تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1399 - 10:14
کد خبر : 84097

خطا در محاسبه

خطا در محاسبه

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهرا طیبی؛ پروژه به شهادت رساندن سردار سلیمانی از زمانی برای آمریکایی‌ها مطرح شد که حضورشان در منطقه خاورمیانه به واسطه گسترش ارتباط ایران با همسایگانش به خصوص عراق و سوریه به مخاطره افتاد. آمریکایی‌ها در تلاش بودند تا با به شهادت رساندن سردار به عنوان شخصیت محبوب و موثر در روابط

خطا در محاسبه

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهرا طیبی؛ پروژه به شهادت رساندن سردار سلیمانی از زمانی برای آمریکایی‌ها مطرح شد که حضورشان در منطقه خاورمیانه به واسطه گسترش ارتباط ایران با همسایگانش به خصوص عراق و سوریه به مخاطره افتاد. آمریکایی‌ها در تلاش بودند تا با به شهادت رساندن سردار به عنوان شخصیت محبوب و موثر در روابط خارجی به‌ویژه منطقه، معادلات منطقه‌ای را به نفع خود تغییر داده و خطر خروج و از دست دادن خاورمیانه را از سر بگذرانند.

 

اما شهادت سردار سلیمانی معادلات بازی را به ضرر آمریکایی‌ها تغییر داد و خشم و انزجار مردم عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه نسبت به آمریکا را به دنبال داشت و این خواسته به‌صورت جدی مطرح شد که آمریکا باید از منطقه بیرون برود. پارلمان عراق اخراج آمریکایی‌ها از خاک عراق را به تصویب رساند و همچنین مردم عراق در واکنش به شهادت فرمانده مقاومت عراق ابوالمندس و سردار سلیمانی خواهان اخراج آمریکایی‌ها از منطقه شدند. ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی پایگاه عین‌الأسد در نزدیکی فرودگاه بغداد را هدف حمله موشکی قرار داد تا این هشدار را به آمریکایی‌ها بدهد که دیگر حضورشان در منطقه برای آن‌ها امن نخواهد بود و عواقب بدی خواهد داشت.


پس از شهادت سردار وقایع بسیاری در منطقه رخ داد که برخی قابل پیش بینی و برخی کاملاً ناباورانه رخ داده‌اند. در روز ۴ اوت سال ۲۰۲۰ حادثه‌ای در بیروت رخ داد. انفجاری عظیم در بندر بیروت که خرابی‌های بسیاری به بار آورد. از همان ابتدای ساعات انفجار تلاش شد تا گفته شود که حادثه به علت وجود انبار مهمات حزب‌الله که در کنار بندر دپو شده است رخ داده. پروژه‌ایی برنامه‌ریزی شده و دقیق که هنوز عمدی یا سهوی بودن حادثه بیروت به طور قطعی مشخص نشده است؛

 

اما آنچه حائز توجه است ماهی گرفتن از آب گل‌آلود توسط اسرائیلی‌هاست. تخریب چهره حزب‌الله توسط اسرائیل و درگیر کردن او به مشکلات داخلی دشمن بزرگ اسرائیل را از میدان به در خواهد. اسرائیل و آمریکا در سال‌های اخیر قدرت سابق خود و تسلط خود را در منطقه از دست داده‌اند و در تلاش هستند تا با توطئه معادلات و قدرت منطقه را به نفع خود تغییر دهند. همین‌طور اتفاق دیگری که نشان از شیطنت آمریکا در منطقه دارد قرار گرفتن دو جنگنده آمریکایی در اطراف هواپیمایی مسافری ایران به مقصد لبنان در آسمان سوریه است.

 

یکی از تئوری‌های مطرح شده در رابطه با انگیزه آمریکایی‌ها در رابطه با این اقدام این است که جنگنده‌ها سعی داشتند تا پدافند هوایی سوریه را دچار خطا کنند تا هواپیمای مسافری را مورد هدف قرار دهد و اگر این اتفاق رخ می‌داد، زمینه‌ای برای تیره شدن روابط ایران و سوریه که تماماً به نفع آمریکایی‌ها تمام می‌شد.


از دیگر حوادث اخیر رخ داده در منطقه، هدف قرار دادن پایگاه نفتی آرامکو عربستان توسط یمن و به رسمیت شناختن اسرائیل توسط امارات است که به‌طور واضح و مشخص با متزلزل شدن قدرت اسرائیل و تهدید توسط ایران و حزب‌الله، طبیعتاً اسراییل به دنبال حفظ و تقویت قدرت خود در منطقه است که به رسمیت شناخته شدن توسط یک کشور عربی می‌تواند انتخاب خوبی برای تقویت جایگاه در منطقه باشد.


آخرین اتفاق مهم رخ داده پس از شهادت سردار سلیمانی، ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران در داخل خاک ایران توسط موساد است. امریکا و اسراییل با شهادت سردار سلیمانی به زعم خود بزرگ‌ترین مانع موجود در منطقه برای خود را از میان برداشتند و بعد از شهادت سردار گستاخ‌تر شدند و به دخالت و توطئه در منطقه پرداختند.

 

افزایش قدرت ایران در منطقه امری اجتناب‌ناپذیر است که در زمان حمله داعش به سوریه و کمک ایران به سوریه در جنگ با داعش این امر تسریع شد. طبیعی است که افزایش دوستی و همکاری ایران با همسایگانش اسرائیل را در منطقه منزوی خواهد کرد و اسرائیل در تلاش است با حفظ آمریکا در منطقه و ایجاد روابط دوستانه آشکار با امارات و حضور در آب‌های خلیج فارس، با تهدید ایران، از انزوا و از دست دادن قدرتش جلوگیری کنند.

 

زهرا طیبی – فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم‌سیاسی دانشگاه تهران

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد