تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 - 12:11
کد خبر : 84936

حقایق جالب و خواندنی در مورد مشهد

حقایق جالب و خواندنی در مورد مشهد

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، مشهد یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران است که هرساله گردشگران بی شماری برای زیارت حرم امام رضا (ع) به این شهر سفر می کنند. در کنار تمام جاذبه های گردشگری، سوغاتی های معروف و غذاهای سنتی،

حقایق جالب و خواندنی در مورد مشهد

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، مشهد یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران است که هرساله گردشگران بی شماری برای زیارت حرم امام رضا (ع) به این شهر سفر می کنند. در کنار تمام جاذبه های گردشگری، سوغاتی های معروف و غذاهای سنتی، این شهر زیارتی حقایق و رازهای جالبی درون خود جای داده است.

 

شهر مشهد در شمال شرقی ایران و در مرکز استان خراسان رضوی واقع شده است. قرارگیری بسیاری از اماکن مذهبی و معروفی چون حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، گنبد خشتی، آرامگاه پیر پالان دوز و … سبب شده تا در سال ۱۳۸۸ شهر مشهد لقب پایتخت معنوی ایران را از آن خود کند. شهر مشهد در زمان فرمانروایی افشاریان پایخت ایران بوده است. شهر مشهد از لحاظ مساحت دومین شهر بزرگ ایران محسوب می شود. این شهر مساحتی بالغ بر ۳۲۸ کیلومتر مربع دارد. شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) تنها مکان در کل جهان است که در آن نقاره نواخته می شود. البته به غیر از ماه محرم، صفر و روزهای شهادت ائمه اطهار. مشهد دارای آب و هوایی معتدل است که در تابستان گرم و در زمستان سرد است. در سال ۱۳۲۸ سومین دانشگاه ایران در شهر مشهد تاسیس شده است. نام این دانشگاه، داتشگاه فردوسی می باشد. عمده درآمد و اقتصاد شهر مشهد از تولید و صادرات زعفران، آجیل، زرشک، خشکبار، فرش و چرم می باشد. البته صنعت گردشگری وسیع این شهر نقش به سزایی در این امر دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران نام گذاری شد. شهر مشهد دارای هتل های لوکس و لاکچری مانند: هتل قصر طلایی، هتل الماس ۲ مشهد، هتل مدینه الرضا، هتل هما ۲، هتل مجلل درویشی و … می باشد.

حقایق جالب و خواندنی در مورد مشهد

منبع تصویر هتل یار

 

در زمان سلطنت افشاریان، نادرشاه دستور ساخت سقاخانه ای در وسط صحن امام رضا (ع) داده است. امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع)، در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد. به همین خاطر مردم به آن مشهد الرضا می گفتند. طی سالیان و پس از مهاجرت مردم به این مکان نام آن به مشهد تغییر پیدا کرد. مشهد دارای پاساژهای معروف و لوکسی مانند: مرکز خرید پروما، مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمان، پاساژ کاسپین مد، بازار رضا و … می باشد. مشهد با عنوان قطب کشتی با چوخه در جهان شهرت دارد. مشهد یکی از ۱۳ شهر بیگلربیگی در دوران صفویان بوده است. در دوران پهلوی قرار بود تا مشهد به دو قسمت مذهبی، سنتی و توریستی، مدرن تقسیم شود. البته با پیروزی انقاب این طرح کنسل شد.

حقایق جالب و خواندنی در مورد مشهد

منبع تصویر هتل یار

شهر مشهد پیمان خواهرخواندگی با شهرهای زیر بسته است:

کوالالامپور، کراچی، کربلا، فرزنو آمریکا، شیراز، شاندیز، نجف، لاهور، مزار شریف، ارومچی چین، سانتیاگو د کمپوستلا ایپانیا، مونیخ و میلان.

نقاره زنی در شهر مشهد از دوران غزنویان رواج داشته است. شهر مشهد بین کوه های بینالود و هزار مسجد واقع شده است. حدود ۹۳ درصد از جمعیت مشهد فارسی زبان هستند.

شهر مشهد علاوه بر تاریخی قدیمی، از جاذبه های گردشگری متنوع و جذابی برخوردار است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید و دوست دارید تا با دیدنی های این شهر بیشتر آشنا شوید می توانید مطلب “راهنمای بازدید از مسجد فیروزه ای رنگ مشهد” را بخوانید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد