تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1399 - 6:39
کد خبر : 93307

تحقق جهش تولید در فارس در شرایط کرونا و تحریم

تحقق جهش تولید در فارس در شرایط کرونا و تحریم

آمارها نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، گشایش اقتصادی، رونق تولید و مقابله با روند شیوع ویروس کرونا، مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی را بهتر از گذشته طی کرده است. تعداد پروژه‌های افتتاح شده استان فارس در دهه فجر سال ۱۳۹۱ آخرین دهه فجر فعالیت دولت دهم،

آمارها نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، گشایش اقتصادی، رونق تولید و مقابله با روند شیوع ویروس کرونا، مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی را بهتر از گذشته طی کرده است.
تعداد پروژه‌های افتتاح شده استان فارس در دهه فجر سال ۱۳۹۱ آخرین دهه فجر فعالیت دولت دهم، ۷۶۶ پروژه با اعتبار ۳۸ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال بوده در حالی که در دهه فجر سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۱۴۶ پروژه با اعتبار ۲۳۸ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

دهه فجر سال ۱۳۹۹ رکوردار پروژه‌های افتتاح شده
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری و دبیر ستاد گرامیداشت دهه مبارک فجر استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هشت هزار و ۹۸۹ پروژه در دهه مبارک فجر در استان فارس به بهره‌برداری رسیده که به لحاظ تعداد و اعتبار بیشترین پروژه‌ها مربوط به دهه فجر سال ۱۳۹۹ بوده است.
امیر حسین جمشیدی افزود: ۵۹۵ پروژه در دهه مبارک فجر سال ۱۳۹۲ با اعتبار ۱۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۳، یک هزار و ۲۹ پروژه با اعتبار ۱۶ هزار و ۵۳ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۴، یک هزار و ۱۹۸ پروژه با اعتبار ۲۰ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال و سال ۱۳۹۵، یک هزار و ۵۳۷ پروژه با اعتبار ۲۳ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: همچنین در دهه فجر سال ۱۳۹۶، یک هزار و ۵۷۸ پروژه با اعتبار ۲۵ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۷، یک هزار و ۷۰ پروژه با اعتبار ۳۰ هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۸، ۸۳۶ پروژه با اعتبار ۲۲۳ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال و سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۱۴۶ پروژه با اعتبار ۲۳۸ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال افتتاح شد.

موفقیت دولت در اداره کشور با وجود کاهش درآمد
استاندار فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال ۱۳۹۶ که برجام به نتیجه رسید، وضعیت اقتصادی کشور رو به صعود بود و از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بودیم و بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ترغیب شدند نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور و استان اقدام کنند و روند خوبی بود.
عنایت‌الله رحیمی افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، روند سرمایه‌گذاری در استان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز تحت تاثیر قرار گرفت و با تشدید تحریم‌ها و بروز مشکلاتی در زمینه مراودات بانکی، فروش نفت و صادرات، بخش زیادی از درآمد پیش‌بینی شده کشور محقق نشد.
وی ادامه داد: دولت توانسته است کشور را در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ با نداشتن سهم بالایی از درآمد که همان فروش نفت و صادرات بود، اداره کند.
وی اضافه کرد: دولت هم بخش هزینه‌های جاری و هم بخش هزینه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای را به نحو احسن انجام داده و ما نیز سعی کرده‌ایم پروژه‌های اصلی ملی و استانی را در استان فارس به نتیجه برسانیم.
استاندار فارس با اشاره به گذشت حدود ۲ سال از انتصابش در این منصب گفت: در زمان انتصاب، یکی از معضلات اصلی استان، مساله آب بود که این مطلب را در جلسه هیات دولت نیز مطرح کردم؛همچنین احیای محیط زیست، توجه به گردشگری و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی بود که در روز مصاحبه در جلسه هیات دولت بیان کردم.

گام‌های برداشته شده برای حل مشکلات حوزه آب فارس
رحیمی افزود: در زمینه آب، جمع‌آوری آب‌های سطحی در قالب احداث سدها و روان آب‌ها تلاش‌های خوبی شد و انتظار این است تا پایان دولت چند سد در استان به بهره‌برداری برسد.
استاندار فارس با بیان اینکه در حال حاضر سد هایقر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سد کوار را به نتیجه خواهیم رساند؛ همچنین عملیات اجرایی سد نرگسی و سد تنگ خمار فسا و همچنین شبکه‌های آبیاری و زیردست این سدها در دست اجرا است.
رحیمی بیان کرد: در زمینه آب شرب نیز شهرها و روستاهای زیادی در مراحل بحرانی بودند که تعدادی از آن‌ها از بحرانی به سمت تنش سوق پیدا کردند و شدت بحرانی بودن آن‌ها کاهش پیدا کرد و تعدادی از روستاهایی که در مرحله تنش آبی قرار داشتند به مرحله عادی سوق داده شدند.
وی ادامه داد: از جمله آبرسانی‌هایی که در همین ایام انجام شد و جزو آرزوهای شهروندان بود می‌توان به آبرسانی شهر داراب اشاره کرد؛ همچنین ادامه فعالیت آبرسانی به شهر جنت شهر و زرین‌دشت در دست اجرا است.
استاندار فارس گفت: طرح آبرسانی به استهبان و فسا مراحل نهایی خود را طی می‌کند، آبرسانی رونیز به فسا و آبرسانی به شهرهای سعادت شهر انجام شده و آبرسانی به ارسنجان در حال اجرا است.
رحیمی افزود: همچنین آبرسانی به شهر جهرم از سد سلمان فارسی انجام شده و آبرسانی به قیروکارزین و خاوران در دست اقدام است.
وی ادامه داد: همچنین طرح مطالعاتی آبرسانی به جنوب استان در حال اجراست و برای رفع معضلات به صورت کوتاه مدت نیز کف شکنی‌ها، احداث مخازن و شبکه‌های انتقال در حال انجام است.
استاندار فارس گفت: همچنین برای تعداد زیادی از روستاها که با مشکل آب مواجه بودند، احداث تعداد زیادی حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت.
رحیمی افزود: در شهر شیراز با اقدامی که در زمینه انتقال آب از سد درودزن به شیراز صورت گرفت در فاز نخست قسمتی از کمبود آب شرب جنوب غربی و جنوب شیراز و شهر صدرا رفع شد و با اجرای ۱۴ کیلومتر باقی مانده از دوکوهک تا مخزن معالی‌آباد شیراز معضل بسیاری از نقاط این شهر حل و تعداد زیادی از چاه‌های با عمق ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر از مدار خارج خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه فاضلاب و پساب فعالیت‌های خوبی صورت گرفت، ۲ تصفیه خانه فاضلاب در شهر شیراز وجود دارد، پسابی که از تصفیه‌خانه دوم می‌گیریم دارای کیفیت بسیار خوبی است و می‌توان فعالیت‌های مختلفی را با آن اعم صنعتی و کشاورزی انجام داد که انتقال این پساب‌ها به سمت صنایع در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: پساب تصفیه خانه اول نیز برای شهر صنعتی سروستان و اراضی کشاورزی آنجا و جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.

تلاش دولت برای احیای تالاب‌های فارس
استاندار فارس گفت: یکی از معضلات دیگری که در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار داشته، حفاظت از محیط زیست بوده است؛ در این زمینه احیای تالاب ها و حفظ محیط زیست را به عنوان بستر فعالیت و زندگی ابنای بشر و شهروندان دنبال کردیم.
رحیمی افزود: در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفت و حداقل در ۲ دهه گذشته برای نخستین بار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۴۵ میلیون متر مکعب و ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سد درود زن توسط رودخانه کر به تالاب‌های بختگان و آباده طشک و کمجان انتقال دادیم.
وی ادامه داد: این اقدام در نوع خود یک کار ارزشمند است و موجب احیای تالاب ها و جلوگیری از گسترش شوری اراضی و پراکندگی ریزگردها خواهد شد و اقلیم آنجا و فعالیت جوامع همجوار با این تالاب‌ها را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد.
استاندار فارس گفت: همچنین سعی شد تا رودخانه کر لایروبی شود که  این کار انجام شد و انتقال آب با کیفیت بهتری صورت گرفت.
رحیمی افزود: از طرفی رودخانه شادکام اقلید که در مسیر منتهی به دریاچه کافتر به عنوان یک تالاب است را لایروبی کردیم و در بارندگی‌هایی که روان آب‌ها به حرکت در می‌آیند، آبگیری این تالاب نیز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در ارتباط با دریاچه پریشان نیز طرحی را از سد نرگسی برای تامین حق آبه این تالاب در نظر گرفتیم و این موضوع در دستور کار است.

راه‌اندازی ایرلاین‌ها و توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری فارس
استاندار فارس گفت: گردشگری و توسعه آن شرایط و الزماتی دارد که کاهش حضور گردشگران بر اثر کرونا، واحدهای اقامتی و اماکن سیاحتی و زیارتی را تحت تاثیر قرار داد اما زیرساخت‌های مورد نیاز گسترش پیدا کردند.
رحیمی افزود: ایرلاین‌هایی مثل سپهران، فلای پرشیا و فارس ایر را در استان راه اندازی کردیم و هوانوردی در دستور کار ما است و در آینده نزدیک خبرهایی در این زمینه اعلام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر چهار فرودگاه استان فارس شامل شهید دستغیب شیراز، لار، لامرد و جهرم فعال هستند و سه فرودگاه نیز در مرحله تکمیل قرار دارد تا در آینده بتوانند عملیات پروازی داشته باشند.
استاندار فارس گفت: زیرساخت‌هایی مثل هتل‌ها، متل‌ها و گردشگری‌ها به ویژه بوم گردی‌ها از رونق خوبی برخوردار هستند.
رحیمی افزود: همچنین چند موزه در استان احداث شده یا آماده افتتاح است و پروژه‌هایی نیز در این زمینه به بهره‌برداری رسیده است.

کشاورزی فارس به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کرده است
وی ادامه داد: در بعد کشاورزی با توجه به سابقه استان، کار به سمت و سوی کشاورزی دانش بنیان با اولویت گیاهان کم آب‌بر با ارزش افزوده بالا سوق داده شد و گلخانه‌ها توسعه پیدا کرد.
استاندار فارس گفت: همچنین کشت گیاهان دارویی در استان افزایش پیدا کرد و در زمینه حفظ سلامت غذایی تولیدهای گواهی شده و ارگانیک را برای نخستین بار در سطح استان ارایه می‌کنیم.

جهش چند برابری میزان دسترسی و سرعت اینترنت در فارس
رحیمی بیان کرد: در زمینه گسترش زیرساخت‌های ارتباطی نیز در حوزه میزان دسترسی و سرعت اینترنت جهش چند برابری در سطح استان داشتیم، در ابتدای مسوولیت من سرعت اینترنت ۳G بود که به ۴G افزایش یافت و در حال حاضر ۵G در حال راه‌اندازی است.
وی ادامه داد: پهنای باند اینترنت و گسترش فیبرهای نوری، گسترش وضعیت اینترنت و بهبود آن در مناطق روستایی در دست اقدام است و وضعیت ‌آن در حال حاضر بسیار متفاوت است.

برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز
استاندار فارس گفت: همچنین بسیاری از روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز برخوردار هستند و تا پایان دولت حداقل ۹۸ درصد روستاها از گاز برخوردار خواهند بود.

کسب عناوین جهانی و ثبت ملی آثار تاریخی فارس 
رحیمی افزود: در چند سال اخیر عناوین جهانی را برای استان کسب کردیم که از جمله آن می‌توان به آباده شهر جهانی منبت، شیراز شهر جهانی صنایع دستی، شهر دوستدار کتاب و غیره اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین تعدادی از آثار تاریخی استان به ثبت ملی و جهانی رسیده است.
استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.
 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد