تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 - 15:38
کد خبر : 92200

پدرم فراجناحی بود و به جریان چپ و راست اعتقادی نداشت

پدرم فراجناحی بود و به جریان چپ و راست اعتقادی نداشت

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حامد فخری‌زاده*؛ چه می‌شود که فردی در جوانی و در سن ۳۸ سالگی در لیست ترور استکبار جهانی قرار می‌گیرد و ۲۰ سال در رأس لیست ترور می‌ماند؟ در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد این شهید، ویژگی‌هایی که خروجی اش اعتلا و اقتدار ایران اسلامی در بخش‌ها و جوانب مختلف شد

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حامد فخری‌زاده*؛ چه می‌شود که فردی در جوانی و در سن ۳۸ سالگی در لیست ترور استکبار جهانی قرار می‌گیرد و ۲۰ سال در رأس لیست ترور می‌ماند؟

در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد این شهید، ویژگی‌هایی که خروجی اش اعتلا و اقتدار ایران اسلامی در بخش‌ها و جوانب مختلف شد و باعث شد او در جوانی و در سن ۳۸ سالگی در لیست ترور استکبار جهانی قرار گیرد و ۲۰ سال در رأس لیست ترور بماند.

به عقیده‌ی من [به عنوان فرزندی که با ۳۶ سال سن قریب به ۳۰ سال از زندگی این شهید بزرگوار را درک کرده است]یکی از بارزترین وِیژگی‌های ایشان که منشاء بسیاری از موفقیت‌های این شهید بزرگوار بود، این بود که در هیچ کجای زندگی شخصی و کاری خود نگاه مجرد به علم نداشت، بلکه *علم*، *فلسفه* و *عرفان* را در هم تنیده بود و در تمام مراحل و موقعیت‌های زندگی شخصی و کاری خود به کار می‌بست.

منظور از *علم* نه هر علمی است، بلکه آن علم نافعی است که در جریان تحقیق و پژوهش مستمر قرار دارد، علمی که در راستای تمدن و فلسه‌ی اسلامی تغییر کرده، نه آن علمی که در جریان فلسفه‌ی غرب تولید شده است. *مطالعه*، *تحقیق* و *پژوهش* تا جایی برای ایشان مهم بود که بعضا دیده میشه در مورد کار‌های زندگی شخصی و کار‌هایی که به دیگران واگذار کرده بود هم چند جلد کتاب می‌خواند؛ و منظور از *فلسفه* نه هر نحله و دیدگاه فلسفی است، بلکه دیدگاه‌های منحصر به فرد، مبتکرانه و نوآورانه‌ی این شهید بزرگوار در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی است، ایشان در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی و به خصوص *فلسفه* *ی* *علم* صاحب اندیشه و تفکر منحصر به فرد بود، ایشان اعتقاد داشت “فلسفه برای فلسفه نیست” و هدف از فلسفه تنها “اثبات ذات اقدس اله نیست”، بلکه فلسفه باید در علوم (بخصوص علوم پایه) انقلاب ایجاد کند و بایستی انقلابی در راستای فلسفه و تمدن اسلامی در علوم اتفاق بیفتد، ایشان اعتقاد داشتندفلسفه بایستی در بطن جامعه باشد و مشکلات مردم را حل کند، ایشان اعتقاد داشتند اینکه فلسفه‌ی غرب نسبت به فلسفه‌ی اسلامی تا این اندازه رشد و گسترش پیدا کرده دلیلش عدم کار درست ما در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی و تبیین و بست و گسترش و بروز آوری فلسفه‌ی اسلامی است.

طبق نظر ایشان اگر رساله‌ی ملاصدرا به دست انیشتین می‌رسید، انیشتین کار نیمه تمام خود را تمام می‌کرد. البته ایشان مشغول نوشتن کتبی در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم و فیزیک بود که اشتیاقشان برای شهادت مجال نداد که کتب خود را تمام کنند؛ و منظور از عرفان آن عرفانی *عملی* و *نظری* است که به اعتقاد من یکی از مهمترین دلایل شکل گیری اش مطالعات و عبادات مستمر و روزانه‌ی ایشان قبل و بعد از نماز صبح و سیره‌ی زندگی روزمره‌ی ایشان بوده است، یاد ندارم پدر تحت هیچ شرایطی مطالعات قبل و بعد از نماز صبح را ترک کرده باشد، عرفانی *عملی* و *نظری* که نیرو محرکه‌ی آن *عشق* به خداوند و جهان هستی بود، عرفانی *عملی* و *نظری* که یکی از خروجی هایش نگاه توحیدی خاص و اخلاص کم نظیر ایشان بود، و یکی دیگر از نمودهایش این بود که ایشان می‌گفتند “من وقتی در جمهوری اسلامی کار می‌کنم گویا در مسیر سیر و سلوک عرفانی قرار دارم و در مسیر الی الله حرکت می‌کنم”، و یکی دیگر از نمودهایش اعتقاد ایشان به کار کردن و محل کار بود و می‌گفتند “محل کار عبادتگاه است و کار کردن عبادت، وقتی که برای عبادت به عبادتگاه می‌روید باید با وضو وارد شوید و با نیت خوب وارد بشوید و شئونات عبادت و عبادتگاه را رعایت کنید” …

پس وقتی که من می‌گویم ایشان *علم*، *فلسفه* و *عرفان* را در هم تنیده بود و در تمام مراحل و موقعیت‌های زندگی شخصی و کاری خود به کار می‌بست، منظور این *علم*، این *فلسفه* و این *عرفان* است.

خروجی این نوع نگاه و این سیره‌ی زندگی این بود که این شهید بزرگوار در چهار حوزه‌ی *دفاعی* *و* *پدافندی*، *پزشکی*، *فلسفه* و *علوم* *شناختی* کار‌های بسیار بزرگی را در طول خدمت خالصانه شان انجام دادند، کار‌هایی که بعضا در خاورمیانه و در دنیا برای اولین بار انجام می‌شد.

یاد دارم که یکی از دوستان بسیار نزدیک ایشان که از ابتدای کار پدر تا لحظه‌ی شهادت بسیار نزدیک پدر بود، می‌گفت “این شهید در طول ۳۰ سال خدمت علمی و مدیریتی خود، کاری را شروع نکرد و دست به کاری نزد مگر اینکه آن کار برای اولین بار باشد. “

به اعتقاد من و خیلی از همکاران ایشان، ایشان *دانشمند*، *فیلسوف* و *عارفی* عملگرا و مردمی بودند، ایشان در عین حالی که بخش عمده‌ای دوران فعالیت خود را مشغول تدریس بودند همواره در میدان عمل و مشغول عمیلیات بودند و به قول حضرت آقا (در دیدار خصوصی با خانواده) “ایشان فنی بودند و *وارد* *کار* بودند یعنی فقط صرف دانشگاهی بودن و تدریس نبود بلکه در *میدان* *عمل* و کار وارد شدند و ایشان به معنای واقعی کلمه *برجسته* و *عالی* *مقام* بود. “

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این شهید بزرگوار، *فرا* *جناحی* عمل کردن و *ولایت* *مداری* ایشان بود.

همان طور که در سخنرانی‌های پخش شده از ایشان کاملا واضح است، ایشان اعتقاد داشتند که قرمز و آبی و چپ و راست نداریم، به اعتقاد ایشان خطوط قرمز *دفاع* *از* *مظلوم* و *استکبار* *ستیزی* و *دوری از هوا و هوس* و *دنیا* *پرستی* است و خط درست و مستقیم خط رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی است. فعالیت ایشان در یک مسیر و اهداف مشخص در مدت فعالیت ایشان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مصلح در شش دوره‌ی ریاست جمهوری و با سه رییس جمهور و پنج وزیر دفاع خود مؤید این ادعاست، مسیر و اهدافی در کل این مدت هیچ تغییری در آن‌ها ایجاد نشد.

اعتقاد ایشان به *انقلاب* *اسلامی* تا بدان جاست که می‌گفتند ” کلمه‌ی *”اسلامی”* در *”انقلاب اسلامی”* مضاف بر *”انقلاب”* و تغریف کننده و تفسیر کننده‌ی آن نیست، بلکه اسلامی بودن در ذات این انقلاب است” …

* فرزند شهید محسن فخری‌زاده

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد