تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 4:33
کد خبر : 8974

مرور تدبر و سعه صدر علما و بزرگان در حوزه حجاب

مرور تدبر و سعه صدر علما و بزرگان در حوزه حجاب

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، موضوع حجاب و عفاف برای بسیاری از افرادی که در محیطی دینی تربیت شده‌اند یک دغدغه محسوب می‌شود و تمایل دارند دیگران را هم به آن دعوت کنند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، موضوع حجاب و عفاف برای بسیاری از افرادی که در محیطی دینی تربیت شده‌اند یک دغدغه محسوب می‌شود و تمایل دارند دیگران را هم به آن دعوت کنند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر در این وادی راه را به اشتباه برویم، نه تنها به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید بلکه ممکن است نتیجه عکس بگیریم از این جهت شایسته است بار دیگر رفتار علما و بزرگان را در این قضیه بررسی کنیم تا بدانیم کدام مسیر به صلاح و خیر نزدیک‌تر است.

این‌که از چادری محجبه‌تر است

مرحوم راشد نقل می کند در سال ۱۳۲۲ شمسی، برای زیارت و نیز عیادت مرحوم پدرم، ملا عباس تربتی با همسرم به مشهد رفتیم، همسر من مانتو می‏پوشید و روی آن روسری بزرگتری که کاملاً او را می‏پوشاند.

روزی مرحوم حاج آخوند می‌ خواست به حرم مشرف شود که همسر من گفت؛ من نیز همراه ایشان به حرم می‌روم، من گفتم: پدرم را می‌شناسند و چون شما چادر نداری، خوب نیست همراه ایشان باشی، پدرم متوجه گفت‌ وگوی ما شد و گفت که کو ببینم لباسش چگونه است؟

چنان نگاه کرد که تا آن وقت درست به این زن که عروسش بود و محرم، نگاه نکرده بود و همین که او را با مانتو و روسری بلند و پوشیده دید گفت: این که پوشیده‌تر از چادر است، بیا بابا سوار شو با هم برویم و او را در کنار خود در درشگه نشانید و با هم به حرم رفتند.

امام موسی صدر، بی حجاب را از خود طرد نکنید

فاطمه صدرعاملی، همسر مرحوم سیدصادق طباطبایی است که هر دو از خواهرزاده‌های امام موسی صدر هستند اردیبهشت سال ۹۴ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصاحبه‌ای از خاطرات دایی خود امام موسی صدر گفت که بخشی از آن به نگاه ایشان به افرادی که مراعات حجاب را نمی‌کنند ارتباط دارد.

خانم فاطمه صدرعاملی اینگونه تعریف می‌کند: نکته زیبای دیگری از دایی جان یادم هست که یک بار درباره یک نفری گفتیم که او روسری سر نمی‌کند و حجاب ندارد، پس اجازه ندهیم که در انجمن اسلامی باشد. اما امام صدر گفتند که افراد را به هر علتی طرد نکنیم و همه با هم همکاری کنیم.

به راستی اگر امام موسی صدر آن فرد را به واسطه بی‌حجابی طرد می‌کرد در شیوه پوشش او تغییری حاصل می‌شد؟ همین برخوردهای همراه با سعه صدر ایشان بود که بیان می‌دارند بسیاری از بانوان لبنانی تحت رهبری ایشان کمکم حجاب را به عنوان پوشش برگزیدند.

مگر من نقص ندارم

در سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب سفری به خراسان شمالی داشتند که به واسطه سخنان ایشان در حوزه سبک زندگی در خاطره‌ها مانده است. اما نکته مهمی در در این سفر وجود دارد سخنان ایشان درباره بانوانی است که در استقبال از ایشان مراعات حجاب را نکرده بودند.

ایشان بیان داشتند: بعضى از همین‌هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما هم جناب آقاى مهمان‌نواز(استاندار)، هم بقیه‌ى آقایان، الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم‌هایى بودند که در عرف معمولى به آنها می‌گویند خانم بدحجاب؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟

نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.

منبع: کتاب فضیلت‌های فراموش شده، خبرگزاری ایسنا، سایت رهبر معظم انقلاب اسلامی

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد