تاریخ انتشار : یکشنبه 12 بهمن 1399 - 16:39
کد خبر : 90285

۹۰ مراسم نماز جمعه اهل تسنن در خراسان رضوی برقرار است

۹۰ مراسم نماز جمعه اهل تسنن در خراسان رضوی برقرار است

حجت الاسلام یوسف مهربان روز یکشنبه در نشست رسانه‌ای دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه تقویت وحدت امت اسلامی که توسط نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد افزود: قبل از انقلاب اسلامی فقط سه حوزه علوم دینی ویژه

حجت الاسلام یوسف مهربان روز یکشنبه در نشست رسانه‌ای دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه تقویت وحدت امت اسلامی که توسط نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد افزود: قبل از انقلاب اسلامی فقط سه حوزه علوم دینی ویژه اهل تسنن در استان خراسان رضوی وجود داشت که اکنون این عدد به ۲۷ حوزه و مدرسه علمیه رسیده است و طلاب این حوزه ها همانند طلاب حوزه های علمیه شیعه از امکانات خدماتی برابری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار موجود تعداد شهدای اهل سنت ۲۱۳ تن هستند و خانواده آنها نیز همانند خانواده سایر شهداء تحت پوشش بنیاد شهید انقلاب اسلامی قرار دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت:توجه به اهل سنت به عنوان بخش قابل توجهی از هموطنان که از مذاهب مختلف اهل سنت هستند به عنوان یک الزام بر شمرده می‌شود زیرا با حضور آنها وحدت به عنوان یک موضوع راهبردی از سوی جمهوری اسلامی ایران معنی می‌شود.

مهربان افزود: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  دین رسمی ایران، اسلام و مذهب این کشور جعفری اثنی عشری است و این اصل الی الابد غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه همچون ازدواج، طلاق، ارث، وصیت و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها آزادند و در هر منطقه ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها برطبق آن مذهب، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب خواهد بود.

وی ادامه داد: مسوولان جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار بسته اند تا این اصل مهم به سرانجام برسد و بر همین اساس احترام به مذاهب غیر شیعی باید رعایت شود و همان گونه که مراجع تقلید نیز اعلام کرده اند اهانت به مقدسات اهل تسنن یک  حرام شرعی است.

او اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در دهه فجر سال جاری برنامه های مختلفی همچون، اعزام مبلغان شیعی به نمازهای جمعه اهل سنت و همچنین حضور ۴۲ مبلغ اهل سنت در مساجد شیعیان مناطق تلفیقی صورت خواهد گرفت همچنین از کتاب همسنگر که خاطرات شهدای اهل سنت خراسان بزرگ را در بر دارد رونمایی خواهد شد.

در ادامه این نشست یک استاد دانشگاه آزاد تربت جام نیز گفت: یکی از آرزوهای زنان اهل سنت در گذشته این بوده است که بتوانند قرآن و ادعیه را از روی کتاب بخوانند که با شکل گیری انقلاب اسلامی و رشد نهضت سواد آموزی در مناطق اهل سنت استان خراسان این آرزو محقق شد.

دکتر شکیلا یوسفی افزود: اکنون زنان بسیاری از اهل سنت در دانشگاه های مناطق سنی نشین کشور وجود دارند و زنان توانسته اند در کنار سایر فعالیتهای زندگی، علوم آکادمیک را نیز فرا گیرند و اکنون می توان حتی ادعا کرد که تعداد بانوان دانشجو در دانشگاه های شهر تربت جام از تعداد مردان نیز بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: افتتاح باشگاه های ورزشی و پارک ویژه بانوان در مناطق اهل سنت استان باعث شده است تا زنان ورزشکار اهل سنت هم در رده های ملی و استانی به مقام دست پیدا کنند.

مولوی احمد صارمی مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام نیز با برشمردن ابعاد عدالت اجتماعی در مناطق سنی نشین کشور گفت: با توجه به این که بیشتر مرز نشینان ایران اهل سنت هستند هم اکنون ۹۵ درصد روستاهای این مناطق دارای آب، برق و گاز هستند و این به برکت وجود انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

بیش از چهار هزار طلبه علوم دینی اهل سنت در ۴۵ حوزه استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی مشغول به تحصیل هستند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد