تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 10:54
کد خبر : 95599

همه ابتکارات یک گروه جهادی در محلات محروم «بیرجند» | از حمایت ۶۰۰ خانواده با کمک‌ مؤمنانه تا تعمیر منازل محرومین

همه ابتکارات یک گروه جهادی در محلات محروم «بیرجند» | از حمایت ۶۰۰ خانواده با کمک‌ مؤمنانه تا تعمیر منازل محرومین

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ از فضیلت‌های انفاق و کمک به محرومین بسیار گفته و شنیده‌ایم، انفاقی که در شرایط سخت اقتصادی نیاز به وجود آن بیشتر احساس می‌شود. در شرایطی که برای کشور در دوران درگیر شدن با کرونا به وجود آمد نیاز بیشتر به همدلی و همراهی مردم با یکدیگر بیش از پیش احساس شد چراکه

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ از فضیلت‌های انفاق و کمک به محرومین بسیار گفته و شنیده‌ایم، انفاقی که در شرایط سخت اقتصادی نیاز به وجود آن بیشتر احساس می‌شود.

در شرایطی که برای کشور در دوران درگیر شدن با کرونا به وجود آمد نیاز بیشتر به همدلی و همراهی مردم با یکدیگر بیش از پیش احساس شد چراکه کرونا مشاغل زیادی را تحت تأثیر قرار داد.

در همین دوران شاهد خلق صحنه‌های زیبایی در سطح کشور بودیم، ایجاد صحنه‌های زیبا در جای‌جای کشور که تاکنون مشابه آن را در هیچ جای دنیا نداشته‌ایم.

طی سال‌های گذشته شاهد فعالیت گروه‌های جهادی در عرصه‌های سازندگی و عمرانی بوده‌ایم اما پس از نیازی که به حضور جهادی افراد در صحنه مقابله با کرونا وجود داشت جهادگران در این عرصه نیز پا در میدان گذاشتند.

مشق بندگی…

جهادگرانی که در ازای وقت و توانی که صرف خدمت به خلق می‌کنند مزدی طلب نمی‌کنند بلکه با جان و دل در زمان انجام فعالیت‌های جهادی تنها به دنبال انجام مشق بندگی هستند.

معتقدند کار جهادی معبری به سوی آسمان است و مجالی برای تمرین پرواز؛ می‌گویند حضور در این صحنه‌ها برایشان تبدیل به یک کارگاه عملی تمرین اخلاق شده و لذت خدمت به خلق را با چیزی معاوضه نمی‌کنند.

امروز به سراغ یکی از این گروه‌های جهادی رفتیم، گروهی متشکل از نوجوانان و جوانان یک محله در شمال شهر بیرجند که پس از شیوع کرونا پا در عرصه خدمت به همشهریان و افراد محله خود گذاشتند.

ماجرای شکل‌گیری یک گروه جهادی

حدود ۲۰ نفر از جوانان یک پایگاه بسیج که برای هدفمند کردن و انسجام دادن به کمک‌های خود به مردم تصمیم گرفتند تا یک گروه جهادی را شکل دهند.

اقدامات این گروه جهادی در این مدت سبب انس بیشتر مردم محله با مسجد شده و حالا دیگر مردم محله این مسجد را به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی فعال نیز می‌شناسند و در امور مختلف به سراغ مسجد می‌آیند.

به سراغ گفت‌وگو با جوان ۲۵ ساله بسیجی رفتیم که مدت‌هاست در قامت فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) محله کارگران فعالیت دارد و توانسته در کنار دیگر جوانان محله در سنگر مقابله با کرونا جهادی‌وار مبارزه کند.

با مهدی حقیری در مورد این گروه جهادی و فعالیت‌هایش به گفت‌وگو نشستیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به چگونگی ایجاد این گروه جهادی گفت: گروه جهادی مسجد صدیقه طاهره(س) در قالب پایگاه بسیج و با همکاری مرکز نیکوکاری مسجد شکل گرفت؛ یک سالی از راه‌اندازی رسمی این گروه جهادی می‌گذرد اما قبلاً فعالیت‌های مشابه در قالب مرکز نیکوکاری که از سال ۹۲ تأسیس شده بود، انجام می‌شد.

فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) افزود: در ایام کرونا و با توجه به مسائلی که اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم تا گروهی باشد تا برخی کارهای عملیاتی را در سطح محله به صورت منسجم‌تر انجام دهیم و نوجوانان و جوانان محله باعث شکل‌گیری این گروه شدند.

هرجا نیازی ببینیم ورود می‌کنیم/ تعمیر و مرمت منازل محرومین

حقیری تصریح کرد: این گروه در همه زمینه‌هایی که نیاز به حضور باشد ورود می‌کند و هر کاری که بتوانیم برای رفع مشکلات اهالی محلی و حتی دیگر مناطق انجام می‌دهیم تا باعث سازندگی و بهبود شرایط همشهریان شویم.

وی عنوان داشت: یکی از اقداماتی که با توجه به توانایی جوانان این گروه انجام می‌شود شرکت در فعالیت‌های عمرانی است و از سال گذشته تاکنون شاهد مرمت و تعمیر چندین خانه از اهالی افراد محروم محله توسط این گروه بوده‌ایم.

فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) عنوان داشت: یکی از برنامه‌هایی که در پیش رو داریم تعمیر یکی از مساجد داخل شهر است که قرار است تعمیرات و بهسازی توسط اعضای گروه انجام شود.

حمایت از ۶۰۰ خانواده در طرح کمک‌های مؤمنانه

حقیری با اشاره رزمایش بزرگ «کمک مومنانه» خاطرنشان ساخت: در موضوع مطرح شدن کمک‌های مؤمنانه به فکر تشکیل گروه سازماندهی شده برای فعالیت در این برنامه افتادیم و ۶۰۰ خانواده از اهالی محله تحت پوشش این کمک‌ها قرار گرفتند که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون از کمک‌های مردمی و جمع‌آوری شده در قالب بسته‌های کمک‌های مؤمنانه در اختیار این خانوارها قرار گرفته است.

وی افزود: کمک‌های مؤمنانه در چندین مرحله انجام شده و چندین مرحله نیز توزیع غذا داشته‌ایم که معمولاً در مناسبت‌ها بوده که برای مثال در روز عید غدیر با همکاری گروه‌های دیگر ۱۳ هزار و در روز شهادت حضرت زهرا(س) دو هزار غذا پخت و توزیع شد.

پشتیبانی مادی و معنوی از بیماران کرونایی محل

فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) عنوان داشت: در طرح «شهید سلیمانی» نیز اعضای گروه ورود کردند و با پایگاه امام هادی(ع) قرارگاه شهید بصیری‌پور تشکیل شد.

حقیری افزود: در همین راستا ارتباط با تک‌تک خانواده‌های محله شکل گرفت و اگر کسی دچار مشکل بود تحت پوشش قرارگاه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد ارتباط حضوری با مردم انجام شد و خرید دارو و مایحتاج خانوار انجام می‌شد، اضافه کرد: همه این کارها را کردیم تا افرادی که مبتلا به کرونا هستند از خانه بیرون نیایند و همچنین در شب یلدا نیز برای خانواده‌های کرونایی میوه و شیرینی تهیه شد.

تهیه ۱۱۰ بسته غذایی در آستانه روز پدر

فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) ادامه داد: یکی از اقداماتی که برای روز ولادت حضرت علی(ع) برنامه‌ریزی شده نیز تهیه ۱۱۰ بسته غذایی است که در روز میلاد توزیع خواهد شد.

حقیری عنوان داشت:کارگاه تولیدی ماسک از سال گذشته و پس از نیاز به تهیه ماسک کارگاه تولیدی ماسک نیز در این مجموعه راه‌اندازی شد و خواهران همچنان در این بخش به صورت جهادی فعالیت دارند.

فعالیت‌های فرهنگی متناسب با شرایط کرونایی

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این گروه جهادی عنوان داشت: پس از اینکه به دلیل کرونا برگزاری جشن‌ها و عزاداری‌ها با تجمع افراد با مشکل مواجه شد، اعضای این تیم گروه سرود و کاروان‌های اجتماعی را راه‌اندازی کردند و جشن‌ها و بزرگداشت مناسبت‌ها در فضای باز برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

فرمانده پایگاه بسیج ثارالله مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: خوشبختانه ارتباط مردم این محله با مسجد خوب است و هدف‌گذاری ما این است که به سمتی برویم که مردم و اهالی محله بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های بزرگی که در مساجد وجود دارد نیازهایشان را برطرف کنند و مسجد بتواند در همه ابعاد تبدیل به یک پایگاه برای همه مردم شود.

حقیری افزود: انواع کلاس‌های ورزشی، فرهنگی، قرآنی و غیره در مسجد برگزار می‌شود و برای تمام گروه‌های سنی به طور جداگانه در مسجد برنامه داریم.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من جوانان این نسل مانند جوانان دوران انقلاب هستند و اگر به آن‌ها بها داده شود و اعتماد کنیم توانایی حل مشکلات و را به خوبی دارند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد