آزادراه غدیر زیربار ترافیک رفت/ تخفیف ۲۵ درصدی پرداخت عوارض تا ۳ ماه
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرج، توسعه پایدار مفهومی است که رشد و پیشرفتی همهجانبه و متوازن را برای تمام ابعاد جوامع انسانی در نظر دارد. یکی از ابزارهای مهم در تحقق توسعه پایدار، ایجاد زیرساختهای مناسب حمل و نقل است. در
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرج، توسعه پایدار مفهومی است که رشد و پیشرفتی همهجانبه و متوازن را برای تمام ابعاد جوامع انسانی در نظر دارد. یکی از ابزارهای مهم در تحقق توسعه پایدار، ایجاد زیرساختهای مناسب حمل و نقل است.
در این راستا طرح آزادراه کنارگذر جنوبی استانهای البرز و تهران موسوم به آزادراه غدیر از سال ۱۳۹۵ مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت؛ این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر و به صورت دو باند ۶ خطه با عرض ۳۷ متر است.
این پروژه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج-قزوین شروع میشود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد مییابد.
مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع میشود و پس از ۴۲ کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت میرسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا میکند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل میشود.
آزادراه غدیر در کریدور بینالمللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور میکند.
از نکات قابل توجه در احداث آزادراه ۱۵۸ کیلومتری غدیر، توجه به محیط زیست است. با توجه به قرار داشتن این آزادراه در مناطق بیابانی حاشیه استانهای البرز، تهران و مرکزی که کانون ایجاد ریزگردهای محلی است، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مبادرت به انجام مطالعات لازم در خصوص کاشت گونههای دستکاشت و درختچههای کمآبدوست در حاشیه این آزادراه نمود که با کاشت این گونههای خاص علاوه بر منظرهآرایی خاص پروژه، به صورت همزمان طرحهای منابع طبیعی در خصوص کاهش کربن و تثبیت خاک انجام خواهد شد.
آزادراه غدیر با مشارکت ۳۰ درصدی دولت (وزارت راه وشهرسازی )و ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) احداث شده است و به لحاظ عبور از چندین آزادراه، بزرگراه، راههای اصلی، فرعی و راههای روستایی، خطوط مختلف راهآهن و خطوط انتقال انرژی شامل آب، گاز و نفت دارای اهمیت بالایی است.
یکی از پروژههایی که در این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی استانهای البرز و تهران موسوم به آزادراه غدیر؛ که باراهبری وزارت راه وشهرسازی و به همت متخصصان و تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا شده است.
آزادراه غدیر تکمیل کننده و نقطه اتصال کریدورهای بین المللی ایران
آزادراه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر و به صورت دو باند ۶ خطه با عرض ۳۷ متر، از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع میشود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم-گرمسار امتداد مییابد.این آزادراه تکمیلکننده کریدور شمال به جنوب است و در اتصال کریدور غرب به شرق نیز که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع میشود و تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد پیدا میکند نقش مهمی دارد.
کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم باستانی است که میتواند کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی را از طریق خاک ایران به حوزههای قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل کند. کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال به جنوب نیز از بندر بمبئی در هندوستان آغاز و پس از عبور از خاک کشورمان به دو شاخه غربی و شرقی تقسیم و به کشورهای شمالی ایران منتهی میشود.
مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع میشود و پس از ۴۲ کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت میرسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا میکند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل میشود. آزادراه غدیر در کریدور بینالمللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور میکند.
از این رو آزادراه غدیر به عنوان تکمیل و تسهیلکننده این کریدورها، نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشورهای منطقه و بالتبع توسعه اقتصادی کشورمان دارد. موضوعی که بر اهمیت آزادراه غدیر میافزاید، واقع شدن آن در جنوب کلانشهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی- اجتماعی ایران است.
با در نظر گرفتن چنین شرایطی، پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی استانهای البرز و تهران با هدف انتقال تردد خودروهای عبوری از کلانشهرهای کرج و تهران به خارج از محدوده این شهرها و ایجاد یک ارتباط ایمن و حیاتی بین کریدورهای منتهی به تهران طراحی و اجرا شد.با توجه به اینکه این آزادراه تمام شریانهای آزادراهی غرب، جنوب و جنوب شرق منتهی به استانهای البرز و تهران را قطع میکند دارای ۸ دستگاه تبادل همراه با رمپ و لوپها، ۱۰ دستگاه تقاطع غیرهمسطح با راههای فرعی و راهآهن و همچنین سه دستگاه پل بزرگ رودخانهای است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی حداکثر عوارض خودروهای شخصی برای تردد در این آزادراه ۲۵ هزار تومان و برای کامیونها ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که این مبلغ با کاهش مسیر پیمانش توسط خودورها کاهش خواهد یافت.
شایان ذکر است این هزینه به دستور رئیس جمهور در سه ماه ابتدایی که آزادراه زیر بار ترافیک میرود و تحت عنوان عیدی ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰