حجاب یک نوع تعاون و همکاری عمومی در رسیدن جامعه به آرامش
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیترآزاد، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر اسدی، استاد حوزه علمیه سفیران آزادشهر در یادداشتی به بررسی چرایی حجاب می پردازد. متن این یادداشت به شرح زیر است. بسم الله الرحمن الرحیم انسان، یکی از
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیترآزاد، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر اسدی، استاد حوزه علمیه سفیران آزادشهر در یادداشتی به بررسی چرایی حجاب می پردازد. متن این یادداشت به شرح زیر است.
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان، یکی از بهترین مصنوعات و مخلوقاتِ خداوند عالَم است و این برتری به خاطر وجود اوصاف، خصلت ها و توانایی های ویژه ای است که خداوند در این موجود پیچیده قرار داده است و باعث شده از دیگر موجودات عالَم متمایز شود. [اسراء:۷۰]
این خالق بلند مرتبه، تمام مخلوقات را به بهترین شکل ممکن بوجود آورده است، اما نسبت به خلقت انسان توجه ویژه ای داشته است «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویم : تین ۴» و در او بهترین نظام جسمانی و روحانی را قرار داده است.
متأسفانه انسان ها به خاطر وجود دلایلی – که در این نوشتار به یکی از آنها اشاره خواهیم کرد – فقط به دنبال استفاده از بُعد ظاهری و جسمانی این خلقت بی نظیر هستند و به بُعد روحانی و درونی آن توجهی ندارند درحالی که اگر بُعد معنوی و روحانی آن مورد توجه قرار نگیرد، می توان به صراحت بیان کرد که به بعد جسمانی آن نیز قطعا لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.
این سیمای درونی انسان است که باعث ترقی و تکامل انسان می شود نه سیمای جسمانی؛ زیرا جسم انسان از ابتدای خلقت به همین شکل بوده که هست و آن عامل محرکی که باعث پیشرفت انسان و تمایز او شده است، بعد روحانی و ملکوتی اوست، همان روحی که هدیه ی خدای کامل و بی نهایت است و باعث می شود انسان نیز به حد کمال و ترقی خود برسد. [حجر:۲۹]
بنابراین انسان باید جلوه ها و محاسن خود را هم از نظر جسمانی ببیند و هم از نظر ملکوتی و روحانی تا بتواند از این جسم زیبا، به بهترین شکل ممکن بهره بردارد و الا اگر خود سرانه و بر اساس سلیقه های نفسانی و بدون توجه به بعد روحانی آن، دست به استفاده از این جسم لطیف و ظریف بزند، بی شک خودش را به نابودی کشانده است و اینجاست که مقوله ای به نام «دین» از جانب همان خالق یگانه که به تمام ابعاد انسانی احاطه دارد، به عرصه ی میدان می آید تا انسان بتواند به وسیله ی آن، هم بعد جسمانی بدن خود را حفظ کند و ترقی دهد و هم به بُعد روحانی آن بپردازد. [بقره: ۱۳۲]
یکی از محاسن و زیبایی های انسان که در جنس بانوان بیشترین جلوه گری را به خود اختصاص داده است، زیبایی صورت و سیرت آنان است. این زیبایی بی نظیر و این سبک آفرینش زیبا، باید از هر دو جهت (بعد جسمانی و بعد روحانی) مورد توجه قرار بگیرد و انتخاب هرکدام به تنهایی، باعث بوجود آمدن مشکلات برای خود فرد و گاهی افراد پیرامون او می شود.
اما اگر همین موهبت الهی را بر اساس دستورات مخترع خود استفاده کند، نه تنها به پیشرفت خودش بلکه به آرامش و پیشرفت دیگران نیز کمک فراوان می کند. خداوند سبحان در قرآن – این دفترچه راهنمای هستی – می فرماید «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّه : در انجام نیکىها و دورى از ناپاکىها یکدیگر را یارى دهید، و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید، و از خداوند پروا کنید ؛ مائده:۲».
این آیه یک فرمول کلی در زندگی الهی – اجتماعی است و با رعایت کردن این قانون الهی، همه انسانها می توانند هم باعث تکامل مادی و معنوی خود شوند و هم موجب پیشرفت دیگران خواهند شد.
متاسفانه غفلت و بی توجهی به مفاد این آیه، باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی بخصوص بدحجابی شده است.
انسانها موجوداتی اجتماعی هستند و به طور طبیعی دوست دارند که در اجتماع دیده شوند و روابط اجتماعی فراوانی با افراد مورد علاقه خود برقرار کنند، اما برای ایجاد این ارتباطات و حضور در جامعه نیازمند گویش و پوششی مناسب هستند تا به وسیله ی این دو مؤلفه، سطح فکر و فرهنگ خود را به نمایش بگذارند و با همفکران خود ارتباط مناسبی برقرار کنند. زنان و مردان جامعه دینی، برای انتخاب کلمات گویشی و البسه پوششی خود به ناچار باید یکی از منابع فکری و رفتاری زیر را انتخاب کنند:
۱- سلیقه ای و خودساخته
۲- تقلیدی و دستوری
ما در این اختصار، به شرح و بیان این دو منبع نمی پردازیم و توضیح آن را به زمان دیگری موکول می کنیم. اما آنچه در این بحث مورد توجه ماست، بیان آیه مذکور در این انتخاب است.
این آیه (مائده:۲)، قوانین و راه کارهایی را بیان می کند که انسان های متفکر و آزاد اندیش را به سوی رسیدن به گویش و پوشش مناسب اجتماعی و دینی سوق می دهد. بعضی از این راه کارها که مربوط به مبحث حجاب و پوشش است،عبارتند از:
۱- براى رشد همه جانبه ى فضایل باید زمینه ها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون و همکاری داشت؛ لذا زنان متدین و با حجاب جامعه، باید دست به دست هم داده و در رفتارهای اجتماعی خود، حجاب را زیبا و کارآمد نشان دهند تا دیگران به سوی این سبک پوشش، میل پیدا کنند.
۲- حجاب یک نوع تعاون و همکاری عمومی در رسیدن جامعه به آرامش است. حجاب های سلیقه ای در زنان، باعث تحریک حس زیبابینی در مردان و در بین همنوعان خودشان می شود. مردان متنوع طلب و لذت طلب هستند و اگر زنان جامعه فقط خودشان را در نظر بگیرند و فردگرایی را دلیل خود قرار دهند، خواه یا ناخواه علت تحریک این احساس در مردان می شوند و باعث می شوند که مردان جامعه، در انتخاب های خود دچار تزلزل شوند. زنان نیز دچار حس چشم و همچشمی می شوند و این یعنی درگیر شدن ذهن و توان مردم در رسیدن به این اهداف، و این همان عاملی است که می تواند آرامش فردی و اجتماعی جامعه را به مخاطره بیاندازد.
۳- طبق این اصل، همکارى در اهداف باطل و اعمال نادرست و ظلم و ستم، مطلقاً ممنوع است، هر چند مرتکب آن دوست نزدیک یا برادر انسان باشد. بدحجابی در زنان باعث افزایش باطل و ظلم می شود.
– برهنگی و بسیاری از پوشش های سلیقه ای تحریک ساز امروز، باعث تحریک حس شهوت در مردان مؤذب می شود و آنان را تبدیل به بمبی می کند که تا تخلیه نشوند آرام نمی شوند و اینجاست که مفاسد اخلاقی و تجاوزات بر عفت عمومی افزایش پیدا می کند و امنیت خود زنان از بین می رود.
– زنانی که با لباس هاس نامناسب و چسبان و نیمه برهنه خود را در جامعه رها کرده اند، ظلمی بزرگ به زندگی دیگران و جوانان پاک در معرض خطر شهوت می کنند. آنان باعث جدایی و اختلاف بسیاری از خانواده ها شده و بسیاری از جوانان را زمین گیر کرده اند.
امروزه اکثر جوانان معیل (عیال وار) و غیر معیل جامعه ی دینی ما، برای فرار از فشار شهوات بوجود آمده توسط رسانه ها و شبکه های اجتماعی و معابر و خانواده ها، راهی جز مراجعه به دختران بی حیا و یا خودارضایی نمی بینند و دیگر قدرت کنترل خود را ندارند که هر دام از انها عواقب خاص خود را به دنبال دارد.
از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم نقل شده که فرمود:
«اذا کان یوم القیامه نادى مناد این الظلمه؟ و اعوان الظلمه؟ و اشباه الظلمه؟ حتى من برء لهم قلما و لاق لهم دواتا، قال: فیجتمعون فى تابوت من حدید ثم یرمى بهم فى جهنم : هنگامى که روز قیامت بر پا شود، منادى ندا در مىدهد: کجا هستند ستمکاران و کجا هستند یاوران آنها و کسانى که خود را به شبیه آنها ساختهاند؟ حتى کسانى که براى آنها قلمى تراشیده اند و یا دواتى را لیقه کرده اند؟ همه ی آنها را در تابوتى از آهن قرار می دهند سپس در میان جهنم پرتاب می شوند» [تفسیر نمونه، ج:۴، صص:۲۵۴ و۲۵۵]
اگر زنان جامعه ما دین هم نداشته باشند، بهتر آن است که برای رشد جسمانی و روحانی خود و جامعه و برای آسایش و آرامش و امنیت خود از سلیقه ها و الگوهای واهی همچون بازیگران و خوانندگان و … دست بکشند و دست به دامان الگوهای الهی شوند.
والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
۱۶/۴/۱۳۹۶
علی اصغر اسدی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰