تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 دی 1399 - 11:16
کد خبر : 77327

ازسرگیری همکاری تشکیلات خودگردان با تل آویو ،آزموده را آزمودن خطاست

ازسرگیری همکاری تشکیلات خودگردان با تل آویو ،آزموده را آزمودن خطاست

از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست های جنایتکار همواره مذاکراتی به نام صلح به بهانه حل و فصل این اختلافات انجام گرفته است، مذاکراتی که تحقیقا تمامی آنها تاکنون بی نتیجه بوده و تاثیری در رسیدن به آرمان های حداقلی سازشگران نداشته است . طرح های ناکام صلح پس از تاسیس رژیم صهیونیستی در ۱۵ مه سال ۱۹۴۸

از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست های جنایتکار همواره مذاکراتی به نام صلح به بهانه حل و فصل این اختلافات انجام گرفته است، مذاکراتی که تحقیقا تمامی آنها تاکنون بی نتیجه بوده و تاثیری در رسیدن به آرمان های حداقلی سازشگران نداشته است .

طرح های ناکام صلح

پس از تاسیس رژیم صهیونیستی در ۱۵ مه سال ۱۹۴۸ در سرزمین فلسطین چند جنگ بین این رژیم  و کشورهای عربی  شکل گرفت که مهمترین  آنها در سال ۱۹۸۴ یک روز پس از تاسیس این رژیم ، در سال ۱۹۶۷موسوم به جنگ شش روزه و در سال ۱۹۷۳ موسوم به جنگ رمضان بوده است.

از دهه ۷۰میلادی تلاش های موازی برای برقراری سازش همزمان میان اعراب  با رژیم اسرائیل و فلسطین با رژیم  اسرائیل از سوی آمریکا انجام شده است که اصلی ترین هدف این تلاش‌ها مشروعیت بخشیدن به رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است. در خلال این سال ها برخی کشورها مانند مصر و اردن و اخیرا امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کردند  ولی برخی دیگر حاضر به امضای چنین پیمانی نشدند.

« طرح صلح راجرز و طرح ابتکاری سادات ۱۹۷۰-۱۹۷۲ » ، « کنفرانس مادرید ۱۹۹۱ » ، «   پیمان اسلو ۱۹۹۳ » ، «  توافقنامه‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ » ، « توافقنامه هبرون » ، « یاد داشت تفاهم رودخانه وای » ، « یادداشت شرم الشیخ اول » ، « مذاکرات کمپ دیوید » ، « مذاکرات طابا »، « پیمان غیر رسمی ژنو » ، « اجلاس شرم الشیخ دوم » ، « مذاکرات سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مقامات رژیم اسرائیلی » ، « مذاکرات سال ۲۰۱۰ » ، « مذاکرات سال ۲۰۱۳ » از جمله مذاکراتی هستند که برخی با میانجیگری آمریکا و برخی نیز بدون واسطه برای سازش بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی برگزار شده است اما تاکنون سازش فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی نافرجام باقی مانده است. 

افزون بر این مذاکرات، تلاش های کمیته چهار برای نهایی کردن مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده است و نقشه راه آنها برای برقراری صلح بین ساکنان فلسطین و رژیم صهیونیستی راه به جایی نبرده است.    

نقشه راه برای صلح نام طرحی است برای رفع مناقشات اسرائیل و فلسطینیان که در سال ۲۰۰۲ از سوی کمیته چهار جانبه شامل ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد پیشنهاد شد.این طرح که هدف آن تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل در کنار هم، خلع سلاح گروه‌های فلسطینی و آزادی اسرای فلسطینی و اسرائیلی است در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تصویب شد.

در این طرح گفته شده بود فلسطینی ها باید بلافاصله تمام عملیات خشونت آمیز را متوقف کنند. فلسطینی ها و اسرائیلیها همکاری‌های امنیتی خود را با هدف توقف خشونت و ایجاد دستگاه امنیتی کار را برای فلسطین آغاز کنند. فلسطینی ها ساختار سیاسی خود را برای برگزاری انتخابات آزاد اصلاح نمایند. اسرائیلی ها نیز باید تمام اقدامات لازم برای برقراری زندگی عادی در فلسطین را انجام داده و اراضی اشغال شده از ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ را ترک کنند. همچنین اسرائیل تمام فعالیت های اسکان و شهرک سازی را متوقف نمایند، به مقررات منع آمد و شد و محدودیتهای ورود و خروج کالا و اشخاص پایان دهد.

پس از این طرح با آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین همکاری های امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی آغاز کرد اما رژیم صهیونیستی به هیچ یک از مفاد آن پایبند نشد و نه تنها شهرک سازی در سرزمین های اشغالی را متوقف نکرد بلکه آن را توسعه داد.  

نقشه ترامپ برای فلسطین

آمریکا که همواره با حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی برای سازش بین این رژیم و فلسطینی ها تلاش های نافرجامی را انجام داده است در دوره دونالد ترامپ نیز نقشه صلحی را ارائه داد که در آن حقوق فلسطینیها بیش از پیش نادیده گرفته شد و زمینه سیطره بیشتر و اشغالگری رژیم صهیونیستی بر سرزمین های فلسطین را قوت بخشید. 

نقشه صلحی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ارائه داد  به ابتکار « جرد کوشنر » داماد و مشاور ارشد ترامپ که اصالتی یهودی دارد، تدوین و با عنوان « معامله قرن » رونمایی شد، این طرح مبتنی بر واگذاری بیت‌المقدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری بود تا در چارچوب آن، شهرک‌های صهیونیست نشین در مناطق فلسطینی ساخته شود و سراسر این مناطق، به رژیم اشغالگر صهیونیستی واگذار شود. بر اساس این طرح، بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان به طور کامل منتفی خواهد شد حال آنکه بر اساس قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین تاریخی شان به رسمیت شناخته شده است.

این طرح به شدت با مخالفت گروه های فلسطینی و برخی کشورهای عربی ، اسلامی و اروپایی مواجه شد و « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ساعاتی پس از اعلام آن گفت که نقشه صلح به جایی نخواهد رسید و ملت فلسطین آن را رد می‌کند.

پیش از سخنان « محمود عباس » نیز جنبش حماس مخالفت خود را با طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ اعلام کرده بود.

محمود عباس تاکید کرد که قدس باید پایتخت دولت فلسطین باشد و نقشه‌ها برای نابودی قضیه فلسطین به جایی نخواهد رسید.

او آمریکایی‌ها را به دست داشتن در بیانیه بالفور متهم کرد و گفت نقشه آمریکایی‌ها برای صلح، هیچ چیز جدیدی ندارد.

سازمان ملل چه می گوید 

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه  به رغم کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا با اکثریت آراء قطعنامه حاکمیت دائمی مردم فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطینی را تصویب کرد.

در رأی گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۵۳ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و ۵ کشور (کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی، جمهوری نائورو، آمریکا) به همراه رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده و ۱۷ کشور  نیز از رأی دادن امتناع کردند.

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که « نیکلای ملادینوف » از مقام های سازمان ملل متحد نسبت به برنامه های رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک سازی‌ها در کرانه باختری انتقاد کرد.

وی  در آخرین گزارش خود در این مسئولیت به شورای امنیت، رژیم صهیونیستی را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و خواستار توقف فوری شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد.

 ملادینف با اشاره به پروژه های در دست اقدام رژیم صهیونیستی برای شهرک سازی در شهرک گیلو در شرق قدس و کرانه باختری و در مناطق مهم فلسطین که برای آینده کشور فلسطین اهمیت دارند، تاکید کرد: اگر هر یک از پروژه‌ها به جلو پیش برود، ایجاد یک کشور زنده و همسایه فلسطین به عنوان بخشی از راه حل دو کشور مورد مذاکره، به طور قابل توجهی تضعیف می‌شود.

وی تدام شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و جنایاتی که صهیونیست‌ها در این مناطق مرتکب شده‌اند را نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله ۲۲۳۴ و قوانین بین‌المللی دانست و گفت: من همچنان از گسترش اسکان اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی به شدت نگرانم.

وی با بیان اینکه شهرک سازی، اشغالگری اسرائیل را  تعمیق می‌بخشد و چشم انداز دستیابی به راه حل دو کشور را تضعیف می‌کند، افزود: ادامه تخریب و توقیف ساختارهای فلسطینی به ویژه پروژه‌های بشردوستانه و مدارس، بسیار نگران کننده است. من از مقامات اسرائیلی می خواهم که به تخریب املاک فلسطینی‌ها و آوارگی و اخراج فلسطینی‌ها پایان دهند.

ملادینف ادامه خشونت، حمله به غیر نظامیان و تحریک به خشونت را غیر قابل قبول دانست و با بیان اینکه  همه مرتکبین خشونت باید پاسخگو باشند، افزود: من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که برای محافظت از فلسطینی‌ها در برابر خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی و اطمینان از دسترسی آزاد و ایمن کشاورزان به زمین‌های خود، به قوانین بین‌المللی عمل کنند.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما همچنان از موضع صریح سازمان ملل متحد پیروی می‌کنیم که فقط راه حل دو کشور که آرمان‌های ملی مشروع فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها را تحقق بخشد، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های قبلی، می‌تواند به صلح پایدار بین دو ملت منجر شود.

اعراب سازشکار

اقدام ها و حمایت های جانبدارانه آمریکا و برخی کشورهای غربی و بی توجهی به مصوبات سازمان ملل و قوانین بین‌المللی، نادیده گرفتن حقوق فلسطینیها و بی توجهی به مصوبات سازمان ملل در مذاکرات صلح از ابتدا تاکنون موجب بی نتیجه شدن این مذاکرات شده است.      

طرح ابتکار صلح عرب در مارس سال ۲۰۰۲ در اجلاس سران دولتهای عربی ( اتحادیه عرب ) در بیروت برای پایان دادن به درگیری ها بین فلسطین و رژیم اسرائیل ارائه و به تصویب رسید. به موجب این طرح، رژیم اسرائیل باید تا مرزهای سال ۱۹۶۷ عقب نشینی کند تا در مقابل، جهان عرب نیز این کشور را به رسمیت بشناسد. اما رژیم اسرائیل تاکنون حاضر به پذیرش این طرح و بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ و به رسمیت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطینی نشده است. 

ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطین در حالی انجام می شود که برخی کشورهای عربی به تازگی تلاش هایی را برای از سرگیری مذاکرات سازش بین فلسطینیها و رژیم صهیونیستی انجام داده اند. در این پیوند چند روز قبل روزنامه رأی الیوم به نقل از روزنامه صهیونیستی «گلوبس» نوشت که گروههای فلسطین بسته‌های مالی کلان و نجومی از امارات و عربستان را در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل رد کرده اند.

این روزنامه عبری افشا کرد که در ماه‌های اخیر مذاکرات محرمانه‌ای میان دولت امارات و عربستان و بحرین و مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «محمد اشتیه» نخست وزیر آن با هدف پایان دادن به مخالفت فلسطین برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل انجام شد.

طبق اطلاعات روزنامه مذکور صهیونیستی٬ امارات و عربستان وعده داده بودند که روند حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی کرانه باختری اشغالی متوقف شود و در همان حال مذاکرات با تل‌آویو را از سر بگیرند.

روزنامه صهیونیستی گلوبس در ادامه افشا کرد که حتی پیشنهادهای اقتصادی نیز به رهبران فلسطین داده شد و طبق گفته دیپلمات‌های بین‌المللی که در این مذاکرات مشارکت کرده بودند٬ به رهبران فلسطین وعده سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌ها و بازکردن کانال‌های مستقیم تجاری و فروش نفت و گاز به کمترین قیمت ممکن و ایجاد مناطق پیشرفته و استخدام ده‌ها هزار مهندس و دانش‌آموخته فلسطینی در شرکت‌های حوزه خلیج فارس داده شد.

آن‌گونه که در این روزنامه صهیونیستی آمده است٬ توسعه نوار غزه و کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین در بازگرداندن سیطره‌اش بر غزه نیز از جمله پیشنهادهای رژیم‌های عربی برای فلسطینیان در قبال موافقت با عادی‌سازی با صهیونیست‌ها بود.

در این پیوند گرچه برخی از کشورهای عربی با قرارگرفتن در مسیری اشتباه با فریب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با پشت کردن به مصوبات اتحادیه عرب و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین و خیانت به  آرمان ملت خود و فلسطین با رژیم صهیونیستی توافق سازش امضا کردند و به قدرت اشغالگران سرزمین های فلسطینی انرژی دادند اما بسیاری از کشورهای عربی همچنان بر موضع خود برای دفاع از حقوق مردم فلسطین و به ابتکار صلح عرب پایبند هستند.    

واکنش گروه های مقاومت

 عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تداوم روند سازش و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس تحت هر عنوانی هشدار داد.

“خلیل الحیه” عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفت و گو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تاکید کرد که مذاکرات مقامات تشکیلات رام الله با سران رژیم اشغالگر قدس که در آستانه سه دهگی قرار دارد، هیچ حقی از حقوقی ملت فلسطین را محقق نکرده است. 

عضو دفتر سیاسی حماس افزود: تداوم روند سازش و عادی سازی روابط میان تشکیلات رام الله با رژیم اشغالگر قدس هیچ سودی به حال ملت فلسطین نخواهد داشت. 

الحیه یادآور شد: ما از هرگونه تلاش فلسطینی در جهت اجماع کشورها و جهانیان و نظام ها در مورد حقوق فلسطینیان می شود، حمایت می کنیم و درباره  از سرگیری روند سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نگران هستیم.

وی با بیان اینکه جنبش مقاومت اسلامی حماس با جنبش فتح قطع رابطه نکرده است، گفت: ارتباطات ما با برادرانمان در جنبش فتح هرگز قطع نشده است و ما به تماس های خود با آنان در راستای تحقق وحدت ملی ادامه می دهیم.

همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) در بیانیه ای به مناسبت شهادت محمود عمر کمیل نوجوان ۱۷ ساله فلسطینیِ مجری عملیات چند روز قبل در نزدیکی مسجد الاقصی، تاکید کرد که مقاومت کارآمدترین گزینه برای توقف تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه سرزمین و مقدسات فلسطین در قدس و مسجد الاقصی است.

حماس بیان کرد که تجاوزات و تعرضات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست به مسجد الاقصی مستلزم پاسخی قهرمانانه از سوی فلسطینیان است.

نمایندگان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، کمیته ابتکار ملی، سازمان الصاعقه و جبهه خلق ـ فرماندهی کل ـ اوایل آذر ماه در جریان نشستی در شهر غزه اعلام کردند که هر گونه اقدام مجازاتی تشکیلات خودگردان فلسطین علیه مردم محاصره شده باریکه غزه جرم محسوب می‌شود.  

این نمایندگان همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات سیاسی فلسطین و تازه‌ترین اقدامات و تحولات صورت گرفته در حوزه گفت‌وگوی ملی، از مقامات تشکیلات رام الله خواستند تا بار دیگر موضعی ملی اتخاذ کنند و به نتایج نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی و فعال سازی مکانیزیم رهبری یکپارچه مقاومت مردمی مبتنی بر توافقات صورت گرفته در نشست رام الله ـ بیروت پایبند باشند. 

نمایندگان بلند پایه گروه‌های فلسطینی همچنین در این نشست از مقامات تشکیلات رام الله خواستند تا به همکاری و هماهنگی امنیتی با رژیم غاصب صهیونیستی پایان بخشند.

نمایندگان گروه‌های یاد شده از جنبش فتح خواستند تا به سم پاشی‌ها و هجمه‌های تبلیغاتی خود علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس پایان بخشد. 

شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم تقویت رایزنی رهبران در برهه کنونی، افزایش سطح نشست‌ها با نخبگان ملی، اسلامی و عربی، لزوم مخالفت با همکاری امنیتی و عادی سازی روابط و پایبندی به ساماندهی به اوضاع داخلی و احیای وحدت ملی تأکید ورزیدند. 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد