تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اسفند 1399 - 9:32
کد خبر : 94783

ردپای اتباع خارجی در بازار میوه کرمان/ واسطه‌ها عامل گرانی

ردپای اتباع خارجی در بازار میوه کرمان/ واسطه‌ها عامل گرانی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این روزها اگر سری به میوه فروشی‌های کرمان بزنید با جهش قیمت ملموسی نسبت به دو ماه قبل مواجه می‌شوید، پرتغال تامسون کیلویی ۱۸ هزار تومان، خیار ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز ۱۸ هزار تومان، پرتغال کوهستان ۲۴ هزار تومان، پرتغال واشنگتن کیلویی ۲۲ هزار تومان، انار کیلویی ۲۰ هزار

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این روزها اگر سری به میوه فروشی‌های کرمان بزنید با جهش قیمت ملموسی نسبت به دو ماه قبل مواجه می‌شوید، پرتغال تامسون کیلویی ۱۸ هزار تومان، خیار ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز ۱۸ هزار تومان، پرتغال کوهستان ۲۴ هزار تومان، پرتغال واشنگتن کیلویی ۲۲ هزار تومان، انار کیلویی ۲۰ هزار تومان و موز کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رود. البته این قیمت‌ها بسته به مکان قرار گرفتن میوه فروشی‌ها متفاوت است.

محمد گلستانی یکی از مغازه داران کرمان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها میزان خرید میوه هم به شدت کاهش یافته است، مردم دیگر کیلویی خرید نمی‌کنند و از هر میوه دانه‌ای خرید می‌کنند.

با افزایش قیمت‌ها میزان خرید میوه هم به شدت کاهش یافته است، مردم دیگر کیلویی خرید نمی‌کنند و از هر میوه دانه‌ای خرید می‌کنند

وی افزود: مغازه داران نیز سعی می‌کنند میزان خرید از بازار میوه و تره بار را کاهش دهند و یا میزان سود خود را کاهش دهند تا مردم همچنان امکان خرید داشته باشند تا بتوانند چرخه خرید و فروش را حفظ کنند.

وی مهمترین عامل افزایش قیمت میوه را واسطه گری از باغ تا میوه فروشی می‌داند و می‌گوید، واسطه میوه را از باغدار می خرد و بعد از چند دست چرخه و دلالی در نهایت به میدان میوه و تره بار می‌رسد و در آنجا هم این چرخه ادامه می‌یابد و در نهایت به دست مصرف کننده می‌رسد.

واسطه گری یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه است

یکی دیگر از میوه فروش‌های کرمان به خبرنگار مهر می‌گوید: بار میوه‌ها روزانه وارد میدان تره و بار می‌شود و در نهایت بعد از اینکه توسط واسطه‌ها خریداری می‌شود در غرفه‌های میدان عرضه می‌شود و نتیجه این امر، افزایش قیمت‌ها می‌شود.

محمد حسنی گفت: متأسفانه برخی از این افراد ایرانی نیستند و گاهاً حتی مجوز کار نیز ندارند اما کارشان دلالی است و قبل از اینکه بار در غرفه‌ها عرضه شود توسط آنها دست به دست می‌شود.

وی می‌گوید: برخی از غرفه دارها برای جلوگیری از دلالی با ارتباط گرفتن با باغدارها میوه را به صورت مستقیم خریداری می‌کنند این کار توسط برخی از مغازه داران هم به صورت محدود انجام می‌شود و واسطه‌ها حذف می‌شود به همین دلیل نیز در برخی از مغازه‌ها میوه با قیمت کمتر به مردم عرضه می‌شود.

وی می‌افزاید: دلال بازی و واسطه گری مهمترین عامل افزایش قیمت میوه در دو ماه اخیر است و دلیل دیگری برای این مساله نمی‌توان پیدا کرد البته بخشی از افزایش قیمت که خود را تا دی ماه نشان داد ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله کود و سم بود و همچنین طوفان و سرمازدگی در جنوب کرمان نیز موجب شد قیمت سیفی جات افزایش یابد اما موج اخیر گرانی دلیلی جز واسطه گری و دلالی ندارد.

وی گفت: مثلاً زمانی که قیمت خیار در کرمان به ۲۰ هزار تومان هم رسید می‌توانستیم خیار با کیفیت را با قیمت ۱۲ تومان هم در برخی از مغازه‌هایی که خیار را از دلالان نخریده بودند تهیه کنیم.

وی در خصوص ورود اتباع خارجی در بحث دلالی میوه گفت: این افراد در خصوص میوه خاصی فعال نیستند و سعی می‌کنند با توجه به نقدینگی که در اختیار دارند از این بازار سود کسب کنند و میوه را در کامیون‌ها خریداری می‌کنند و نقش واسطه را قبل از ورود به مغازه‌ها و حتی میدان تره و بار ایفا می‌کنند.

دیگر توان خرید میوه نداریم / ‏‬ مسئولان ورود کنند

محمد ایران دوست یکی از شهروندان کرمانی است که در گفتگو با مهر می‌گوید: مردم توان خرید خود را از دست داده‌اند، اینکه قبل از داغ شدن بازار نوروز در زمینه میوه و تره بار شاهد چنین وضعیتی در بازار هستیم نگران کننده است.

وی گفت: امیدواریم مثل هر سال با عرضه میوه تنظیم بازار مسئولان دلال بازی را حذف کنند.

این شهروند کرمانی می‌افزاید: مسئولان و ناظران بازار باید در این زمینه نق پر رنگ تر داشته باشند و از دلال بازی در میدان میوه تره بار جلوگیری و به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که میوه از تولید کننده به دست غرفه دار برسد و مستقیماً به مغازه دار فروخته شود.

وی بیان کرد: اینکه موز با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش برسد در حالی که در چابهار هزاران هکتار باغ موز وجود دارد تعجب آور است چرا این بازار سامان داده نمی‌شود و بعد از سال‌ها در تولید موز خودکفا نشده‌ایم.

جنوب رکمان قطب تولید مرکبات است اما چه می‌شود که ناگهان پرتغال کیلویی ۸ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان فروش می‌رود

وی گفت: جنوب کرمان دومین قطب تولید مرکبات در کشور است و در ایام نوروز بخش قابل توجهی از مرکبات از جنوب کرمان تأمین می‌شود حالا چه می‌شود که ناگهان پرتغال کیلویی ۸ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان فروش می‌رود جای سوال دارد.

گلایه کشاورز بمی از دلال بازی در بازار مرکبات

یکی دیگر از شهروندان کرمانی به خبرنگار بازار می‌گوید: کشاورزان در جنوب کرمان و شهر بم از دلال بازی می‌نالند و از افت قیمت نگرانند حالا چرا مسئولان جلوی این دلال‌ها را نمی‌گیرند؟

یکی از باغداران بمی که ۲۰ هکتار باغ مرکبات دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: با شروع برداشت پرتغال و نارنگی شاهد حضور افرادی هستیم که میوه را با قیمت بسیار کم از کشاورز خریداری می‌کنند.

محمد ابراقی می‌گوید: هر کیلو پرتغال درجه یک تامسون و یا واشنگتن از باغدار کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان خریداری می‌شود اما همین میوه در بازار شهر کرمان تا سه برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد و این یعنی عده‌ای دلال در حال سو استفاده از وضعیت بازار هستند.

ترجیح می‌دهم به صورت مستقیم میوه را بفروشم

یکی از تولید کنندگان نارنگی از حاجی آباد نیز در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: وقتی وضعیت بازار را دیدم ترجیح دادم میوه را بار کامیون کنم و خودم در مجاور خیابان به مردم بفروشم تا نه اجحافی در حق مردم شده باشد و نه خودم ضرر کنم.

وی می‌افزاید: در بحث میوه و تره بار دلال‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند و موجب افزایش قیمت می‌شوند، همین وضعیت در زمینه تولیدات جنوب کرمان هم حکم می‌کند، واسطه‌ها محصول را با قیمت بسیار کم خریداری می‌کنند به طوری که کشاورز حتی پول کارگر را هم ندارد اما با چندین برابر قیمت در بازار به مصرف کننده می‌فروشد.

واسطه‌ها محصول را با قیمت بسیار کم خریداری می‌کنند به طوری که کشاورز حتی پول کارگر را هم ندارد اما با چندین برابر قیمت در بازار به مصرف کننده می‌فروشد

وی می‌گوید: دلال‌های بازار میوه و تره بار کرمان اکثراً اتباع غیر مجاز خارجی هستند و کسی این اوضاع را سامان نمی‌دهد.

این در حالی است که مسئولان میدان میوه تره بار و مسئول صنف میوه و تره بار وجود دلالان چه داخلی و چه خارجی را منکر می‌شوند.

حال این سوال مطرح است که در حالی مغازه داران از وجود دلالان در بازار خبر می‌دهند و قیمت میوه هم چند برابر قیمت ماه‌های قبل شده است چرا وجود دلالان در بازار انکار می‌شود و دستگاه‌های ذی ربط برای بررسی این مشکلات و حذف دلالان به خصوص اتباع غیرایرانی که مجوز کار هم ندارند از بازار میوه و تره بار چه تدبیری دارند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد