تاریخ انتشار : دوشنبه 8 دی 1399 - 5:05
کد خبر : 78951

حضرت زهرا(س) در عمل ولایت‌مداری را تفسیر کرد

حضرت زهرا(س) در عمل ولایت‌مداری را تفسیر کرد

به‌گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی شب یکشنبه در ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و بزرگداشت دهه بصیرت در حرم حضرت معصومه (س) که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به جانگداز بودن نحوه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: عمر حضرت زهرا سلام‌الله علیها بسیار کوتاه

به‌گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی شب یکشنبه در ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و بزرگداشت دهه بصیرت در حرم حضرت معصومه (س) که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به جانگداز بودن نحوه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: عمر حضرت زهرا سلام‌الله علیها بسیار کوتاه بود که به سه بخش کودکی، زندگی خانوادگی و دوره ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت رسول خدا تقسیم می‌شود که دوره سوم بسیار کلیدی و سرنوشت‌ساز برای تاریخ اسلام است.

وی افزود: اگر بخواهیم دوره سوم را در یک جمله خلاصه کنیم این است که این دوره‌ای بود که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها ولایت مداری را تفسیر کردند و جایگاه ولایت مداری را به انسان‌ها نشان دادند و بدون تردید تحرکات این بانو از مصادیق امربه‌معروف و نهی از منکر بود و بالاترین معروف که ولایت مداری است و نهی از بدترین منکر که ولایت ستیزی است و نمی‌شود از این واقعیت گذشت.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها علی‌رغم آگاهی از ختم شدن پایان این تحرکات به شهادت، تمام هستی خود را برای تحقق این معروف گذاشتند، بیان کرد: ازنظر فقهی در راستای امربه‌معروف و نهی از منکر نباید خود را در معرض خطر قرار داد، اما از نگاه عرفانی شهادت فقط نفع است و در شهادت ضرری نیست.

در دفاع از ولایت باید هم هستی خود را فدا کرد

وی افزود: حضرت زهرا سلام‌الله علیها و فرزندشان امام حسین علیه‌السلام به شیعیان آموختند که این شرط درجایی است که دین درخطر نیست و اگر دین درخطر باشد، دیگر مجالی باقی نمی‌ماند و باید همه هستی را فدا کرد و این بانوی بزرگوار آموختند؛ آنجا که ولایت درخطر است باید هستی را فدا کرد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه اگر فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در خانه می‌نشستند و این تحرکات پرشور و حماسی و آینده‌ساز را نداشتند، همه می‌گفتند ایشان با علی علیه‌السلام همراه نبودند گفت: باید بدانیم این شرط فقهی را در جای خودش مصرف کنیم و آنجا که پای دین مطرح است و دین درخطر است دیگر امن از ضرر شرط نیست و باید خود را فدا کرد تا دین و ولایت حق پایدار ماند.

وی ضمن اشاره به شیوه درست حمایت از ولایت در سیره فاطمی و معجزه‌آسا بودن فصاحت و بلاغت حضرت در خطبه فدکیه برای آموزش ولایت مداری بیان کرد: از عجایب این خطبه آن است که در این خطبه کاملاً ولایت مداری تبیین شده و نفاق و انحراف دین‌داران و فرصت‌طلبان و غارتگران میراث نبوت معرفی‌شده است.

حماسه نهم دی حرکتی فاطمی و ولایتمدارانه است

استاد حوزه علمیه با اشاره به ریزش‌ها و رویش‌ها در بحث ولایت در قرآن و تاریخ اسلام گفت: افراد بسیاری بودند که علی‌رغم سوابق درخشانشان ریزش کرده و از ولایت علوی حمایت نکردند و قصه زیدیه، فتحیه و واقفیه همگی قصه ریزش از ولایت هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حماسه نهم دی کاملاً فاطمی و ولایت مدارانه بود، افزود: مردم دیدند بصیرت این است که به صحنه بیانید و بساط فتنه را جمع کنند و از جمله فتنه‌های زمان این تحرکات اخیر است که برخی با انتشار فیلم‌هایی از خود به صحنه آمده و سیمای عریان فتنه را نشان می‌دهند.

آیت الله خاتمی با اشاره به آموزه‌های فاطمیه گفت: بعضی از کلیپ‌ها ترجمه فتنه‌های گذشته است که باید بگوییم جریانی که حامی فتنه بود و ادعا داشت ولایت را قبول دارد، اکنون سکوت کرده و از ولایت حمایت نمی‌کند و ولایت ستیزی را محکوم نمی‌کند، اما الحمدلله ولایت امروز در اوج محبوبیت است و این لجن پراکنی‌ها نور خورشید را خاموش نخواهد کرد.

وی در پایان افزود: فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به ما آموخت باید برای حمایت از ولایت تبیین و تحلیل ارائه کرد و باید تحرکات دشمن را دنبال کنیم تا انشاالله این انقلاب به ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ختم شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد