها و پس از آن گروه زدن زندگی و معیشت مردم با این چالش‌ها و ربط آن به مسائل سیاسی و در ادامه همصدایی برخی عوامل درونی کشور در ناکارآمدنمایی دولت چه مفهومی دارد، در نخستین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، فشار اقتصادی کشورهای خارجی، تحریم‌ها و پس از آن گروه زدن زندگی و معیشت مردم با این چالش‌ها و ربط آن به مسائل سیاسی و در ادامه همصدایی برخی عوامل درونی کشور در ناکارآمدنمایی دولت چه مفهومی دارد، در نخستین نگاه این پرسش در ذهن هر خواننده تداعی می‌شود که مسئول آن کیست؟

عصر ارتباطات است و هر فردی با هر نیتی می‌تواند عقاید خود را با استفاده از فضاهای موجود خبری به بخشی گسترده از جامعه انتقال دهد لذا بهتر است که برای تصمیم‌گیری در مورد شدت و ضعف عملکرد ابتدا شرایط را سنجید و اقدامات را دید و پس از آن، بر اساس منطق مبتنی بر استدلال و با اشراف کافی بر اطلاعات قضاوت کرد.

همانگونه که می‌دانیم شدیدترین تحریم‌های تاریخ جهان در دولت دوازدهم علیه کشور به وقوع پیوست، زمانی که ضرب العجل چندماهه به شرکت‌های بزرگ خارجی برای قطع همکاری اقتصادی با ایران داده شد و پس از آن جریمه‌های سنگین سبب شد که خیلی زود فعالیت این شرکت‌ها درون کشور متوقف شود.

پس از جمع‌آوری تولیدات خارجی درون کشور، بسیاری از خطوط تولید داخلی نیز به علت نداشتن تکنولوژی و یا دانش روز متوقف ماند زیرا بسیاری از شریک‌های خارجی به‌علت حفظ منافعشان دیگر حاضر به‌همکاری با ایران نبودند و سپس آمریکا با فشار بر دیگر کشورها فروش نفت به‌عنوان قلب اقتصاد ایران را، صادرات و واردات ما را محدودتر کرد و نزدیک به هزاران مصوبه تحریمی دیگر با شدیدترین نظارت‌های بین‌المللی، با هدف نارضایتی مردم، موجب گرانی بی حد و حصر درون کشور شد و عرصه اقتصادی را بر کشور تنگ تر کرد.

همچنین پایان سال ۹۸ ویروس کرونا اقتصاد دنیا را، به‌ویژه اقتصاد تضعیف شده ایران را با چالش‌هایی مواجه کرد، زیرا بسیاری کشورها مرزهای خود را بستند و ایران که از روش دورزدن تحریم‌ها برای حفظ مبادلات تجاری خود استفاده می‌کرد، بیشترین آسیب را دید، همزمان با این تحولات دنیا و ایران که در تاریخ بی‌سابقه بود، برخی افراد در داخل کشور با همصدایی با دشمنان خارجی آب بر آسیاب دشمن ریختند این افراد دانسته و یا ناآگاهانه با ناکارآمدنمایی دولت و آسیب به نظام، دقیقا جای بر پای اهداف دشمنان خارجی نهادند.

دولت با سیاست‌های داخلی خود توانست بخشی از پیامدهای اقتصاد فعلی را جبران کند اما می‌توان گفت، بهترین سنجش عملکرد از اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارزیابی و بررسی نتیجه عملکرد آنان است و در یک برش استانی به سراغ کرمان پهناور با ۱۱ درصد وسعت کشور رفتیم و اثرات سیاست‌ها و اقدامات بیش از هفت ساله دولت را در حوزه‌های مختلف آن بررسی کردیم که در نهایت قضاوت، مبتنی بر واقعیات و به دور از هرگونه سیاه‌نمایی باشد.

در این زمینه ارائه دستاوردها طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌تواند منجر به شفاف‌سازی افکار عمومی شود، دقیقا در شرایطی که برخی ها عامدانه قصد پنهان کردن اقدامات دولت را در جهت نیل به اهداف سیاسی خود دارند.

سیاست‌های دولت در توسعه استان کرمان

استاندار کرمان که از ابتدا فعالیت خود را با سفرهای شهرستانی و پیگیری میدانی مشکلات مردم پایه ریزی کرد گفت: اقدامات دولت همچون توجه به کارآفرینان، حمایت از سرمایه‌گذاران، ایجاد اشتغال برای جوانان، توسعه فضای کسب و کار، ارتقای مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای زیرساخت‌های عمرانی در نقاط مختلف استان، توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد و فعال شدن احزاب و گروه‌های سیاسی، پاسخگویی به رسانه‌ها، تکریم اهالی فرهنگ، ادب، هنر و فرهیختگان، توسعه فعالیت‌ها و مراکز فرهنگی می‌تواند به توسعه متوازن استان شتاب ویژه بخشد.

علی زینی‌وند افزود: همچنین در راستای تحقق بخشی به توسعه متوازن علاوه بر این موارد می‌توان به اصلاح روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی و تولید و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری و توانمندی‌های بومی، توجه ویژه به توانمندسازی جامعه و مشارکت‌بخشی به زنان در عرصه‌های مختلف، گسترش کسب و کارهای خرد، گسترش آموزش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان اشاره کرد. 

دولت و افزایش تولید انرژی برق و گاز و توسعه ارتباطات

استاندار کرمان گفت: افزایش تولید انرژی برق، افزایش تولید خطوط انتقال و فوق توزیع، افزایش ظرفیت پست‌های انتقال از پنج هزار و ۸۰۰ مگاولت آمپر به ۱۰ هزار و ۶۸۵ مگاولت آمپر و فوق توزیع برق از سه هزار و ۸۱۷ مگاولت آمپر به چهار هزار و ۸۰۷مگا ولت آمپر در صنعت برق طی چند سال اخیر و در شرایط تحریم محقق شد.

زینی وند ادامه داد: ضمن آنکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی استان با رشد ۶۹ درصدی از ۲ هزار و ۲۷۳ به سه هزار و ۸۴۲ مگاوات رسید.

وی اضافه کرد: در همین مدت درصد خانوار شهرهای گازرسانی شده استان کرمان از ۷۱ درصد به ۹۴ درصد و خانوار روستاهای گازرسانی شده از ۲۶ درصد به ۴۶ درصد رسید.

زینی‌وند بیان داشت: تداوم اجرای عملیات طرح فاضلاب شهری در کرمان، سیرجان و زرند که ۲۵ سال فقط ۲۵ درصد پیشرفت داشت اتفاق مثبت دیگر در استان کرمان بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق شد. 

اقدامات شاخص دولت در حوزه صنعت و معدن کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با اشاره به اقدامات هفت ساله دولت گفت: اجرای ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان که در ادامه به یزد می‌رسد و فازهای بعدی آن نیز به زودی آغاز می‌شود، در کنار تشکیل معین‌های توسعه که از سال ۹۳ تاکنون فعالیت‌های زیادی در استان انجام داده‌اند از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در استان کرمان محسوب می‌شود.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: تکمیل زنجیره فولاد، افزایش ۱۴۰ درصدی تولید کنسانتره آهن از ۱۲.۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن، افزایش ۳۵۰ درصدی تولید گندله از پنج میلیون تن به ۲۲.۵ میلیون تن، تحقق ظرفیت تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی برای اولین بار در استان، تحقق ظرفیت تولید ۴.۳ میلیون تن شمش آهن برای نخستین بار در استان تنها بخشی از اقدامات در حوزه فولاد است.

وی تصریح کرد: همچنین افزایش ظرفیت تولید مس کاتد به میزان ۲۳ درصد، افزایش ۲۰۰ درصدی تولید کُک استان از ۴۰۰ هزار تن به یکهزار و ۲۰۰ هزار تن، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی استخراج معادن استان از ۴۵ میلیون تن به بیش از ۹۷ میلیون تن، افزایش ۲۳ درصدی ذخایر معدنی قطعی استان از ۴.۷ میلیارد تن به ۵.۸ میلیارد تن طی این دولت انجام شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: افزایش ۱۱۷ درصدی میزان استخراج زغالسنگ از ۸۸۹ هزار تن به یکهزار و ۹۳۱ هزار تن، ایجاد زیر ساخت در استان از محل ماده ۴۳ برنامه ششم برای نخستین بار و افزایش ۲۱ برابری وصولی حقوق دولتی نسبت به ابتدای دولت، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری فعلی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه صنعت و معدن استان کرمان، افزایش ۳۶۰ درصدی تولید فرش دستباف از ۱۵۰ هزار مترمربع به ۷۰۰ هزار مترمربع از دیگر فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن در استان کرمان است. 

وی گفت: همچنین میزان صادرات از گمرکات استان طی هشت سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی همراه شد و ارزش صادرات غیرنفتی استان از ۷۹۶ میلیون دلار به یک هزار و ۸۷۲ میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: استان کرمان با ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده رتبه نخست کشور را در تولید کنستانتره و گندله کشور دارد.

حسینی نژاد با اشاره به تحقق ۸۷ درصدی طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: پروژه‌های بزرگ افتتاح طرح آهن اسفنجی فولاد سیرجان ایرانیان و کارخانه کک سازی فولاد زرند با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۳ و افتتاح خطوط پنج و ۶ کنستانتره گل‌گهر با ظرفیت چهار میلیون تن و فاز دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت ۱۶۰ هزارتن کنستانتره مس را در سال ۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری داشتیم.

وی بیان داشت: همچنین طرح تولید گندله پنج میلیون تن شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، طرح تولید گندله ۲.۵ میلیوتن تن شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، طرح تولید پالایشگاه مس خاتون آباد، تولید کودهای کشاورزی کلات بر پایه ترکیبات کلات کننده گیاهی، توسعه تولید کابلهای فیبر نوری داخل ساختمانی INDOOR، تکمیل و راه اندازی فرآوری مس تخت گنبد، احیای مستقیم شماره یک (فاز گهر)توسعه آهن گلگهر، فولاد کرمان پروژه جمع آوری غبار، افزایش ظرفیت و راندمان زغالشویی زرند، نورد میلگرد جهان فولاد سیرجان از پروژه های افتتاح شده مهم در سال ۹۵ بودند.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ نیز خط هفت کنسانتره ۲ میلیون تنی گلگهر، تاپ اکو خاورمیانه ( فرو کروم )، فرو آلیاژ ۲۶ هزار تن رباط، تولیدی رینگ خودرو اروند چرخ، افزایش ظرفیت کارخانه سکه زنی کرمان، بازیابی آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، افزایش ظرفیت و راندمان زغالشویی همکار و خردایش مجدد کنسانتره آهن فولاد سیرجان ایرانیان (میدکو) افتتاح شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: طرح‌های ملی سال ۹۷ استان کرمان هم شمش فولاد یک میلیون سیرجان ایرانیان، تولید پنج هزار دستگاه خودرو کارمانیا خودرو، سیستم انتقال سنگ شکسته سیرجان گلگهر، آهن اسفنجی ۲ سیرجان فاز کوثر، گندله ۲.۵ میلیون تن فولاد بوتیا و ایجاد بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت اکتشافی بخش معدن استان بودند.

وی یادآور شد: از پروژه‌های بزرگ سال ۹۸ استان کرمان نیز می‌توان به افتتاح طرح تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی احیا استیل فولاد بافت، طرح تولید یک میلیون تن شمش جهان فولاد سیرجان و افتتاح طرح تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن فولاد گل‌گهر اشاره کرد.

حسینی نژاد افزود: طرح های مهم افتتاح شده سال۹۹ نیز طرح توسعه مس خاتون اباد، کارخانه اسید خاتون اباد و کارخانه اکسیژن خاتون اباد بودند که افتتاح همه این طرح‌ها به جهش تولید و اشتغالزایی در استان پهناور کرمان انجامیده است.

ثبت پنج اثر جهانی و توسعه گردشگری کرمان در دولت تدبیر و امید 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده استان کرمان در فهرست جهانی از ۲ به هفت اثر رسید و همچنین صدها اثر ثبت ملی شده‌اند.

فریدون فعالی افزود: تعداد مراکز اقامتی استان کرمان از ۶۳ مرکز به ۴۳۳ و تعداد ۳۳۵مرکز بوم‌گردی طی دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ تا۹۸ ضریب نفوذ تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان کرمان از ۲۶.۷ به ۳۱.۴ و تلفن همراه از ۷۹.۷۴ به ۱۰۴.۲۴ رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرح های زیادی برای تحول گردشگری استان اجرا شده است افزود: فعالیت خانه های بوم گردی از حدود چهار سال قبل آغاز شده و در حال حاضر تعداد ۳۰۹ واحد بوم گردی با اشتغالزایی ۹۲۷ نفر در کرمان فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: رشد ورود گردشگران داخلی و خارجی با استان در سالهای اخیر بسیار بالا بوده است طوری که سال گذشته بیش از ۶۰ هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی و طبیعی کرمان بازدید کرده اند و در ایام نوروز ۹۷ افزون بر سه میلیون نفر به این استان سفر کردند.

وی گفت: با مرمت آثار و بناهای تاریخی همچون باغ فتح آباد، خانه حاج آقا علی رفسنجان، کاروانسرای وکیل و غیره حوزه گردشگری استان بسیار پر رونق شده است.

تحول سلامت کرمان در دولت تدبیر و امید

تحول در حوزه سلامت که از آن می توان به یک انقلاب در حوزه درمانی کشور برای نخستین بار اشاره کرد را می توان از دیگر اقدامات موثر دولت یازدهم در کشور دانست که گستره وسیعی از خدمت رسانی بهداشتی به مناطق مختلف کشور بخصوص ساکنان روستا ها و عشایر را در بر گرفته است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این ارتباط گفت: اجرای طرح تحول سلامت در استان کرمان با ثمرات ارزنده‌ای همراه بود که می‌توان به افزایش تعداد خانه‌های بهداشت به ۹۰۹ مرکز، تعداد مراکز توانبخشی به ۲۸۱ مرکز، تعداد کل بیمارستان‌ها به ۴۱ مرکز و تعداد تخت‌های فعال به ۵۱۷۲ تخت اشاره کرد.

حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: همچنین با اجرای این طرح سرانه تخت‌های موجود در موسسات درمانی فعال به ازای ۱۰ هزار نفر از ۱۲.۷۱ به ۱۶.۷۷ رسید.

افزایش ۶۸درصدی سیستم های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تا سال ۱۳۹۲ حدود ۸۹هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده بود که با اقدامات انجام گرفته اکنون این میزان با رشد ۶۸درصدی به ۱۵۰هزار هکتار رسیده است.

عباس سعیدی  افزود: اجرای بیش از پنج هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع برای نخستین مرتبه در استان کرمان، پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح، تدوین و اجرای برنامه پنج ساله کاشت سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان  است.

رشد ۳۴۰درصدی کشت های کم آب با صرفه اقتصادی 

به گفته سعیدی سطح زیرکشت های کم آب و اقتصادی در استان کرمان تا سال ۹۲قریب سه هزار و  ۶۰۰هکتار بوده که در دولت تدبیر و امید این سطح با افزایش ۳۴۰درصدی به قریب ۱۶هزار هکتار رسییده است .

وی به اجرای طرح توسعه کشت زعفران در استان کرمان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال ۱۳۹۲ حدود ۴۷۰ هکتار با تولید ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بوده که این میزان در حال حاضر به هزار و ۳۸۰ هکتار با تولید چهار هزارو ۸۶۰ کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: این سازمان در طرح توسعه کشت گل محمدی نیز موفق عمل کرده به طوری که سطح زیرکشت این محصول در سال ۱۳۹۲ به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید  پنجهزار و ۵۰۰ تن بوده و اکنون این مقدار به سه هزار و ۸۰۰ هکتار با تولید هشت هزار تن رسیده است .

وی همچنین افزود: در توسعه کشت زرشک نیز سطح زیرکشت تا سال ۹۲ حدود ۲۶ هکتار با تولید ۱۹ تن بوده و اکنون این سطح به ۱۷۵ هکتار با تولید ۲۷ تن رسیده است.

سعیدی به توسعه کشت گیاهان دارویی در کرمان به عنوان پروژه ای موفق اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال ۹۲ حدود ۶۸۰ هکتار بوده و اکنون به هزار و ۷۰ هکتار با متوسط عملکرد تر ۳.۵ تن در هکتار رسیده است.

افزایش ۶۰درصدی کشت گلخانه ای کرمان

وی اظهار داشت: همچنین توسعه کشت های گلخانه ای  نیز در استان کرمان  تا سال ۹۲ قریب یکهزار  و ۵۱۰ هکتار با متوسط عملکرد ۱۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر افزایش این سطح به ۲هزار و ۴۲۰هکتار  با متوسط عملکرد ۳۳ هزار تن سبزی و صیفی و ۹  میلیون گل شاخه بریده در سال رسیده است.

سعیدی گفت: سازمان جهاد کشاورزی کرمان در تولید بذور محصولات اساسی و استراتژیک به خودکفایی رسیده است به طوری که میانگین تولید بذور گندم و جو در سال های قبل چهار هزار و ۲۰۰  تن بوده که به هفت هزار تن افزایش یافته است.

وی به اجرای طرح توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: سطح اجرایی کشاورزی حفاظتی در سال۹۲ پنج هزار هکتار بوده و اکنون این مقدار به هفت هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: افزایش سطح زیرکشت سورگوم از ۵۰۰  هکتار به هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی به اجرای طرح های مبارزه و کنترل آفت زنجره خرما، گردو و زنجره خرما در استان کرمان اشاره کرد و گفت: ساماندهی فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی یکی از اقدامات شاخص استان کرمان است که در این راستا جهاد کشاورزی کرمان رتبه نخست را دارد.

توسعه ۵۰درصدی صنایع فراوری کرمان 

سعیدی همچنین گفت : صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی موجود در استان تا سال ۹۲ از ظرفیتی قریب  ۲هزار و ۴۰۰تن برخوردار بود که در دولت تدبیر و امید با اختصاص تسهیلات بانکی و حمایت از متقاضیان با افزایش ۵۰ درصدی  سه هزار و ۶۰۰ تن در سال رسیده است .

وی به اجرای طرح هویت گذاری ۹۳ هزار راس دام سنگین در کرمان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح سالانه ۵۴ میلیارد تومان عاید استان می شود.

سعیدی گفت: پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند با افزایش ۳۰۰ راس لاپاراسکوپی به ۱۰ هزار و ۳۰۰ راس در سال جاری و پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی بز برای اولین بار در استان کرمان با تلقیح چهار هزار و ۲۰۰ رأس با اسپرم سانن از سال ۹۵ تاکنون از افتخارات این استان است.

وی به اجرای طرح توسعه فعالیتهای شیلات و آبزیان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تولید آبزیان در کرمان در سال ۹۲  ۹۷۰ تن بوده و این رقم در سال گذشته به ۲ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: راه اندازی بزرگترین مرکز تولید و پرورش آرتمیا در کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

تسهیلات سرمایه در گردش برای شتاب بخشی به روند صدور محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از فراهم نمودن تسهیلات سرمایه در گردش به امر صادرات محصولات کشاورزی و باغی توسط دولت اشاره کرد و گفت : برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید خط اعتباری به صورت شناور در کشور برای صادرات محصولات اساسی فراهم شده است .

سعیدی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴تاکنون قریب  چهار هزار و ۵۰۰میلیاردریال از تسهیلات در استان کرمان جذب و در اختیار صادر کنندگان قرار گرفته است .

وی به پرداخت تسهیلات ویژه صادرات محصولات کشاورزی و راه اندازی بورس محصولات کشاورزی برای اولین بار در استان اشاره کرد و افزود: بورس پسته در شهرستانهای زرند و سیرجان راه اندازی و در حال فعالیت است و در دو شهرستان رفسنجان و کرمان در حال راه اندازی است.

سعیدی تاکید کرد: راه اندازی بورس خرما در شرق استان کرمان در حال پیگیری است.

وی به برنامه های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی در استان کرمان اشاره کرد و بیان کرد: تدوین سند اجرایی اقتصاد مقاومتی (شناسایی پروژه های اولویت دار و تدوین برنامه اجرایی پنج ساله، تهیه فرمت نیپا برای پروژه های اقتصاد مقاومتی به تفکیک شهرستانها، بررسی، تدوین و تهیه ۴۰۰ پروژه شهرستانی و ابلاغ جهت اجرا، احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و احداث و تکمیل سردخانه ها از دیگر  اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: راه اندازی صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در جهاد کشاورزی کرمان است به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۴ صندوق در کرمان فعال بود و در دولت تدبیر و امید به این تعداد ۶۶ صندوق اضافه شد و هم اکنون ۲۲ صندوق در حال راه اندازی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم عنوان کرد: امسال سطوح زیر کشت گلخانه‌ای در استان کرمان به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید و در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری، سطح زیرکشت دانه‌های روغنی و تولید آبزیان رشد قابل توجهی داشته‌ایم.  

اجرای ۱۶۰ هزار مترمربع فضای ورزشی در کرمان

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های ورزشی می تواند در استان موجب امیدآفرینی شود گفت: در بخش توسعه زیرساخت ها یکی از موثرترین اقدامات، ۱۶۰ هزار متر فضای ورزشی در طول ۲ سال گذشته در استان اجرا شده که این آمار در مقایسه با سایر استان ها قابل قبول ارزیابی می شود.

میثم پاریزی افزود: استان کرمان با افتتاح این طرح‌ها در بخش هزینه و مساحت اضافه شده و فضای تخصصی فضای ورزشی جزو سه استان برتر کشور است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌ها و بنگاه های اقتصادی در طرح های مشارکتی برای توسعه فضای ورزشی استان کرمان کمک کردند.

پاریزی افزود: فرایند توسعه متوازن‌ به‌عنوان دغدغه استان در این اداره کل پیگیری می شود ‌و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی را به صورت بهینه در کمیته زیر نظر استاندار در راستای توسعه متوازن استان و توزیع خدمات و امکانات گام برداریم.

وی عنوان کرد: استان کرمان در لیگ های برتر کشور ۴۱ تیم دارد که این عدد در مقایسه با استان ها رقمی قابل توجه است و در لیگ‌های سایر زیرگروه ها نیز ۸۰ تیم از استان به رقابت می پردازند که ۴۰ درصد تیم ها مربوط به بانوان هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: به دنبال گسترش ظرفیت ها در بخش جوانان هستیم و همچنین ۴۰ درصد ورزشکاران سازمان یافته و تیم های حاضر در لیگ های کشور از بانوان هستند که این آمار نشان می‌دهد که اداره کل در راستای شعار جامعه ۵۰ درصدی بانوان موفق عمل کرده است.

وی بیان داشت: تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۱۰ هزار نفر ورزشکاران سازمان یافته داشتیم که این آمار در راستای توسعه ورزش همگانی و نشاط عمومی استان کرمان رقم خورده است.

پاریزی گفت: طی یک سال گذشته که کشور درگیر کرونا بود،‌ ازین فرصت برای ترویج ورزش همگانی استفاده شد.

وی یادآورشد: پویش های ورزش در خانه و میزکار میز ورزش راه اندازی شد که کرمان در این ۲ پویش رتبه سوم کشور شد.

سمن‌های دارای اعتبارنامه کرمان به ۱۴۵ مورد رسید

وی با اشاره به حوزه جوانان به‌عنوان رسالت مهم اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: بیش از ۱۴۵ سمن دارای اعتبارنامه در استان‌ وجود دارد که این آمار به لحاظ کمی قابل توجه محسوب می‌شود.

پاریزی افزود: نگاه وزارت ورزش و جوانان موجب جایگاه ویژه استان در حوزه کیفی سمن‌ها شده و در سال گذشته شاهد افتتاح ۲ طرح ملی در استان بودیم و شبکه آسیب های اجتماعی برای رسیدگی به‌مسائل‌ حاشیه ای که دبیرخانه آن در کرمان است.

وی عنوان کرد: طرح ملی امید زندگی که سامانه مشاوره ای است که امکان به قشرهای مختلف جامعه برای استفاده برنامه های مشاوره ای را می دهد که جای تبلیغات بیشتر دارد.

موارد اعلام شده، تنها گوشه ای از اقدامات دولت تدبیرو امید در استان کرمان در بخش های مختلف بود و امید می رود که باتوجه به عزم راسخ و پایدار دولتمردان در این استان، مسیر توسعه همه جانبه با سرعتی بیش از پیش تداوم یابد.

بررسی اقدامات انجام شده در فضای بسته تحریم‌ها و همزمان با شیوع ویروس کرونا به‌عنوان نخستین مرحله در تاریخ کشور، ایرانیان را به خودباوری رساند و در این خصوص بنیادی نهاده شد که در صورت ادامه استقلال اقتصادی کشور را معنا می‌کند.

به‌طور حتم اجرای فعالیت‌های توسعه ای در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ها در آغاز کار با چالش‌هایی روبرو است اما بیشترِ شاخص‌های توسعه در استان کرمان از رشد قابل قبولی در این مدت برخوردار بوده‌اند و تعدادی از شاخص ها با وضع مطلوب همچنان فاصله دارد که با همبستگی تمامی آحاد جامعه قطعا توسعه اقتصادی استان کرمان و رفع مشکلات معیشتی مردم این استان را به دنبال دارد و این جمله را معنا می‌کند که در سخت ترین شرایط‌ هم می‌توان امید را به مردم این استان هدیه کرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد