تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1399 - 18:23
کد خبر : 95975

بلیط رزرو نکنید، در صورت تداوم شرایط فعلی کرونا سفرهای نوروزی منتفی است

بلیط رزرو نکنید، در صورت تداوم شرایط فعلی کرونا سفرهای نوروزی منتفی است

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولین هم تاکید کنیم، ساده‌انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا‌کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد.علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا یک RNA ویروس است، اظهارداشت: با گذشت یک سال از شیوع بیماری در کشور قطعاً انتظار

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولین هم تاکید کنیم، ساده‌انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا‌کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد.
علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا یک RNA ویروس است، اظهارداشت: با گذشت یک سال از شیوع بیماری در کشور قطعاً انتظار داریم که جهش‌هایی در آن صورت گرفته باشد. برای درک بهتر موضوع می‌توانیم در مورد ویروس آنفلوآنزا صحبت کنیم که واکسن آن با توجه به جهش‌های مداوم آن باید هرساله تغییر کند تا اثربخشی مناسب را داشته باشد. این موضوع مثالی برای شناسایی بهتر ویروس است که به طور طبیعی پس از یکسال، تغییر و جهش در آنها طبیعی است. اما اینگونه نیست که جهش‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و… تنها جهش‌های ویروس باشند و قطعا در نقاط مختلفی از دنیا از جمله کشور ما جهش در ویروس کرونا رخ داده است، اما این جهش‌ها از آن جهت اهمیت کمتری
داشته‌اند که نتوانستند بیماری‌زایی ویروس را افزایش دهند.‌
۱۱۲ ابتلا و ۸ فوتی ناشی از کرونای انگلیسی
در کشور تا ۵ اسفند
رئیسی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا روز ۵ اسفند ماه جاری، ۱۱۲ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا در کشور شناسایی کردیم که ۸ نفر آنها فوت کردند. این جهش در استان‌های خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین، فارس به ویژه شهرستان لارستان و هرمزگان شناسایی شده است. بنابراین؛ این یک پیام مهم دارد که ویروس در سطح کشور در حال گردش است.
ورود موارد زیادی از بیماران از امارات
وی درباره کنترل مرزهای کشور نیز گفت: تنها مشکل مرزهای عراق نیست؛ تاکنون موارد زیادی از ورود بیماران را از امارات هم شاهد بوده‌ایم‌. در مورد مرزها چند نکته مهم بسته به نوع آنها وجود دارد. مرزهای هوایی تا حد بسیار بالایی قابل کنترل هستند زیرا در خارج از کشور باید با تست PCR منفی سوار هواپیما شوند و به محض ورود به کشور هم ملزم به دادن تست PCR هستند. مرزهای آبی هم معمولا برای تجارت‌ها است که در مورد آن هم براساس پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌شود، اما مرز زمینی بر دو نوع است؛ مرز زمینی قانونی و مرز زمینی غیرقانونی که در هر دوی آنها مشکل داریم. اکنون مرز زمینی قانونی با عراق بسته شده است؛ ولی معلوم نیست از سایر نقاط افراد وارد یا خارج نشوند که این موضوع تنها مربوط به مرزهای غربی زمینی نیست و در مرزهای شرقی هم رخ می‌دهد. مرز غربی ما فعلا از خوزستان تا آذربایجان غربی به شکل سراسری بسته شده است که تاثیر بسزایی در کنترل بیماری دارد؛ زیرا به ما کمک می‌کند حجم کمتری از مبتلایان به ویروس جهش یافته به کشور وارد شوند و به دنبال آن سوش جهش یافته دیرتر در کشور جایگزین می‌شود.
مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم،
بر ساده‌انگاری مسئولان هم تاکید کنیم
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است. ساده‌انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا‌کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد. الان حتی در برخی شهرستان‌ها فرمانداران‌اندکی ساده‌انگاری می‌کنند، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی، رئیس‌شبکه بهداشتی و… هم ممکن است دچار این حالت شود که متعاقب آن نظارت و رسیدگی بر وضعیت بیماری کاهش می‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده‌انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژها باز است، عروسی و عزا به راه است و… پس دیگر خبری از بیماری نیست. باید بدانیم ویروس کرونا نه از بین رفته است و نه ضعیف شده است و ساده‌انگاری هیچ توجیه منطقی ندارد.
کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی
در برخی استان‌ها به زیر ۲۰ درصد
رئیسی درخصوص آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور نیز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۹۰ درصد رسیده بود که مدتی بعد اُفت کرد و به حدود ۸۴ درصد رسید. هفته پیش آمار رعایت پروتکل‌ها به حدود ۶۸ درصد رسید و الان حدود ۷۲ درصد است‌. در استانی مانند استان خوزستان و برخی شهرهای شمالی کاهش رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۲۰ درصد هم رسیده است.
با توجه به شرایط فعلی سفرهای نوروزی منتفی است
وی درباره سفرهای نوروزی و تمهیدات پیش‌بینی شده در این باره، بیان کرد: پیش‌بینی فعلی بنده این است که باید نگران باشیم. با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبروز در حال کاهش است. البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر وارد شود.
فعلا برای سفر نوروزی بلیط رزرو نکنید
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به نظر بنده فعلا مردم اقدام به رزرو بلیط هواپیما، قطار و… برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌.
رئیسی در پاسخ به اینکه آیا برای سفرهای نوروزی ممنوعیت اعمال خواهد شد یا محدودیت؟، گفت: اگر شرایط بیماری به شکل مساعد و کاهشی پیش نرود، ما محدودیت در سفر اعمال خواهیم کرد و کسی که به نقاط ممنوعه سفر می‌کند باید جریمه پرداخت کند. فعلا برنامه اصلی ما افزایش تست‌ها و افزایش تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر است.
وزارت بهداشت از محل جرایم کرونا
چقدر دریافت کرده است؟
وی درباره دریافتی وزارت بهداشت از مبالغ جریمه‌های تردد ۹ شب تا ۳ صبح و تردد به استان‌های ممنوعه، تاکید کرد: تاکنون بیش از ۸ یا ۹ میلیون جریمه صورت گرفته است ولی وزارت بهداشت حتی یک ریال هم از محل این جریمه‌ها دریافتی نخواهد داشت. این موضوع هم به توافقی برمی گردد که در ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل مکتوب قید کردیم. وزارت بهداشت به دنبال وضع جریمه برای درآمد زایی نیست بلکه می‌خواهیم با این محدودیت‌ها از بار بیماری بکاهیم و آن را عاملی بازدارنده برای پروتکل شکنان می‌دانیم. بر اساس گزارش نیروی انتظامی تاکنون تنها ۲.۵درصد از کل این جرایم وصول شده است. جریمه‌ها به خزانه واریز شده و سپس درمورد آن تصمیم‌گیری می‌شود اما قطعا وزارت بهداشت از این محل مبلغی دریافت نخواهد داشت.
پیش‌بینی واکسیناسیون ۵۴ میلیون ایرانی
تا پایان ۱۴۰۰
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص اقداماتی که پیرامون تولید واکسن کرونا در کشور صورت گرفته است نیز گفت: واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا در اواخر اسفندماه فاز سوم خود را آغاز خواهد کرد و از اردیبهشت‌ماه کم‌کم واکسن‌های داخلی به دستمان می‌رسد. در ابتدا واکسن انستیتو پاستور و سپس از اواخر خرداد ماه واکسن «کووبرکت» با حجم زیاد به دستمان می‌رسد. خوشبختانه قدرت تولید واکسن بنیاد برکت تا ماهانه ۱۵ میلیون دوز خواهد بود که ظرف ۴ ماه به ما امکان می‌دهد ۶۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم. به همین دلیل است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۵۰ تا۵۴ میلیون نفر را واکسینه کنیم.
رئیسی درباره فرایند توزیع واکسن کرونا اظهارداشت: مجموع نیاز واکسن در هر منطقه را جمع می‌کنیم و تعداد به دست آمده را با لیست مشخص به دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌کنیم.
امکان خروج حتی یک واکسن از چرخه رسمی نیست
وی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از نشت واکسن‌های کرونا به بازار سیاه، گفت: توزیع واکسن از طریق شبکه بهداشتی صورت خواهد گرفت. زمانی که واکسن به کشور می‌رسد بلافاصله برچسب‌گذاری می‌شود‌ و با کد منحصر به فرد خودشان در سامانه تی‌تک ثبت می‌شوند، سپس هنگام توزیع هر کد از واکسن با کد ملی فرد دریافت‌کننده منطبق می‌شود و در سامانه‌ تی‌تک این کد می‌سوزد. بنابراین امکان ندارد حتی یک واکسن از چرخه ذکر شده خارج شود؛ این در حالی است که تزریق واکسن در پرونده خانوار افراد در شبکه بهداشتی هم قید می‌شود. اگر احیانا واکسنی از چرخه خارج شود ما قدرت پیگیری آنکه در کدام استان، شهر یا روستا رفته است را داریم. از طرفی حتی برای پوکه‌های خالی واکسن کرونا نیز فرایند مخصوص امحا داریم و این موضوع هم توسط ما رصد می‌شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات تولید واکسن کرونا انستیتو رازی و وزارت دفاع، بیان کرد: واکسن انستیتو رازی مجوز فاز اول انسانی را دریافت کرده است. این واکسن برخلاف سایر واکسن‌ها سه دوز دارد، دو دوز عضلانی و یک دوز استنشاقی است. نوع واکسن وزارت دفاع هم تجربه شده است و در شرف اخذ مجوز کارآزمایی بالینی است، این واکسن هم به شکل دو دوز تزریقی ارائه خواهد شد. در میان واکسن‌های ایرانی کرونا به ترتیب اول واکسن پاستور، سپس واکسن «کوو برکت»، پس از آن واکسن وزارت دفاع و در نهایت واکسن رازی به دستمان خواهد رسید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد