تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 - 7:42
کد خبر : 91158

سطح زیرکشت گیاهان دارویی در بافق ۲۲ درصد افزایش یافت

سطح زیرکشت گیاهان دارویی در بافق ۲۲ درصد افزایش یافت

علی فلاح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بافق با توجه به اقلیم گرم و خشک، کشت گیاهان دارویی از اوایل اسفند تا نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود، افزود: کم آبخواهی، خوداتکایی، اشتغالزایی، زودبازدهی،، بهره‌وری ، درآمدزایی و برگزاری دورهای آموزشی برای کشاورزان از مهمترین دلیل افزایش سطح زیرکشت این محصول در شهرستان

علی فلاح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بافق با توجه به اقلیم گرم و خشک، کشت گیاهان دارویی از اوایل اسفند تا نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود، افزود: کم آبخواهی، خوداتکایی، اشتغالزایی، زودبازدهی،، بهره‌وری ، درآمدزایی و برگزاری دورهای آموزشی برای کشاورزان از مهمترین دلیل افزایش سطح زیرکشت این محصول در شهرستان است.

 وی، سیاه دانه، بادرنجو، گلزوفا، مریم گلی ، گل‌گاوزبان، مرزنجوش و بالنگو را از عمده‌ترین نوع گیاهان دارویی کشت شده در شهرستان اعلام و اظهار کرد: سال ۹۹ ،  ۹۶۰ کیلوگرم گیاه دارویی خشک از ۶.۵ هکتار زمین‌های زراعی شهرستان برداشت شد که در مقایسه با سال قبل ۱۸ درصد افزایش دارد.

به گفته وی، توسعه سطح زیرکشت، وجین علف‌های هرز ، سم پاشی، کود دهی مناسب و آبیاری به موقع از عمده دلایل افزایش میزان برداشت این محصول است.

مسوول ترویج و مشارکت جهاد کشاورزی بافق، روستاهای دهستان کوشک و سبزدشت را از مناطق مستعد کشت این محصول اعلام و ضمن تاکید برلزوم کشت گیاهان کم آبخواه اظهار کرد: گیاهان دارویی از محصولات کم آبخواه هستند که امروز با توجه به شرایط کرونایی کشور،جایگاه و مطلوبیت خود را در بازار پیدا کرده‌اند و برای فروش آن هیچ مشکلی وجود ندارد.

فلاح تصریح کرد: استفاده از گیاهان‌ دارویی از گذشته تاکنون‌ مرسوم‌ بوده است و امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن‌ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی برکسی پوشیده نیست.

وی با قدردانی از ایجاد کارگاه فراوری توسط بخش خصوصی و فراهم‌آوردن زمینه اشتغال بیان کرد: این شهرستان باتوجه به پوشش مناسب گیاهان دارویی در مراتع و توسعه سطح زیر کشت آن، توانمندی بالایی در تولید انواع عرق و اسانس‌های طبیعی برای درمان بیماری‌ها دارد.

به گفته فلاح، کارگاه عرق‌گیری که با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شد قادر است روزانه ۲۰۰ لیتر انواع عرق‌های دارویی تولید کند و در اختیار شهروندان، مسافران و رهگذران قرار دهد.

وی ادامه داد: امروزه درمان بسیاری از بیماری‌ها با گیاهان دارویی و سایر خوراکی‌های طبیعی است که مردم شهرستان برای رفع مشکلات بدن و بیماری‌ها با استفاده از طب سنتی و گیاهی، از محصول کارگاه یاد شده استفاده می‌کنند.

این مسوول با بیان این‌که طب سنتی از دیرباز نقش بسزایی در درمان بیماری‌ها دارد، افزود: طبق نظر طبیبان و کارشناسان این حوزه، با کمک طب سنتی و مصرف گیاهان دارویی می‌توان سلامت جامعه را ارتقا بخشید.

وی با اشاره به اینکه اغلب محصولات تولید شده در بازارهای داخلی و حتی نمایشگاه‌های بین المللی پسا کرونا عرضه می‌شود خاطرنشان کرد: فعال بودن صندوق خُرد زنان روستایی در دهستان کوشک ، زمینه کشت گیاهان دارویی را در این منطقه فراهم کرده است و در آینده با فراوری این محصول ارزش افزوده نصیب کشاورزان این حوزه در منطقه روستایی می‌شود. 

مسوول ترویج و مشارکت جهاد کشاورزی بافق  هدف از این اقدام را اشتغال زایی در مناطق محروم و ارتقای سطح معیشتی مردم بیان کرد و افزود: کاهش تخریب منابع طبیعی و گونه‌های در حال انقراض و درآمدزایی مناسب با اقلیم هر منطقه از دیگر اهداف به شمار می آید.

هفت صندوق خرد بانوان روستایی در شهرستان بافق فعالیت می‌کنند.

هم اکنون ۲۰۰ نفر در حوزه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی فعالیت دارند و تولید این محصول مشاغل خانگی را افزایش داده است.

۶.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی بافق ( به غیر از زعفران) به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و هم اینک افزون بر۱۳ تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

نهال گیاهان داوریی عمدتا در ماه پایانی زمستان کشت و تا پایان مهرماه در چهار مرحله برداشت می‌شود.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که توسط ۱۱۷ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد