تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 7:55
کد خبر : 93586

انجیر و آلو بخارا معجزه طبیعت

انجیر و آلو بخارا معجزه طبیعت

یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری مواد غذایی خشک کردن است. زیرا علاوه بر اینکه مواد فاسد نمی شوند از حجم و وزن آنها کم می شود که باعث می شود راحت تر نگهداری شده و حمل شوند. از قدیم رسم بوده است که برای حفظ میوه ها و استفاده از خواصشان، آنها را

یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری مواد غذایی خشک کردن است. زیرا علاوه بر اینکه مواد فاسد نمی شوند از حجم و وزن آنها کم می شود که باعث می شود راحت تر نگهداری شده و حمل شوند. از قدیم رسم بوده است که برای حفظ میوه ها و استفاده از خواصشان، آنها را خشک می کنند که به آنها خشکبار می گویند. از انواع خشکبار می توان به برگه زردآلو، برگه هلو، برگه کیوی،برگه سیب،گیلاس خشک،گلابی خشک ، آلو بخارا وانجیرخشک اشاره کرد.

می توان برای خرید خشکبار می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. اگر دوست یا آشنایی در زمینه فروش خشکبار دارید و یا عجله دارید می توانید به فروشگاه دوستتان و یا یک فروشگاه  معتبر در نزدیکی محل سکونتتان بروید. معمولا اگر آشنایی در این زمینه دارید می توانید تخفیف مناسبی نیز بگیرید گرچه در روش های دیگر نیز امکان تخفیف های مناسبتی وجود دارد. اگر از لحاظ زمانی در محدودیت نیستید می توانید از روش خرید اینترنتی خشکبار از سایت زربار نیز اقدام کنید. خوبی این روش این است که می توانید برندهای مختلف را براحتی با هم مقایسه کنید.

در مقاله زیر در مورد دونوع از انواع خشکبار که انجیر و آلو بخارا می باشند صحبت می کنیم انجیر

انجیر یکی از مهمترین انواع خشکبار است که مصرف بسیار زیادی دارد و معمولا برای بهره گیری از خواصش آن را بصورت خشک مصرف می کنند..انجیر خوراکی نوعی از گیاهان گلدار از خانواده انجیران است. انجیر خوراکی نام های دیگری هم دارد از جمله: تین،سروقی،انجیر شیرازی، فک، فکیوس ، فرکاتوس و زوکزون.

استان فارس بزرگترین تولید کننده انجیر دیم در جهان است که محصول بسیار با کیفیتی را دارد. رویش انجیر قدمتی بسیار زیاد در ایران دارد. انجیر در منطقه جنوب خراسان نیز رویش خوبی دارد. در سال ۲۰۱۷ تولید انجیر بالاتر از یک میلیون تن بوده است. کشور ترکیه به همراه مراکش و مصر ۵۴ درصد انجیر خوراکی جهان را تولید می کنند.

علاوه بر اینکه انجیر را بصورت خشک شده استفاده می کنند می توان از آن در تهیه مربا و بستنی و یا به شکل تازه،کمپوت و مارمالاد استفاده کرد.سرکه انجیر هم طعم خوبی دارد که برای سالاد استفاده می شود.انجیر دارای فرآورده های متنوعی از جمله آب انجیر،شربت انجیر،مسقطی انجیرو ترشی انجیر می باشد.

انجیر به گرمای زیاد مقاوم بوده اما به سرما حساس است. در هوای خشک و گرم دم میوه از بین می رود و اندازه اش کوچک شده اما بسیار شیرین می شود. انجیر در هوای مرطوب محصول مرغوب تری می دهد. بخصوص برای تهیه انجیرخشک بهتر است آنها در هوای مرطوب به عمل آمده باشند.

انجیر باید هرس شود تا میوه اش بزرگتر شود. از روش های تکثیر درخت انجیر قلمه زدن، پاجوش و خواباندن شاخه و پیوند می باشد.

انجیر نیز مانند هر محصول دیگری دچار آفت می شود. از جمله آفات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زغالک: بیماری قارچی که باعث لکه های سیاه روی برگ ها می شود و در نهایت باعث زردشدن و افتادن برگ می شود. زنگ زدگی انجیر: روی برگ ها لکه های مسی شکل می گیرد که باعث ریزش برگ ها می شود. آفات حشره ای: حشره ها هم می توانند مانند قارچ ها برای درخت مضر باشند. این آفت ها شامل گونه های مختلفی از سوسک ها، مگس سرکه و … می باشند.

انجیر و آلو بخارا معجزه طبیعت

خواص انجیر

در طب سنتی گفته می شود که خاصیت انجیر گرم و تر است. انجیر سرشار از ویتامین ها بخصوص B1 می باشد و مقادیر زیادی پتاسیم را داراست. برگ های انجیر دافع کرم روده هستند . دم کرده آن نیز تسکین دهنده سرفه است. در طب جدید شربت آن برای رفع یبوست کودکان استفاده می شود. در زیر لیستی از فواید انجیر که در طب سنتی ذکر شده آمده است:

کاهنده چربی خون کاهنده اوره خون تصفیه کننده خون مناسب برای بیماران در دوره نقاهت نرم کننده سینه و روده بهبود دهنده سرماخوردگی شدید بهبود دهنده تورم حنجره درمان کننده برونشیت مزمن درمان کننده تنگی نفس درمان کننده جنون درمان کننده وسواس بسیار مناسب برای درمان انسداد کبد بهبود درد پشت رفع عطش رفع تب بهبود دهنده زخم معده (مصرف آن با عسل ) بهبود دهنده آبسه دندان بهبود دهنده کولیت کاهنده سوزش و خشکی زخمها مفید برای ریه، کلیه،مثانه،حافظه دافع اخلاط فاسد سفید کننده دندان بهبود دهنده اسهال خونی بهبود دهنده نیش عقرب ضد سودا بهبود دهنده تپش قلب بهبود دهنده نقرس موثر در زیبایی قلیائی کننده خون صفراآور بهبود دهنده ورم طحال آلو بخارا

آلو بخارا از انواع خشکبار است .از نام های دیگر آن می تواند به صمغ فارسی،اجاس،آلو زرد، آلوبرقانی، پرونو،پروفوس و عین البقر اشاره کرد. آلو بخارا در طب سنتی دارای طبع سرد و تر است. روش تهیه آن به این صورت است که آلو قطره طلا را کمی در آب می جوشانند، سپس بعد از خنک شدن پوست آن را می کنند و در آفتاب خشک می کنند.

آلوبخارا توسط آفتاب، دستگاه خشک کن و یا به روش تیزابی خشک می شود. در روش تیزابی که بیشتر در استان های آذربایجان شرقی و غربی انجام می شود،مقداری آب به همراه  پودر کربنات پتاسیم خوراکی و روغن سبزه را ترکیب می کنند که به آن تیزاب گفته می شود. سپس آلو را درون آن قرار می دهند تا پوست آن نازک بشود و منافد کوچکی درآلو بوجود بیاید که درنهایت منجر به خشک شدن آن می شود.درنهایت آلوها را در معرض آفتاب شدید قرار می دهند تا کاملا خشک شود.

در آلو بخارا مقدار زیادی نیاسین، ویتامین آ و ویتامین B6 وجود دارد و منبع فیبر گیاهی است.  این میوه توان آفرین دارای پتاسیم و آسپرین نیز می باشد.ماده ای در آلو بخارا وجود دارد که باعث تحریک روده بزرگ و عملکرد بهتر آن می شود، بنابراین آلوبخارا یک ملین و از بین برنده یبوست است.

انجیر و آلو بخارا معجزه طبیعت

در زیر برخی موارد موثر آلو بخارا بر سلامتی که در طب سنتی آمده است بیان می گردد:

صفرابر ضد تب ضد عطش ضد خارش بدن ضد استفراغ صفراوی ضد چسبندگی پلاکت های خون تقویت کننده ریشه دندان بهبود دهنده کهیر ضد یبوست رفع کننده عطش بیماران قندی ضد ورم پروستات مفید برای کبد مفید برای آرتروز مفید برای اختلال حواس مفید برای انگل روده مفید برای انگل معده نگهداری از خشکبار:

میوه جات خشک شده یا همان خشکبار نیاز متفاوتی با دیگر اقسام آجیل دارند. خشکبار ها عموما بافت گوشتی و فیبری دارند که برای تازه ماندن باید راهکارهای دیگری برایشان در نظر گرفت. چند مورد از این راهکار های موثر را در زیر بیان می کنیم.

سعی کنید که خشکبار را در جایی که هوایی خنک و کم رطوبتی دارد نگهداری کنید. زیرا رطوبت باعث می شود که بافت خشکبار خشک و زبر نشود. مکان هایی مثل فریزر یا بالکن و تراس که خشکبار در معرض مستقیم سرمای شدید یا گرمای زیاد حاصل از نور خورشید قرار می گیرند، برای نگهداری از این خوراکی های لذیذ و مقوی مناسب نیستند. برای شست و شوی خشکبار نباید خشونت به خرج داد؛ اما برای راحتی خیال، می توانید خشکبار خریداری شده را به آرامی و با آب با دمای ملایم بشویید و سپس آن را آبکشی کنید. بعد از خروج آب خشکبار را در ظرفی دیس مانند انتقال دهید و داخل یخچال بگذارید.

برگرفته شده از سایت آجیل و خشکبار زربار (https://zarbarnuts.com/خشکبار/)

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد