تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1399 - 21:58
کد خبر : 84649

مویه برای سردار| مرور آثاری که برای شهادت حاج قاسم خلق شد+نماهنگ و صوت

مویه برای سردار| مرور آثاری که برای شهادت حاج قاسم خلق شد+نماهنگ و صوت

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ بالاخره «حاج قاسم» قصه ما به آرزوی دیرینه خود رسید و به سوی معبود شتافت. از صحبتهای سردار آسمانی در ویدیوها و صوت های متعدد و مختلف، آرزوی فیض شهادت را مستقیم از زبان خود حاج قاسم شنیده ایم و حتی دشمنان

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ بالاخره «حاج قاسم» قصه ما به آرزوی دیرینه خود رسید و به سوی معبود شتافت. از صحبتهای سردار آسمانی در ویدیوها و صوت های متعدد و مختلف، آرزوی فیض شهادت را مستقیم از زبان خود حاج قاسم شنیده ایم و حتی دشمنان صهیونیست و آمریکایی قسم خورده او هم بر شهادت طلبی این اَبَرمرد واقعی اذعان داشتند. از سوی دیگر، ما خیل دوستداران این قهرمان وطن در غم فقدان یکی از بزرگمردانمان که در سطح جهانی به او و حضور دلاورانه اش می بالیدیم در غم جانکاه او سوختیم. حتی تمام دشمنانش از ژنرال های آمریکایی تا اروپایی و حتی فرماندهان اسرائیل غاصب نیز بر شجاعت و نخبگی نظامی «حاج قاسم» ما اذعان داشتند.

سردار سلیمانی از آن انسانهایی بود که از همان اوایل جنگ تحمیلی به شدت از مصاحبه و خبر و شهرت دوری می جست و همواره دوست داشت رسالت الهی خود را با تمام وجود پی بگیرد. تا اینکه با رشد و گسترش فناوری اطلاعات دوست داران او در شبکه های اجتماعی به ذکر رشادت ها و پیروزی های او در جنگ با داعش که به سرنگونی این پدیده ملعونه انجامید، می پرداختند و به سرعت عکس ها و ویدیوهای این سردار رشید دست به دست می شد. مجموعه ای از اخلاص، شهادت طلبی، شجاعت، تیزهوشی، فروتنی و خصلت اجتناب از جنال و هیاهوهای تبلیغاتی، او را به سرعت به یکی از محبوب ترین چهره های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کرد.

سردار سلیمانی یکی از معدود چهره های مردمی است که هنرمندان حوزه های مختلف، در زمان حیات مبارکش آثاری را برای او و به افتخار او خلق می کردند. از مجسمه تا نقاشی و گرافیک و شعر و  فیلم  و کتاب و دیگر مظاهر هنر که در این میان اهالی موسیقی نیز احساسات خود را در قالب آهنگ و سرودهایی برای این قهرمان وطن خلق می کردند.

با شهادت سردار که در ساعات اولیه انتشار خبر، ایران یکپارچه در بهت فرو رفته بود، به تدریج حجمی عظیم از آسار مختلف برای حاج قاسمی که حالا دیگر بین ما نبود، خلق شد که در این میان اهالی موسیقی هم آثاری خلق کردند. از محسن ابراهیم زاده خواننده ژانر موسیقی پاپ جوان پسند تا میثم مطیعی مداح اهل بیت، از علیرضا افتخاری خواننده سرشناس موسیقی ایرانی تا علی زندوکیلی و غلامرضا صنعتگر، طیف متنوع و گسترده ای از اهالی موسیقی و مداحی و سرود با داشته های هنری خود از شهادت حاج قاسمِ عزیزِ ملتِ ایران خواندند. در ادامه مروری بر گزیده ای از آثار خلق شده برای سردار آسمانی خواهیم داشت:

«در محاصره» از ارکستر ملی ایران

در آخرین شب اجراهای رسمی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی به صحنه رفت. ارکستر ملی ایران در نخستین گام قطعه بی‌کلام «در محاصره» اثر بهزاد عبدی را به یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی اجرا کرد.
 

 

«مرد نبرد»

نماهنگ «مرد نبرد» با آهنگسازی احسان جوادی، شعر قاسم صرافان،  و اجرای گروه سرود «ثامن» و کارگردانی محمدرضا ملاعباسی کاری از مرکز موسیقی «ماوا» را می توان بهترین سرود ساخته شده برای شهید سلیمانی قلمداد کرد. فضاسازی درست، بار هیجانی، احساسی و عاطفی اثر که دربر گیرنده حسی از غم در عین سربلندی را در خود دارد، در کنار تنظیم و ارکستراسیون مناسب و اجرای دقیق و احساس برانگیز گروه سرود ثامن، از مشخصه های مهم نماهنگ «مرد نبرد» به شمار می رود.

 

 

«فصل پریشانی»

«فصل پریشانی» به خوانندگی علی زندوکیلی ، تهیه کنندگی مهاجر توحید پرست با آهنگسازی علیرضا افکاری دیگر اثر تولید ماوا که به مناسبت شهادت حاج قاسم تولید شده نیز اثری ارزشمند و شنیدنی محسوب می شود.

 

«لشگر عشق»
کمپین اجرای سرود «لشگر عشق» به مناسبت چهلمین روز شهادت حاج قاسم همزمان در ۴۰ شهر کشور و در کشورهای عراق، سوریه، فلسطین و لبنان توسط گروه‌های سرود برگزار شد.

 

پوئم سمفونی «سرباز»

پوئم سمفونی «سرباز» تولید معاونت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری و ارکستر سمفونیک صدا و سیما منتشر شد. پوئم سمفونی «سرباز» با آهنگسازی آرمان مهربان و شعر علی محمد مودب در پنج موومان با عناوین «سرباز»، «الله اکبر»، «میهن»، «پیکار»، «پدر» و «فتح» ساخته شد. امیرحسین سمیعی، خوانندگی این اثر را برعهده داشت.

«قهرمان من»

آلبوم موسیقی «قهرمان من» شامل ۹ سرود با عناوین «ملک سلیمانی»، «پرده آخر»، «سپاه حاج قاسم»، «مرد میدان»، «همیشه قهرمان»، «سردار عاشقان»، «به وقت شام»، «امتحانی مانده است» و «قهرمان من» از تولیدات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم است. علیرضا قزوه، رضا یزدانی و علی محمد مودب، محمدحسین نعمتی، فائزه زرافشان، میلاد حبیبی، امید مهدی‌نژاد و محمدرضا شفیعی اشعار آلبوم «قهرمان من» را سروده اند.

 

«قاسم هنوز زنده است»

جان خود را فدای جانان کرد پهلوان مرد آسمانی
رستم دیگری به میدان زد از دل شاهنامه خوانی
او خودش یک تنه سپاهی بود زخمی از هر نبرد
بی سلاح و زره به خط میزد نام پرودگار جوشن
او که پا میگذاشت در میدان جبهه آرام میشد
رنگ و بوی نماز مولا داشت گریه های شبانه
گفتم از اوست هرچه ما داریم پرچمش را
ناگهان آسمان به حرف آمد حاج قاسم هنوز

«قاسم هنوز زنده است» نام اثری است به آهنگسازی «حمیدرضا غلامعلی» و خوانندگی «غلامرضا صنعتگر» که به جرات می توان آن را معروف ترین اثر ساخته شده برای شهادت حاج قاسم قلمداد کرد. این آهنگ با حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد.

 

«مرد میدان»

آهنگ «مرد میدان» اثر «محمدرضا چراغعلی» به خوانندگی «علیرضا افتخاری» است. از نکات بارز این اثر علاوه بر صدای توانمند خواننده سرشناس موسیقی ایرانی، می توان به دکلمه ای با صدای شهید حاج قاسم که در این قطعه گنجانده شده، اشاره کرد. «مرد میدان» توسط دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بر روی شعری از مولانا تولید شده است.

تو مکن تهدیدم از کشتن که من
تشنه ی زارم به خون خویشتن
گر بریزد خون من آن دوست رو
پای کوبان جان برافشانم بر او
رقص و جولان بر سر میدان کنند
رقص اندر خون خود مردان کنند
چون جهند از دست خود دستی زنند
چون رهند از نفس خود رقصی کنند
میرسد آواز عشق از چپ و راست
منطق الطیر سلیمانی کجاست
مطربانشان از درون دف میزنند
بحرها در شورشان کف میزنند
تو نبینی لیک بهر گوششان
برگ ها بر شاخه ها هم کف زنان

 

«سردار من»
آهنگ «سردار من» به آهنگسازی و خوانندگی «حامد زمانی» و شعری که در ادامه می خوانید:
تویی برگشتی و میگی که حرفت
تنها جنگت نیست
نشون غیرتت تنها
همین تیر و تفنگت نیست
تویی برگشتی و انگار
میخوای فانوسو برداری!
تو خوب از نقشه ها از معبر
از ما خبر داری…
تویی سردار من وقتی گلوله چاره گر میشه
که تو قلبای این مردم امید و عدل جاریشه
بگو سردار من خرازیه بیداره میدونها
مگه میشه فقط اسمت بمونه رو خیابونها؟

 

«میثم مطیعی»

«میثم مطیعی» مداح نام آشنای کشور نیز در رثای سردار رشید انقلاب آهنگی برای شهادت حاج قاسم منتشر کرد که در نوع خود شنیدنی است و در حد وسیعی شنیده شد.

این گل را به رسم هدیه

تقدیم نگاهت کردیم
حاشا اینکه از راه تو
حتى لحظه ای برگردیم
از شام بلا، شهید آوردند
با شور و نوا، شهید آوردند
سوی شهر ما، شهیدی آوردند
در خون خفته که نگذارد
نخل زینبی خم گردد
حاشا از حریم زینب
یک آجر فقط کم گردد
تقدیم شماست، قبولش فرما
قدر وُسع ماست، فدای زهرا
در راه خداست، فدای مرتضى

 

«محسن ابراهیم زاده»

«محسن ابراهیم زاده» خواننده پاپ و جوان کشورمان که به خواندن آهنگ های جوان پسند و عاشقانه بیشتر شهرت دارد، نیز با خلق و خوانش آهنگی غمگین و احساس برانگیز عشق و ارادت خود را به سردار دلها نشان داده است.

 

 

برادران حزب الله لبنان نیز که همیشه برادران دینی و عقیدتی ما بوده اند و از نزدیک ترین همفکران با انقلاب و  استکبار ستیزی به شما می آیند، سرودی به زبان عربی برای شهادت حاج قاسم تولید کرده اند. این آهنگ همچون روحیه و حال و هوای جوانان جان بر کف حزب الله، دارای تمی و درون مایه ای حماسی بوده و ابراز احساسات برادران و خواهران لبنانی از شهادت حاج قاسم را روایت می کند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد